31 293 Primair Onderwijs

Nr. 623 BRIEF VAN HET PRESIDIUM

Aan de Leden

Den Haag, 9 juni 2022

Het Presidium legt hierbij, conform artikel 7.35 lid 2 van het Reglement van Orde, aan u voor het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bij brief van 25 mei 2022 om advies te vragen aan de Onderwijsraad over het onderwerp «Voorzieningen voor het jonge kind».

Het Presidium stelt u voor in te stemmen met het bijgevoegde verzoek en dit door te geleiden aan de Onderwijsraad.

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Vera Bergkamp

Bijlage Brief van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Den Haag, 25 mei 2022

Geachte leden van het Presidium,

Namens de leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzoek ik u aan de Kamer voor te stellen1 om aan de Onderwijsraad advies te vragen over het onderwerp «Voorzieningen voor het jonge kind». In de bijlage treft u een uitgewerkte vraagstelling aan.

Ik verzoek u te bevorderen dat de Kamer hierover zo spoedig mogelijk een beslissing neemt.

De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen

De griffier van de commissie, De Kler

Uitwerking van de vraagstelling

De Onderwijsraad is bereid en heeft ruimte in haar werkprogramma om in te gaan op het verzoek van de Kamer om een advies uit te brengen over voorzieningen voor het jonge kind.

In overleg met de Onderwijsraad is de formulering van de adviesaanvrage als volgt vormgegeven:

Het jonge kind staat op de kaart in het licht van kansengelijkheid. Hoe krijgen we voorzieningen voor het jonge kind op orde? Moet dat een basisvoorziening zijn voor alle kinderen? Vanaf welke leeftijd starten en met welk karakter van aanbod in termen van spelen – leren – ontwikkelen? Is de huidige indeling van voor- en vroegschoolse educatie (op basis van een indicatie), basis- en voortgezet onderwijs de meest gewenste in het licht van kwalificatie, socialisatie, LLO, diversiteit, sociale segregatie tegengaan?

Specifieke focus in het licht van gelijke kansen (insteek nieuwe coalitieakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77)): Hoe zorgen we ervoor dat kinderen hun schoolloopbaan niet op achterstand beginnen. Is het huidige aanbod en de organisatie ervan voldoende? Hoe verhouden kinderopvangstelsel en onderwijsstelsel zich tot elkaar, ook in institutionele krachtenveld? Wat doet het gegeven van verschillende ministeries en verantwoordelijk bewindspersonen, verschillende arbeidsmarktregimes, initiële opleidingen, verschillende bestuurs- en inspectielagen met mogelijkheden voor integratie kinderopvang – onderwijs ten behoeve van het jonge kind? Veel gemeenten zijn actief in het bevorderen van de totstandkoming van integrale kindcentra’s (IKC’s), waar onderwijs, opvang en welzijnsactiviteiten zijn samengevoegd. Bij afwezigheid van wettelijke kaders of regels voor een IKC, verschilt het per IKC welke voorzieningen zijn samengevoegd en op welke manier zij samenwerken. Hoe kunnen IKC’s zo goed mogelijk bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en wat is daarvoor nodig? Hoe kan verbinding tussen opvang en onderwijs het beste vorm worden gegeven?


X Noot
1

Conform besluit in OCW-procedurevergadering d.d. 19 mei 2022.

Naar boven