31 089 Urgentieprogramma Randstad

Nr. 100 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 26 april 2013.

De wens dat over de structuurvisie overleg gewenst wordt kan door of namens de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 24 mei 2013.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 april 2013

Hierbij stuur ik u, mede namens de staatssecretaris van IenM en de staatssecretaris van EZ, de ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer, inclusief de bijbehorende bestuurlijke afspraken.1 Tevens ontvangt u de antwoorden op de vragen die de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft gesteld (Kamerstuk 31 089, nr. 99) over de vierde voortgangsrapportage van het Groot Project RRAAM (Kamerstuk 31 089, nr. 98).

Met de ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer geef ik mijn visie op het toekomstperspectief voor het gebied Amsterdam-Almere-Markermeer. Hiermee geef ik invulling aan de drievoudige ambitie uit de RAAM-brief2 op het gebied van verstedelijking, bereikbaarheid en natuur & recreatie. De ontwerp-Rijksstructuurvisie heb ik met de regionale partners besproken tijdens een bestuurlijk overleg op 25 maart jongstleden. In dat bestuurlijk overleg zijn ook afspraken met elkaar gemaakt over de opgave en de daaraan gekoppelde keuzes en aanpak, zoals omschreven in de ontwerp-Rijksstructuurvisie.

In de afgelopen jaren is op veel fronten gewerkt aan de optimalisatie van de plannen voor het realiseren van de ambities. De kosten voor infrastructuur, verstedelijking en natuur zijn flink omlaag gebracht. Op basis van de resultaten van de optimalisaties, het onderzoek en de consultatiereacties kies ik in de ontwerp-Rijksstructuurvisie voor een sterke internationaal concurrerende regio, waarin een aantrekkelijk vestigingsklimaat wordt gecreëerd met een goede bereikbaarheid en natuur- en recreatiegebieden in en rond het Markermeer-IJmeer. Hierbij kies ik samen met de regio voor een adaptieve aanpak, die ook in de toekomst duurzaam en robuust is en in staat om veranderingen op te vangen. De marktvraag naar woningen en bedrijfslocaties is sturend voor de ontwikkelingen, waardoor rekening kan worden gehouden met onzekerheden en de aanpak kan worden aangepast aan verschillende toekomstscenario’s. Het is niet nodig om nu al definitieve keuzes te maken voor de lange termijn. Echter de stappen die nu moeten en kunnen worden genomen worden wel gezet. Zo wordt gewerkt aan het vergroten van de wegcapaciteit van de A1, A6, A9 en A10-Oost tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Daarnaast wordt de bereikbaarheid via het bestaande spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV SAAL) verbeterd. Over OV SAAL heeft de staatssecretaris u op 5 april jongstleden geïnformeerd. Rijk en regio investeren in een pakket maatregelen om de stedelijke bereikbaarheid van Almere op peil te houden en de realisatie van onder andere de locaties Poort, Nobelhorst en Oosterwold mogelijk te maken. Voor natuur en recreatie bestaan de eerste stappen onder meer uit de uitwerking van de luwtemaatregelen Hoornse Hop en de eerste fase Marker Wadden.

Binnen het programma RRAAM is volgens de Sneller en Beter-aanpak nauw samengewerkt met de regionale overheden, marktpartijen en maatschappelijke organisaties. Ook is in 2012 het brede publiek geconsulteerd op basis van de onderzoeksresultaten uit het programma. De resultaten van die consultatie zijn gebundeld in het «Reactiedocument RRAAM» dat als bijlage is opgenomen bij de ontwerp-Rijksstructuurvisie, tezamen met een 70-tal rapporten en adviezen die tevens te vinden zijn op de RRAAM-website3. Van het RRAAM-werk, de groep van maatschappelijke partijen, heb ik op 12 maart jongstleden een eindadvies ontvangen. Hieruit blijkt een breed draagvlak voor een adaptieve aanpak onder maatschappelijke organisaties in de regio.

De ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer zal een formele zienswijzeprocedure doorlopen van 7 mei t/m 17 juni. Daarnaast bespreek ik de structuurvisie graag met uw Kamer.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
2

RAAM-brief 2009 (Kamerstuk 31 089, nr. 88, Den Haag 2011).

Naar boven