31 066 Belastingdienst

Nr. 791 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 november 2020

Tijdens de plenaire behandeling van het Belastingplan op dinsdag 10 november 2020 (Handelingen II 2020/21, nr. 22, item 33), heeft het lid Omtzigt gevraagd om een aantal documenten:

  • 1. Documenten die betrekking hebben op de evaluatie van de teams Intensief subjectgericht toezicht (IST) en Fraude binnen de Belastingdienst/Toeslagen;

  • 2. Het memo inzake opschorting dat op 7 juni 2016 in het MT Toeslagen is besproken;

  • 3. De factsheets die op 14 juni 2019 aan de Staatssecretaris zijn gezonden;

  • 4. Het conceptadvies van de Landsadvocaat inzake de eigen bijdrage uit 2009.

Bijgaand treft u vier documenten aan die betrekking hebben op de evaluatie van de teams IST en Fraude binnen Belastingdienst/Toeslagen1. Deze documenten zijn geagendeerd bij de MT-vergaderingen op 12 september en 5 december 2017 en zien op de opdrachtverstrekking en rapportage. De oorspronkelijke opdracht was om alle genomen maatregelen om fouten te voorkomen en fraude te bestrijden te beschrijven én te beschrijven hoe ze worden uitgevoerd. Deze opdracht is later gewijzigd in het evalueren van de maatregel van het versterken van het toezichtinstrumentarium door het inrichten van IST-teams in combinatie met werken met het risicoclassificatiemodel. De evaluatie is door een medewerker van Belastingdienst/Toeslagen uitgevoerd. In het rapport is een uitgebreide beschrijving opgenomen van de werkwijze van de teams IST en Fraude binnen het palet van handhaving en de plek die het risicoclassificatiemodel inneemt. Ook zijn aanbevelingen opgenomen om de handhaving binnen Belastingdienst/ Toeslagen verder te ontwikkelen. Uit het verslag van de MT-vergadering van 21 februari 2019 blijkt dat een aantal voorstellen zijn opgepakt, maar door tijdgebrek weer zijn neergelegd. Daarom wordt door het MT dan een vervolgopdracht gegeven om het toezichtinstrumentarium te verbeteren, door een leercirkel tussen de teams in te richten. Deze leercirkel is in de loop van 2019 tot stand gekomen door nauwere samenwerking en overlegmomenten tussen de teams.

Ten tweede verzoekt het lid Omtzigt om het memo van 7 juni 2016 inzake opschorting. In mijn kamerbrief Intern memo CAF 11 en de bijlage zachte stops van 10 november 2020 (Kamerstuk 31 066, nr. 775) heb ik toegelicht dat op 7 juni 2016 in het MT Toeslagen is gesproken over het voorstel om de IT-voorziening voor opschorting te laten bouwen. In dit memo dat bij de betreffende MT-vergadering was geagendeerd, worden ook de normen voor de toepassing van opschorting beschreven zoals deze voortvloeien uit artikel 23 Awir. Bijgaand treft u dit memo2. Zoals reeds aangegeven in bovengenoemde Kamerbrief is de betreffende functionaliteit echter vanwege beperkte capaciteit in de IV-portefeuille niet gerealiseerd, waardoor opschorting ook na 2016 niet is toegepast.

Het lid Omtzigt heeft verder gevraagd om de definitieve factsheets van 14 juni 2019 die aan mijn ambtsvoorganger zijn verstrekt. De definitieve factsheets treft u bijgaand3. Deze zijn tevens op 10 november 2020 openbaar geworden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.4 Op 14 oktober 2020 heb ik reeds de concept factsheets, die op 5 juni 2019 met mijn ambtsvoorganger zijn besproken, met uw Kamer gedeeld (Kamerstuk 31 066, nr. 751).

Tot slot heeft de heer Omtzigt gevraagd om het conceptadvies van de Landsadvocaat uit 2009 met uw Kamer te delen. Aan dit verzoek kan ik niet tegemoetkomen. Het is staand kabinetsbeleid om adviezen van de Landsadvocaat niet openbaar te maken. Hier wordt slechts in zeer uitzonderlijke situaties van afgeweken. Mede gegeven het feit dat ik de inhoud van het advies reeds met uw Kamer heb gedeeld in de Kamerbrief van 9 november jl.5, zie ik daartoe hier geen aanleiding. In deze Kamerbrief heb ik tevens toegezegd verder te zoeken naar stukken die meer duidelijkheid moeten geven over de reden voor het advies, over wat hiermee is gedaan en waarom dit niet volledig is gevolgd. Hier kom ik bij de vierde Voortgangsrapportage Kinderopvangtoeslag op terug.

De Staatssecretaris van Financiën, A.C. Van Huffelen


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
4

Aanvullende documenten CAF-11 bij het Wob-besluit inzake het Combiteam aanpak facilitators, zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/wob-verzoeken/2019/11/15/besluit-op-wob-verzoek-over-combiteam-aanpak-facilitators-caf

X Noot
5

Kamerbrief Beantwoording tweede deel vragen Pakket Belastingplan 2021, 9 november 2020, Kamerstuk 35 570, nr. 34

Naar boven