31 066 Belastingdienst

Nr. 1350 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 maart 2024

In het commissiedebat van 19 maart 2024 heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de ingelopen achterstanden van de dossiers. In de 14e voortgangsrapportage (VGR)1 is aangegeven dat aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 de achterstanden op hersteldossiers is weggewerkt. Hierbij kan ik bevestigen dat deze achterstand is ingelopen. Dat betekent dat dossiers voor bezwaar en CWS tijdig worden geleverd voor de betreffende gesprekken en dat ouders bij de integrale beoordeling hun dossier kunnen opvragen.

In de 16e VGR2 is aangekondigd dat UHT samen met de werkgroep toeslagenadvocaten van de NOvA en in afstemming met de Oudercommissie, BAC en CWS het ouderdossier heeft ontwikkeld: één uniform dossier dat beter voldoet aan de informatiebehoefte van ouders en gemachtigden. Het bevat alle mogelijk relevante documenten voor herstel in iedere fase van het proces en voldoet volgens de toeslagenadvocaten en de Oudercommissie aan hun informatiebehoefte. Inmiddels is ook FSV-informatie aan het ouderdossier toegevoegd.

In de 16e VGR is daarbij toegezegd om vanaf april 2024 het ouderdossier op verzoek te verstrekken als ouders behoefte hebben aan meer informatie dan het informatie- en beoordelingsformulier. Op dit moment kan worden voldaan aan de vraag naar dossiers bij bezwaar en verzoeken om aanvullende werkelijke schade (CWS). Daarnaast worden de eerste ouderdossiers verstrekt bij de integrale beoordeling. UHT zet alles op alles om naast de verstrekking van dossier aan ouders wiens bezwaar- of CWS-behandeling start ook in de IB-fase op verzoek dossiers te verstrekken. Op dit moment is UHT nog in staat aan beide vragen te voldoen. De behoefte aan dossiers kan zich uiteraard in de loop van de tijd verder ontwikkelen. Daarbij moet rekening worden gehouden met een mogelijk toenemende vraag naar ouderdossiers in het kader van de versnellingsmaatregelen. Zoals toegezegd aan de heer Mulder zal ik uw Kamer voor het meireces voorzien van een vooruitblik van de afhandeling van de ouderdossiers.

Ten slotte zijn er ook verzoeken van ouders om alle informatie die over hen bekend is bij de Belastingdienst en de dienst Toeslagen, te ontvangen. Dit noemen we het persoonlijk dossier. Het samenstellen van het persoonlijk dossier is zeer tijdrovend en het verstrekken van deze dossiers kan niet op korte termijn plaatsvinden. Er liggen op dit moment nog 4.966 aanvragen voor het persoonlijk dossier. Uit onderzoek is gebleken dat ouders niet tevreden zijn over het persoonlijk dossier. Het persoonlijk dossier bevat veel technische en niet-relevante informatie en geeft vaak geen antwoord op de vraag waarom ouders gedupeerd zijn. Aan ouders die om hun persoonlijk dossier hebben verzocht, zal daarom worden gevraagd of zij als alternatief het ouderdossier willen ontvangen. Vanaf medio 2024 zal geleidelijk aan gestart worden met het bellen van ouders om een keuze te maken. De verwachting is dat voor ouders hiermee in de belangrijkste informatiebehoefte kan worden voorzien. Op basis van de beschikbare capaciteit worden ouders benaderd om hen te informeren over de keuze. Indien een ouder alsnog een compleet persoonlijk dossier wenst, dan moet wel rekening worden gehouden met een zeer lange wachttijd van mogelijk meerdere jaren. Zoals aangegeven in de 16e VGR, zal prioriteit worden gegeven aan het verstrekken van ouderdossiers.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries


X Noot
1

Kamerstukken II, 2022/23, 31 066, nr. 1235.

X Noot
2

Kamerstukken II, 2023/24, 31 066, nr. 1341.

Naar boven