De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de verhouding tussen school, ouders en samenwerkingsverband in veel
gevallen nog moeizaam verloopt, bijvoorbeeld omdat informatie niet vindbaar en begrijpelijk
is en de school een ander traject voor ogen heeft, of omdat ouders onvoldoende (vroegtijdig)
betrokken worden in het proces;
constaterende dat er helaas situaties zijn waarin ouders de leerplicht niet kunnen
vervullen en scholen en het samenwerkingsverband hun zorgplicht en het dekkend aanbod
niet waarmaken;
van mening dat het belang van het kind centraal staat en er wederzijds gedragen afspraken
tussen ouders, school, samenwerkingsverband en eventuele jeugdzorg voor ondersteuning
thuis moeten ontstaan zodat escalatie, juridisering maar vooral thuiszitten voorkomen
kunnen worden;
verzoekt de regering, de regel te stellen dat ouders vroegtijdig betrokken moeten
worden en expliciet moeten worden uitgenodigd om te participeren in bepalende gesprekken
over ondersteuning van hun kind op school vanuit het samenwerkingsverband, in samenhang
met eventuele ondersteuning thuis door jeugdzorg, en deze regel toe te voegen aan
het toezichtskader;
verzoekt de regering tevens, binnen ieder samenwerkingsverband een doorzettingsmacht
te organiseren voor leerlingen waarvoor in overleg tussen school en ouders geen passend
onderwijsaanbod tot stand is gekomen om in een voor deze leerling passend onderwijsaanbod
te voorzien en de toetsing van deze praktijk toe te voegen aan het toezichtskader,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ypma