31 305 Mobiliteitsbeleid

33 043 Groene economische groei in Nederland (Green Deal)

Nr. 237 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 december 2017

Hierbij ontvangt uw Kamer de rapporten «Laadinfrastructuur in de private gebouwde omgeving» en «Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer»1.

Laadinfrastructuur in de private gebouwde omgeving

Omdat publieke laadinfrastructuur slechts ten dele in de laadbehoefte kan voorzien, is er voldoende laadinfrastructuur nodig op woon- en werkplekken om de groei van het aantal elektrische auto’s te accommoderen. Tijdens het Algemeen Overleg Elektrisch Vervoer (EV) in december 2016 (Kamerstuk 23 645, nr. 641) is de vraag aan de orde gekomen of de realisatie van laadpunten in appartementencomplexen en kantoren voldoende tred houdt met de ontwikkelingen in de markt. De aanwezigheid van (voldoende) laadinfrastructuur is tenslotte een medebepalende factor voor het kopen van een elektrische auto. Ecorys is opdracht gegeven dit vraagstuk te onderzoeken en mogelijke oplossingsrichtingen voor gesignaleerde problematiek in kaart te brengen.

Het rapport geeft aan dat de aanleg van een laadpunt wordt bemoeilijkt, wanneer de (toekomstige) gebruiker van het laadpunt niet zelfstandig kan beslissen over de aanleg hiervan. Zo kan een EV-rijder niet zelfstandig beslissen over een laadpunt wanneer sprake is van een Vereniging van Eigenaren of een verhuurder (belegger/woningcorporatie). Het gaat dan vaak om gemeenschappelijke parkeerplaatsen met meerdere gebruikers. Ook constateert het rapport dat in die gevallen de aanvullende kosten voor het laadpunt (zoals hoger capaciteitstarief) nu nog vaak volledig voor rekening komen voor de EV-rijder die het laadpunt nodig heeft. Bovendien schiet het kennisniveau over en de ervaring met elektrische laadinfrastructuur in de bouwketen (nog) te kort.

Laadpunten op gemeenschappelijke parkeerplaatsen

Ecorys schat in dat er in Nederland bij bestaande appartementencomplexen en kantoorgebouwen respectievelijk circa 823.000 (waarvan 188.000 koop) en 600.000 gemeenschappelijke parkeerplaatsen zijn. Het aantal gemeenschappelijke parkeerplaatsen dat jaarlijks wordt bijgebouwd, ligt onder de 2%. Hoewel de vraag naar laadinfrastructuur op dit moment nog beperkt is, lijkt het aanbod van laadinfrastructuur bij gemeenschappelijke parkeerplaatsen bij appartementencomplexen en kantoorgebouwen achter te blijven bij de (toekomstige) vraag.

Een deel van de geconstateerde knelpunten, zoals gebrek aan kennis, ervaring en verdeling van kosten zullen naar verwachting in de loop der tijd minder worden. Het Rijk kan hierbij ondersteunen door het faciliteren van kennisdeling en communicatie over wat er komt kijken bij plaatsing van een laadpunt. Verder noemt Ecorys als mogelijke oplossingen voor eerdergenoemde knelpunten:

  • het opnemen van normen voor de aanleg van laadinfrastructuur in wetgeving,

  • de installatie van laadpunten onderdeel uit laten maken van aanbestedingscriteria voor gronduitgifte van gemeenten,

  • het invoeren van een meldplicht voor de plaatsing van een laadpunt (al dan niet met bezwaartermijn).

Ik zal mij de komende tijd met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties richten op het uitwerken van deze mogelijke oplossingen voor de in het rapport beschreven knelpunten. Vooral oplossingen voor de bestaande bouw lijken urgent. Ik zal hierbij rekening houden met de ontwikkelingen over de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer in het kader van de herziening van de Europese richtlijn EPBD2. Ik informeer u over de nadere uitwerking voor de zomer van 2018.

Verzilveren verdienpotentieel: verdere groei van de EV-sector

Bijgaand rapport3 is een update van het Verdienpotentieelrapport uit 2015 en is door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uitgevoerd om de economische ontwikkeling van de EV-sector in Nederland verder in kaart te brengen. Het rapport laat zien dat de industrie voor elektrisch vervoer doorgroeit in Nederland. In 2016 bedraagt het productievolume meer dan een miljard euro. Over de afgelopen twee jaar is in de EV-sector een groei van productie en toegevoegde waarde gerealiseerd van ongeveer 40%. Ook het aantal banen kent een dergelijke stijging tot ongeveer 3.730 voltijdsbanen eind 2016.

Er ligt een uitdaging voor Nederlandse bedrijven om de huidige koploperpositie met betrekking tot de uitrol van elektrisch vervoer te benutten en te verstevigen. Zo is de markt voor elektrisch vrachtvervoer veelbelovend maar er is nog een innovatieslag nodig om tot volle wasdom te komen. Om dit te ondersteunen is een Innovatie Acceleratie Programma Elektrisch Vervoer in ontwikkeling en is onlangs de Demonstratieregeling Klimaat Technologieën en -Innovaties in transport (DKTI-Transport) gepubliceerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Energy Performance of Buildings Directive. Kamerstuk 22 112, nr. 2350, 7 juni 2017

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven