Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2016
Op 5 juli jl. (Kamerstuk 31 311, nr. 173) heb ik uw Kamer geïnformeerd over het uniform herstelkader dat is opgesteld door
de door mij aangestelde onafhankelijk deskundigen en overeengekomen met de banken.
Daarna heb ik uw Kamer op 2 september jl. in het kader van een schriftelijk overleg
geïnformeerd over de uitwerking van een aantal aspecten van het herstelkader in de
zogeheten «pilot-fase». De onafhankelijke deskundigen hebben mij vandaag geïnformeerd
dat hun werkzaamheden in de pilot-fase hebben geresulteerd in een definitief herstelkader
(zie bijlage)1. Hiermee eindigt de pilot-fase en start de uitvoering van het herstelkader door banken.
Verduidelijking van het herstelkader
Het uniform herstelkader vormt de basis voor de herbeoordelingen door banken en schrijft
een aantal stappen voor die banken moeten zetten om te compenseren en naar de toekomst
toe te herstellen. De onafhankelijk deskundigen hebben in de pilot-fase het herstelkader
verder verduidelijkt op basis van vragen van banken, belangenorganisaties, advocaten
van mkb-klanten, externe dossierbeoordelaars van banken en de AFM. Daarnaast hebben
zij proefberekeningen gemaakt en waar nodig aanpassingen aangebracht om de uitvoering
te verbeteren. Een aantal aspecten is door de onafhankelijk deskundigen nader uitgewerkt
in bijlagen. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat de het herstelkader daadwerkelijk
uniform wordt toegepast. Het volledig herstelkader is inclusief bijlagen gepubliceerd
op www.derivatencommissie.nl.
Vervolg
Op basis van de uitkomsten van de pilot-fase kunnen banken op zorgvuldige en efficiënte
wijze uitvoering geven aan het herstelkader en hun klanten informeren over het proces
en de planning van het doorlopen van de stappen van het herstelkader. De banken hebben
mij aangegeven het proces zo snel en zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en hierbij
inderdaad voorrang te geven aan kwetsbare groepen klanten. De algehele doorlooptijd
zal per bank verschillen en is afhankelijk van de aantallen en de complexiteit van
de dossiers per bank.
Op basis van de uitkomsten van de pilot-fase zullen de banken op korte termijn over
hun verwachte doorlooptijd communiceren.
De onafhankelijk deskundigen zullen in de uitvoeringsfase in een aantal in het herstelkader
omschreven gevallen bindend advies geven en waar nodig verduidelijkingen van het herstelkader
geven. De procedure voor bindend advies is beschreven in het Reglement Bindend Advies
dat tevens op bovengenoemde website is gepubliceerd. De AFM zal toezien op het traject
van het toepassen van het herstelkader op klantdossiers, alsmede op de werkzaamheden
van de externe beoordelaars. De AFM zal hierover halfjaarlijks rapporteren. Conform
de motie van het lid Ronnes zal ik uw Kamer informeren over de voortgang van de herbeoordelingen
en compensaties door de banken.2
Complexe berekeningen
De berekening van het te compenseren bedrag conform het herstelkader is complex. Als
gevolg hiervan kunnen de uitkomsten van berekeningen van een dossier door verschillende
personen in enige mate verschillen, terwijl deze binnen een bepaalde marge toch juist
zijn. Ik heb de AFM gevraagd te onderzoeken binnen welke bandbreedte afwijkingen tussen
de bank en externe beoordelaar geoorloofd zijn.
Tot slot
De uitvoering van het herstelkader heeft een gedegen voorbereiding gevraagd. Op basis
van de werkzaamheden uitgevoerd door de onafhankelijk deskundigen en de aangebrachte
verduidelijkingen kan de uitvoering door banken op een efficiënte en zorgvuldige wijze
plaatsvinden. Dit is in het belang van alle mkb-ondernemingen die door een rentederivaat
schade hebben geleden of in problemen zijn gekomen.
Ik gebruik deze gelegenheid tot slot om nogmaals mijn dank uit te spreken aan de deskundigen
en hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem