31 135 Plan van Scholen

Nr. 30 BRIEF VAN DE ONDERWIJSRAAD

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 november 2010

Met genoegen zendt de Onderwijsraad u hierbij het advies Verzelfstandiging in het onderwijs II.1 De raad reageert met dit advies op de vraag van uw Kamer (31 700 VIII, nr. 196) over passende interne organisatiemodellen voor scholen en besturen, die ruimte geven aan interne betrokkenen en externe krachten.

In het advies geeft de raad enerzijds aanbevelingen waarmee de Kamer de minister rechtstreeks kan aanspreken (en via haar het onderwijsveld) en anderzijds aanbevelingen waarmee de Kamer de minister uitnodigt om activiteiten in het onderwijsveld te initiëren en aan te moedigen.

Het rechtstreeks aanspreken van de minister en het veld kan door het debat over een optimale verhouding tus-sen centraal en decentraal of «de menselijke maat» scherper te omlijnen. Naast een herijking van het wettelijke begrip »school» en een steviger empirische basis voor het debat kan er volgens de raad actieve uitoefening van de stelselverantwoordelijkheid door de minister plaatsvinden. Hij herhaalt in dit advies eerdere aanbevelingen zoals een verplichting tot aanbodvariëteit voor schoolbesturen en een verdere uitwerking van de fusietoets door concrete wettelijke normen.

Voor wat betreft het activeren van het onderwijsveld adviseert de raad de Kamer bij de minister een overleg te bevorderen met de sectororganisaties. Dit overleg is gericht op gezamenlijke voorlichting over en verduidelijking van de alternatieve bestuurlijke inrichtingen.

De raad vindt dat de discussie over met name de verhouding tussen management/bestuur en docent te veel in de sfeer van formele bevoegdheden en macht is beland, en zich te veel concentreert op vastlegging in wettelijke verhoudingen zoals een professioneel statuut. Deze «machtsgerichte» benadering levert volgens de raad uiteinelijk te weinig op voor een inhoudelijke en intrinsieke professionaliteit waar docenten en leraren zekerheid en helderheid aan ontlenen in hun dagelijkse werk.

Met beleefde groet,

Prof. dr. A. M. L. van Wieringen

Voorzitter

Drs. A. van der Rest

Secretaris


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Het advies «Verzelfstandiging in het onderwijs I» is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal bij Kamerstuk 31 135, nr. 28.

Naar boven