Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2017
In januari van dit jaar heb ik in mijn beantwoording van de vragen van de vaste commissie
voor Economische Zaken (Kamerstuk 30 196, nr. 507) aangegeven dat de initiatiefnemers naar verwachting in 2017 een investeringsbeslissing
zullen nemen over het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (ROAD). ROAD
is een initiatief van ENGIE en Uniper en beoogt om bij de MPP3-centrale van Uniper
op de Maasvlakte een grootschalig demonstratieproject voor de afvang en opslag van
CO2(carbon capture and storage, CCS) onder zee te realiseren. Hierbij informeer ik uw
Kamer over de laatste stand van zaken.
ROAD had in 2015 operationeel moeten zijn, maar heeft eerder al forse vertraging opgelopen.
Alle bij dit project betrokken partijen hebben in de afgelopen jaren intensief samengewerkt
om ROAD doorgang te laten vinden. Ik ben door ENGIE en Uniper geïnformeerd dat zij
onlangs het principebesluit hebben genomen zich terug te trekken uit dit project.
De initiatiefnemers hebben daarbij aangegeven een verdere investering in dit project
niet meer te kunnen rechtvaardigen. Dit besluit zal per 15 september 2017 worden geëffectueerd.
Ik betreur dit besluit van ENGIE en Uniper. Zoals aangegeven in de Energieagenda (Kamerstuk
31 510, nr. 64) ziet het kabinet CCS als een belangrijke technologie om CO2-emissiereductie binnen industriële sectoren en mogelijk de elektriciteitssector te
realiseren, daar waar er geen CO2-arme alternatieven beschikbaar zijn. Het kabinet acht CCS onmisbaar voor het realiseren
van de klimaatdoelen. Het is daarom van belang de ontwikkeling van CCS te blijven
stimuleren en brede toepassing ervan te bevorderen.
De inspanningen rond het ontwikkelen van CCS gaan dan ook onverminderd door. Deze
inspanningen zijn gericht op het investeren in onderzoek en innovatie (ook in Europees
verband), het realiseren van één of meerdere grootschalige demonstratieprojecten en
het treffen van voorbereidingen om tot grootschalige uitrol van CCS te komen. Tevens
worden stappen gezet voor de ontwikkeling van de in de Energieagenda aangekondigde
CCS Routekaart, om samen met betrokkenen uit het bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen
en industrie vast te stellen welke risico’s en barrières er zijn voor investeren in
CCS en hoe het transitiepad er uit ziet. Ik ben in dat kader dan ook blij met de toezegging
die ENGIE en Uniper hebben gedaan om de kennis die is opgedaan in het ROAD-project
beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van toekomstige CCS-projecten.
De komende periode zal worden gebruikt om de gevolgen van het besluit van ENGIE en
Uniper te onderzoeken en de mogelijkheden voor de ontwikkeling van andere CCS-projecten
te inventariseren. Ik ben daarover in gesprek met partijen uit de sector. Deze gesprekken
bevinden zich in een verkennende fase. Het is in dit stadium dan ook nog niet mogelijk
om aan te geven of, en zo ja waar en wanneer een alternatief grootschalig CCS-demonstratieproject
kan worden gerealiseerd. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, zal ik uw Kamer
daarover informeren.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp