31 497 Passend onderwijs

Nr. 239 GEWIJZIGDE MOTIE VAN DE LEDEN BRUINS EN ROG TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 232

Voorgesteld 22 december 2016

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat in sommige regio's beter passend onderwijs kan worden gegeven en scholen in stand kunnen worden gehouden wanneer het speciaal basisonderwijs (sbo) en speciaal onderwijs (so) er hechter samenwerken en infrastructuur en expertise bundelen;

constaterende dat het sbo valt onder de Wet primair onderwijs en het so valt onder de Wet op de expertisecentra;

overwegende dat daardoor kinderen van sbo en so altijd verschillende BRIN-nummers hebben en dat het om die reden formeel niet is toegestaan om kinderen van sbo en so-scholen in dezelfde klas te hebben;

van mening dat het belang van het kind moet prevaleren boven een administratieve hobbel;

verzoekt de regering, de noodzaak van innovatieve experimenteerruimte te inventariseren, hierover aan de Kamer te rapporteren en zo nodig die experimenteerruimte te bieden aan besturen die zowel sbo- als so-scholen onder hun verantwoordelijkheid willen nemen, zodat dit tijdelijk kan worden toegestaan zolang ongewenste en onnodige administratieve en wettelijke hobbels nog niet zijn weggenomen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Bruins

Rog

Naar boven