31 305 Mobiliteitsbeleid

33 043 Groene economische groei in Nederland (Green Deal)

Nr. 220 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 december 2016

In mijn brief van 22 november jl.1 heb ik uw Kamer mijn visie op hoofdlijnen voor de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer gepresenteerd. Hierbij stuur ik uw Kamer de volledige visie toe, inclusief een scenariostudie elektrisch vervoer, uitgevoerd door Ecofys en TU Eindhoven2. De visie is tot stand gekomen op basis van input van de Green Dealpartners en diverse andere geconsulteerde partijen. Hiervoor zijn twee goed bezochte stakeholderssessies georganiseerd.

Op basis van de overheidsambities, de huidige situatie en marktontwikkelingen, de gesignaleerde kansen voor Nederland en de scenariostudie wordt een perspectief geschetst voor een toekomstbestendige laadinfrastructuur. Om aan de visie invulling te geven, is een beleidsagenda geformuleerd die een handelingsperspectief biedt tot 20203.

De komende jaren wordt toegewerkt naar een situatie waarin de business case voor laadinfrastructuur rendabel is. Het Nationaal Kennisplatform Publieke Laadinfrastructuur (NKL) schat in dat de business case voor publieke laadinfrastructuur in 2020 rendabel zal zijn. Via onder andere de Green Deal Openbaar Toegankelijke Laadinfrastructuur zetten de partijen in op een verdere kostprijsreductie door innovatie, efficiencyverbetering en stimulering van uitrol en opschaling. Deze Green Deal draagt eraan bij dat openbare laadinfrastructuur zich over enkele jaren ook zonder directe overheidsstimulering verder kan ontwikkelen.

Als onderdeel van de Green Deal «Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur» stelt de rijksoverheid voor de periode 2016–2018 een bijdrage van in totaal € 5,7 miljoen beschikbaar aan mede-overheden voor het realiseren van laadinfrastructuur. De bijdrage van de rijksoverheid is beschikbaar voor alle mede-overheden (gemeente, provincie of regio) in Nederland die bereid zijn de uitrol van publiek toegankelijke laadinfrastructuur te stimuleren en die voldoen aan de gestelde randvoorwaarden. Hiermee worden naar verwachting in totaal circa 10.000 publieke laadpunten gerealiseerd. De meeste laadpalen van de Green Deal worden nu en in de komende jaren (2016–2018) gerealiseerd.

De verwachting is dat het budget in 2017 uitgeput is; om die reden hoog ik vanuit de begroting van mijn ministerie de bijdrage aan dit budget op met € 1,5 miljoen. Hiermee kunnen in de periode 2017–2018 nog circa 3.000 extra publieke laadpunten gerealiseerd worden.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Kamerstukken 31 305 en 33 043, nr. 219

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven