Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2019
Met deze brief breng ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom een schooldiploma
voor het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
De verdere invulling van het schooldiploma
Het afsluiten van de middelbare schoolcarrière is een feestelijke gebeurtenis. Dit
jaar resoneert er een extra feestelijk geluid bij het praktijkonderwijs. Ik ben namelijk
blij om te horen dat op meerdere pro-scholen de leerlingen dit jaar al een schooldiploma
zullen ontvangen op basis van een vast model, geïnitieerd door de Sectorraad Praktijkonderwijs.
Om zo de leerlingen aan het eind van hun schoolcarrière nog meer in het welverdiende
zonnetje te zetten.
In mijn brief van 4 december 2018 meldde ik u dat ik werk aan een wetswijziging om
formeel vast te leggen dat elke leerling bij het succesvol verlaten van het pro een
schooldiploma krijgt dat wordt afgegeven door de pro-school.1 Aan dit schooldiploma wordt een persoonlijk portfolio gekoppeld. In dit portfolio
worden alle behaalde resultaten van de leerling vastgelegd. Omdat er in verschillende
regio’s al mooie initiatieven rondom een schooldiploma zijn ontstaan, heb ik de afgelopen
periode gesprekken gevoerd met pro-scholen, de Sectorraad Praktijkonderwijs en de
VO-raad over de verdere invulling van het schooldiploma.
Uit deze gesprekken blijkt dat de behoefte aan een eenduidige en duidelijke vorm van
diplomering groot is. Daarom wordt er landelijk een vast model bepaald voor het schooldiploma
praktijkonderwijs. Het portfolio biedt ruimte aan verschillende bewijstukken en krijgt
daarom een schooleigen vorm. Daarnaast kwam uit de gesprekken naar voren dat het aan
de start van de schoolcarrière van de leerling duidelijk moet zijn waar hij of zij
aan moet voldoen om het schooldiploma pro te behalen. In de overige schoolsoorten
dienen de landelijk bepaalde eindtermen en kerndoelen hiervoor. Zoals ik u al in december
schreef past dit niet bij het praktijkonderwijs. Dit zou immers betekenen dat er een
landelijke norm voor elke pro-leerling gaat gelden om een diploma te behalen. Daarom
wordt in de Wet op het voortgezet onderwijs opgenomen dat alle pro-scholen een schooleigen
reglement opstellen. In dit reglement staat duidelijk waar een leerling aan moet voldoen
om het schooldiploma te behalen. Of de leerling voldoet aan de eisen in dit reglement
wordt door de school zelf bepaald, niet door middel van een landelijk examen. De komende
periode blijf ik in nauw overleg met de raden en de scholen om te bekijken welke ondersteuning
pro-scholen nodig hebben om dit schooleigen reglement op te stellen.
Een schooldiploma in het voortgezet speciaal onderwijs
In navolging van de leerlingen in het praktijkonderwijs verdienen ook de leerlingen
in het vso, net als leeftijdsgenoten uit andere schoolsoorten, een diploma. Op dit
moment krijgen de leerlingen in het profiel dagbesteding en arbeidsmarkt een getuigschrift.
Ook voor die leerlingen in het vso ben ik voornemens om een schooldiploma in te voeren.
In overleg met Lecso, Vivis en Simea bekijk ik welk proces hierbij past.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob