Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31066 nr. 1269 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31066 nr. 1269 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2023
Op 23 februari 2023 heeft de Minister van Financiën de brief van de inspecteur-generaal (IG) van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) over knelpunten uit de praktijk van sociaal raadslieden aangeboden aan uw Kamer. Deze knelpuntenbrief is mede namens de voorzitter van de signalencommissie van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) tot stand gekomen. Graag bedanken wij de IG en de sociaal raadslieden nogmaals voor hun waardevolle signalen uit de leefwereld van de mensen die zij helpen in hun werk.
Over de knelpuntenbrief zijn wij in gesprek gegaan met de IG IBTD. Met deze brief informeren wij graag uw Kamer over de uitkomsten van dit gesprek en daarmee samenhangende ontwikkelingen. Zoals toegezegd op 23 maart jl. (Kamerstuk 31 066, nr. 1214) doen wij dit mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen.
Versterken signaalmanagement
Wij delen het overkoepelende beeld van de IG dat het lastig blijft om in beleid en uitvoering altijd rekening te houden met de leefwereld van mensen. Daarom zijn signalen van burgers, bedrijven, maatschappelijk dienstverleners en de werkvloer belangrijk om beleid en uitvoering te kunnen verbeteren. Hierom werken Dienst Toeslagen en de Belastingdienst aan de versterking van hun signaalmanagement.
Met signaalmanagement worden signalen gestructureerd opgehaald, vastgelegd en aangepakt. Waar mogelijk worden signalen direct opgelost in het primaire proces. De uitvoerders gaan in gesprek met beleidsopdrachtgevers, collega uitvoerders of de politiek over signalen waarvoor dat niet kan. Voor dat gesprek worden ook de jaarlijkse Standen van de Uitvoering gebruikt.
Een opgelost signaal bij Dienst Toeslagen
In de uitvoering bij Dienst Toeslagen werd een gevoelige kwestie gesignaleerd. De situatie kan voorkomen dat een persoon vanwege huiselijk geweld (tijdelijk) in een noodopvang verblijft. In deze situatie bleven beide personen toeslagpartners voor het kindgebonden budget, de zorg- en kinderopvangtoeslag. Dit veroorzaakte een ongewenst partnerschap met als gevolg foute beschikkingen. Dit is opgelost door een uitzondering toe te voegen aan het toeslagpartnerschap. Degene die in een opvang verblijft voor personen die gevlucht zijn vanwege huiselijk geweld kunnen nu op hun verzoek niet meer als toeslagpartner wordt aangemerkt en kunnen dan zelfstandig toeslagen aanvragen of recht krijgen op meer toeslagen.
Een opgelost signaal bij de Belastingdienst
Vanuit de Belastingtelefoon kwam het signaal dat op zaterdag dwangbevelen worden bezorgd. Daarin staat dat mensen binnen 48 uur moeten betalen óf contact op kunnen nemen met de Belastingdienst. In het weekend is de Belastingtelefoon echter niet bereikbaar. Deze mensen konden dus binnen de termijn van 48 uur nergens terecht met hun vragen. Dit signaal is opgelost door dwangbevelen niet meer op vrijdag te versturen en de brief aan te passen.
Aansluiting maatschappelijke organisaties
Wij zien dat ook, ondanks de inspanningen rondom signaalmanagement, signalen vanuit sommige burgers en bedrijven ons niet bereiken. Dit benadrukt het belang van de signalen van IBTD. Om ongehoorde signalen naar boven te krijgen én om het signaalmanagement beter aan te kunnen sluiten op de groepen die deze signalen betreffen. Daarom wordt door Dienst Toeslagen en de Belastingdienst contact gelegd met de signalencommissie van de LOSR. Dit is in lijn met de wijze waarop de diensten al langer met de Nationale ombudsman en enkele andere maatschappelijke dienstverleners samenwerken bij het signalenmanagement.
Zoals aangekondigd in de recent verzonden Kamerbrief over de verdere vormgeving van laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp1, zetten de diensten zetten zich in om ook de interactie met andere (maatschappelijke) organisaties verder te intensiveren. Bijvoorbeeld ouderenbonden, vakbonden, bij de (sociale) advocatuur, in gemeenten, administratiekantoren, fiscale adviseurs, belastingwinkels, rechtswinkels en het Juridisch Loket. Dienst Toeslagen en de Belastingdienst gaan graag met de IG in gesprek om te bekijken welke maatschappelijke partijen nog onvoldoende in beeld zijn.
Knelpunt 1: Samenwerking sociaal raadslieden met uitvoeringsorganisaties
Passende (telefonische) ondersteuning sociaal raadslieden
Diverse maatschappelijk dienstverleners helpen burgers en bedrijven bij het zaken doen met de Belastingdienst. Daarbij willen we hen zo goed mogelijk ondersteunen. Ook telefonisch. Echter moet wel de toegankelijkheid van de Belastingtelefoon voor alle belastingplichtigen geborgd blijven. Het voorrang geven aan specifieke groepen past daar in principe niet bij. Wel zijn er enkele weloverwogen uitzonderingen.
Voor sociaal raadslieden willen wij ook een uitzondering kunnen maken. Zij helpen vaak burgers met complexe problemen waarbij ondersteuning van een Belasting- telefoon medewerker om persoonsgebonden vragen te beantwoorden gewenst is.
Daarom is in februari 2023 een proef gestart waarbij twintig sociaal raadslieden voorrang krijgen op de wachtrij van de Belastingtelefoon. Deze proef wordt op dit moment geëvalueerd. De Belastingdienst zal op korte termijn afstemming zoeken met de koepelorganisatie Sociaal Werk Nederland om verdere afspraken te maken over het vervolg daarvan.
Knelpunt 2: Samenwerking tussen overheidsorganisaties
Gegevensverstrekking en geschillen met overheidsorganisaties
De IG schetst dat burgers in vervelende situaties terecht kunnen komen door het delen én direct verwerken van gegevens. Voor een oplossing kunnen burgers daarbij niet terecht bij één uitvoerder. Deze casuïstiek schetst een onbedoelde keerzijde van gegevensverstrekking in het kader van dienstverlening, die nu de burger niet ontlast maar belast.
Daarom zetten de Belastingdienst en Dienst Toeslagen zich in om, binnen de grenzen van de privacywetgeving en (juridische) verantwoordelijkheden, dit soort zaken zo goed mogelijk op te lossen. Dat is altijd maatwerk, waarbij een zorgvuldige afhandeling de inzet kan vragen van verschillende onderdelen van verschillende (overheids)partijen. Door de intensieve samenwerking van de uitvoerders binnen de verschillende gegevens-ketens, kunnen fouten en signalen vanuit burgers vaak relatief snel en accuraat worden opgelost.
Verder neemt Dienst Toeslagen in principe altijd direct contact op met de IND bij burgersignalen over een verblijfsvergunning. Er is een groep behandelaars aangewezen die contacten met de IND onderhoudt en deze registreert. Mocht dat in een voorkomend geval niet zijn gebeurd dan moeten wij helaas constateren dat er sprake is geweest van een individuele behandelfout. Mocht ondanks de inzet van Dienst Toeslagen een geschil blijven bestaan met de uitvoerder waar een gegeven vandaan komt, dan houdt Toeslagen daar zoveel mogelijk rekening mee. Bijvoorbeeld door uitstel van betaling te verlenen.
Gegevensverstrekking tussen Dienst Toeslagen en de Belastingdienst
Het klopt dat wanneer een burger aangeeft dat inkomensgegevens niet kloppen, Dienst Toeslagen in principe doorverwijst naar de Belastingdienst als vaststeller van het inkomen. Dit zodat Toeslagen op basis van het herziene inkomen een herberekening kan doen. Indien een burger bij Dienst Toeslagen aangeeft zich al gemeld te hebben bij de Belastingdienst legt Dienst Toeslagen zelf contact met de Belastingdienst om het inkomen – indien mogelijk – eerder dan via de automatische gegevensuitwisseling aan te passen in het systeem.
Beide diensten werken daarnaast samen aan de doorontwikkeling van de dienst-verlening, ook in complexe en urgente situaties. Een voorbeeld hiervan is de inzet van Stella-teams.
Overheidsbrede samenwerking
Het kabinet heeft in het coalitie-akkoord de ambitie van de Werkagenda voor de Uitvoering omarmd en daar de dienstverlening (in brede zin) aan burgers en ondernemers te verbeteren. Een van de prioriteiten betreft de verbetering van de toegang tot overheids-dienstverlening via onder andere een programma inrichten overheidsbrede loketten. Hierin is ook aandacht voor verbetering van de onderlinge samenwerking van overheidsorganisaties en aandachtspunten, zoals het kunnen delen van gegevens om casussen op te lossen. De Belastingdienst en Dienst Toeslagen nemen deel aan verschillende praktijkinitiatieven.
Knelpunt 3: De rol van Belastingdienst en Toeslagen bij vroegsignalering van schulden
Gegevensverstrekking voor vroegsignalering van schulden
Door het vroegtijdig delen van signalen over betalingsachterstanden tussen (overheids)organisaties, kunnen we burgers met beginnende financiële zorgen eerder in beeld krijgen om zo problematische schulden te kunnen voorkomen
Daarom biedt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) sinds 2021 de mogelijkheid aan vastelastenpartijen om vroegtijdig signalen (gegevens) over betalingsachterstanden op het gebied van huur, drinkwater, zorgverzekering, elektriciteit, gas en warmtenet te verstrekken aan gemeenten. De gemeenten hebben de plicht om daar opvolging aan te geven en burgers hulp te bieden.
In de Wgs is ook ruimte gecreëerd om te experimenteren met signalen van andere partijen. Daarbij vormt een ministeriële regeling de tijdelijke grondslag (vijf jaar) voor gegevensuitwisseling met deze partijen. Gegeven de uitkomsten van experimenten, kunnen partijen daarna op grond van de Wgs ook worden aangewezen om structureel vroegsignalen aan gemeenten te gaan leveren.
Ook signalen van de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen kunnen voorspellers zijn van problematische schulden. Daarom werkt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid samen met de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en enkele geïnteresseerde gemeenten ook aan een ministeriële regeling waarmee invulling kan worden gegeven een het experiment.
Wij willen dit snel, maar ook goed regelen. De bescherming van mensen tegen problematische schulden mag niet ten koste gaan van hun rechtsbescherming.
Om tot een uitvoerbare regeling te komen wordt nu gezamenlijk uitgewerkt hoe op een veilige en effectieve wijze gegevensverstrekking plaats kan vinden en hoe goede informatievoorziening en dienstverlening kan worden ingericht en geboden aan de mensen die het betreft.
Als de ministeriële regeling voor de experimenten met signalen van de Belastingdienst en Dienst Toeslagen in concept gereed is, volgen een adviesaanvraag bij de Autoriteit Persoonsgegevens, internetconsultatie en uitvoeringstoets door de diensten. Deze hebben de Belastingdienst en Toeslagen reeds in voorbereiding.
Lopende activiteiten voor vroegsignalering
In de tussentijd zetten Dienst Toeslagen en de Belastingdienst zoveel mogelijk in op de mogelijkheden voor vroegsignalering binnen de huidige (privacy)grenzen voor gegevensuitwisseling.
Zo is het uitgangspunt van de invorderingsstrategie van Dienst Toeslagen om met meer aandacht in het primaire proces voor vroegsignalen (hoge) terugvorderingen en schuldophoping te voorkomen. Dit doet Toeslagen op diverse manieren, waaronder door burgers tijdig te attenderen op afwijkende gegevens. Ook heeft Toeslagen in 2022 een pilot uitgevoerd waarin burgers met een betalings-achterstand per brief geattendeerd zijn op «Geldfit», een initiatief van de Nationale schuldhulp route, met de oproep met Toeslagen contact op te nemen bij moeite met het betalen van een vordering. Toeslagen bekijkt dan met hen de mogelijk-heden als een persoonlijke betalingsregeling of doorverwijzing naar de gemeente.
Bij de Belastingdienst loopt het programma Vroegsignalering met verschillende initiatieven. Zo is bijvoorbeeld de opleiding «Vroegsignalering» gestart met als doel 4.300 medewerkers met klantcontact van Belastingdienst en Dienst Toeslagen op te leiden in het herkennen van of over signalen van burgers en ondernemers die in de knel zitten. Daarnaast heeft de Belastingdienst vorig jaar als pilot burgers gebeld die hun aangifte inkomensheffing niet hadden gedaan. Om een aanslag te voorkomen heeft de Belastingdienst contact gelegd en hen hulp geboden bij het doen van aangifte. Deze belactie was zo succesvol dat het nu een vast onderdeel van de aangiftecampagne is geworden.
Verder zijn de Belastingdienst en Dienst Toeslagen gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden van een gebundelde betalingsregeling. Begin 2023 is daar de verkenning naar de mogelijkheden van deelname aan de betalingsregeling Rijk bij gekomen. Beide onderzoeken zijn nog niet afgerond. Dit heeft enerzijds te maken met de schaarse capaciteit en anderzijds met de complexiteit van beide type betalingsregelingen. Daarnaast geldt specifiek voor deelname aan de betalings-regeling Rijk het vraagstuk rondom de gegevensverstrekking. Hiervoor is een advies van de Landsadvocaat gevraagd, dit wordt naar verwachting eind september opgeleverd.
Knelpunt 4: Niet gebruik van regelingen en terugvorderingen
De IG schetst in zijn brief dat, ondanks betere communicatie met burgers door de Belastingdienst en Dienst Toeslagen, mensen nog steeds niet altijd gebruik maken van toeslagen en belastingvoordelen. Dit is dan ook de reden dat beide Diensten actief inzetten op het tegengaan van niet gebruik. Het aanpakken van niet gebruik is ook in de aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden van het Ministerie van SZW een speerpunt om de bestaanszekerheid van mensen te borgen.
Het laten liggen van belastingteruggave
Ouderen die geen aangifteplicht hebben, doen volgens de sociaal raadslieden vaak geen aangifte en laten daarmee een mogelijke belastingteruggave liggen. De IG vraagt daarop of het mogelijk is om niet verzilverde heffingskorting automatisch uit te laten betalen.
Het automatisch uit laten betalen is binnen de huidige systematiek van de inkomstenbelasting niet mogelijk. De regelgeving gaat nu uit van dat er eerst aangifte gedaan moet worden. Dat veranderen vereist een grote wetswijziging en aanpassing van ICT-systemen van de Belastingdienst.
Omdat aangifte doen noodzakelijk is om eventuele teruggaven waarop de burger recht heeft te verzilveren, zet de Belastingdienst in op het verder vergroten van de impact van de zogenoemde Geld Teruggaaf brief (GTB). Met kwalitatief en kwantitatief onderzoek wordt bekeken hoe de respons op de GTB nog verder kan worden verhoogd. Zo verstuurt de Belastingdienst nu ook een herinnerbrief aan burgers die niet op de GTB reageren. Dit heeft tot een grote toename geleid van burgers die alsnog aangifte deden en zo geld terug kregen.
Niet-gebruik van toeslagen
De Dienst Toeslagen zet zich actief in om het aanvragen van toeslagen te stimuleren en niet-gebruik terug te dringen. Hierbij werkt de Dienst Toeslagen waar mogelijk samen met stakeholders als de Belastingdienst, het UWV, Koninklijke Bibliotheek, de ouderenbonden en toeslagenservicepunten.
Met de inzet van diverse publieks- en PR-campagnes wijst de Dienst Toeslagen niet-gebruikers op hun mogelijke recht en wordt hen gestimuleerd bij recht hiervan gebruik te maken. Daarnaast stuurt Toeslagen onder andere in juli 2023 een persoonlijke brief naar een groep van circa 20.000 burgers die hiermee worden geattendeerd op mogelijk recht op zorgtoeslag met terugwerkende kracht. In de brief wordt hen uitgelegd hoe en waar zij kunnen controleren of zij recht hebben op zorgtoeslag over 2022 en hoe dit vervolgens kan worden aangevraagd. Ook worden zij in de brief gewezen op het belang van het tijdig doorgeven van wijzigen. Het effect van deze actie wordt na afloop gemonitord.
Afschaffing van het toeslagenstelsel
De IG wijst in zijn brief op de grote knelpunten in het huidige toeslagenstelsel zoals het jaarrecht, de voorschotsystematiek en daarmee samenhangende (risico’s op) terugvorderingen en niet-gebruik. Daarbij wijst de IG op de ambitie van het kabinet om het toeslagenstelsel af te schaffen om deze knelpunten op te lossen.
In deze kabinetsperiode worden daarop wezenlijke stappen gezet door de kinder-opvangtoeslag fundamenteel te herzien en de huurtoeslag te vereenvoudigen. Tegelijk werkt het kabinet blijvend aan verbeteringen in het huidige stelsel. Daarnaast bekijkt dit kabinet, mede op verzoek van de Tweede Kamer, hoe een volgend kabinet de ambitie verder kan invullen.
Alternatieven zijn niet eenvoudig, een simpele oplossing is niet voorhanden Het maken van keuzes over een nieuw stelsel gaat gepaard met dilemma’s, waarbij verschillende prioriteiten als gerichtheid, eenvoud en mogelijke kosten tegen elkaar afgewogen moeten worden. Ten aanzien van alle toeslagen worden opties uitgewerkt die gericht zijn op het afschaffen van de toeslag, als ook opties die gericht zijn op het oplossen van de fundamentele problematiek. Daarbij worden de voor- en nadelen van de afzonderlijke alternatieven in beeld gebracht alsmede een tijdpad en randvoorwaarden voor implementatie. Om tot werkbare opties te komen zal ook externe ervaring en expertise worden benut. Daarbij willen wij ook graag de ervaringen van de sociaal raadslieden en IBTD betrekken. Het streven is om in het eerste kwartaal van 2024 met een eindrapportage te komen; voor de zomer wordt aan uw Kamer een tussenrapportage aangeboden.
Knelpunt 5: Knellende wetgeving
De IG schetst in zijn brief drie concrete knelpunten in bestaande wet- en regelgeving die hij tegenkwam bij sociaal raadslieden. Hij roept het kabinet en het parlement op te kijken naar een oplossing voor deze knelpunten in de wetgeving, waarbij rekening gehouden wordt met de uitvoerbaarheid door de diensten.
ALO-Kop
De IG geeft aan dat getrouwde statushouders met kinderen, waarvan de echtgenoot in het buitenland verblijft geen recht heeft op de alleenstaande ouderkop (ALO-Kop). De IG beschrijft daarvan twee situaties. Het is echter ook mogelijk dat de ouder wel ALO-kop krijgt, maar te maken krijgt met terugvorderingen als later blijkt dat deze ouder toch getrouwd was.
Het punt dat de IG schetst is ook eerder in inventarisaties omtrent knellende wetgeving naar boven gekomen, bijvoorbeeld in het kader van de uitwerking van de motie van de leden Lodders en Van Weyenberg (Kamerstuk 35 572, nr. 49). Binnen de nu geldende wet- en regelgeving probeert Dienst Toeslagen in de uitvoering al zoveel mogelijk problemen tegen te gaan. Echter is het voor de Dienst Toeslagen lastig om handmatig te moeten aangeven dat een ouder getrouwd is, terwijl dit niet blijkt uit de Basisregistratie personen. Dienst Toeslagen werkt momenteel uit hoe Toeslagen gebruik kan maken van gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) over huwelijken met een partner zonder BSN. Daarnaast kunnen burgers contact opnemen met Toeslagen om van de ALO-kop af te zien. Dienst Toeslagen werkt hiervoor samen met o.a. Vluchtelingenwerk en gemeenten. In de praktijk gaat dit echter nog niet altijd goed. Niet alle burgers zijn tijdig bekend met deze mogelijkheid. Dienst Toeslagen bekijkt hoe de bekendheid hiervan kan worden vergroot.
In de twee stand van zakenbrieven toeslagen van juni en december 2022 is uw Kamer geïnformeerd over mogelijke verbeteringen in het huidige toeslagenstelsel die wetgeving vereisen2. Het in wetgeving oplossen van de situatie die de IG beschrijft vergt het creëren van een extra uitzondering in het partnerbegrip van de toeslagen. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen. In verband met potentiële doorwerking naar andere situaties, is daarnaast het heel belangrijk om deze situatie juridisch af te bakenen van de situatie waarin er een keuze is in de verblijfsplaats. Ook dat is heel lastig.
Verder aandachtspunt is dat er in het coalitieakkoord geen budget beschikbaar is gesteld voor verbeteringen. Dekking binnen het toeslagenstelsel kan leiden tot verlaging van toeslagen. De gestegen kosten voor levensonderhoud van huishoudens nopen daarbij tot terughoudendheid. In de stand van zakenbrief toeslagen van december 2022 is door het kabinet aangegeven bij beschikbaarheid van budget prioriteit te geven aan andere maatregelen zoals het oplossen van de problematiek van het partnerbegrip voor eerstegraadbloedverwanten bij samengestelde gezinnen.
10%-regeling
Bij de evaluatie van de Algemene wet inkomensafhankelijk regelingen, waarin veel wetten en regels voor de uitvoering van toeslagen zijn geregeld, is aangegeven dat de 10%-regeling, waarmee voorkomen wordt dat een hoge inkomensstijging van een ex-partner doorwerkt in de hoogte van de toeslag. de beoogde werking lijkt te hebben (doeltreffend is).
De IG geeft echter namens de sociaal raadslieden aan dat de 10%-regeling relatief onbekend is en dat mensen nog steeds hinder ondervinden van terugvorderingen als gevolg van gestegen inkomens van ex-partners. Dienst Toeslagen bekijkt hoe de bekendheid van deze regeling verbeterd kan worden.
Bijstand en aanvullende bijstand
We weten dat juist de meest kwetsbare mensen vaak een beroep doen op meerdere regelingen. De IG verwijst in zijn brief naar zo’n een groep huishoudens met een inkomen op het sociaal minimum. Het betreft een groep paren bij wie de loongerelateerde uitkering (zoals WIA of WW) van één van beide partners (nagenoeg) het enige inkomen vormt. Door samenloop van regelingen en ondanks een netto-inkomen rond het sociaal minimum, ontvangen zij toch minder toeslag dan een vergelijkbaar paar met een bijstandsuitkering. Dat is pijnlijk. Het kabinet deelt de urgentie en werkt hard – met alle partijen – aan het vinden van een passende en gerichte oplossing voor deze groep huishoudens.
Een oplossing voor deze groep vergt gezamenlijke inspanning van kabinet, gemeenten, uitvoerders (zoals UWV, Belastingdienst en Dienst Toeslagen) en parlement. Het kabinet heeft het parlement recentelijk een uitgebreide brief met stand van zaken van de uitwerking van de oplossingsrichtingen gestuurd3. De oplossingsrichtingen die nu worden verkend zijn onder te verdelen naar de vier domeinen (UWV-uitkeringen, fiscaliteit, binnen de Participatiewet en via de toeslagen) die relevant zijn voor deze doelgroep. Het kabinet zal in augustus een beslissing nemen over de oplossing en de Kamer hierover op Prinsjesdag informeren.
Laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp (LOFR)
De IG roept op de sociaal raadslieden te betrekken bij de nadere uitwerking van de Laagdrempelige Onafhankelijke Fiscale Rechtshulp (LOFR). Recentelijk is er een Kamerbrief verzonden over de verdere vormgeving van laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp4. In deze brief is onder andere aangekondigd dat er een kwartiermaker komt die de rol van belangenbehartiger voor belastingplichtigen en toeslaggerechtigden uit te werken.
Er worden diverse taken uitgewerkt, zoals een regiefunctie of doorzettingsmacht om burgers en bedrijven verder te helpen. Het is belangrijk dat de Belangenbehartiger ook een aanvulling is op bestaande hulp zoals het goede werk dat sociaal raadslieden doen en niet soortgelijke werkzaamheden gaat uitvoeren. Daarom zal de kwartiermaker o.a. de sociaal raadslieden nauw betrekken bij de nadere uitwerking.
Ministerie overstijgende knelpunten
Meerdere geconstateerde knelpunten overstijgen de grenzen van onze ministeries en uitvoeringsorganisaties. Daartoe nodigen wij de IG graag uit om na de zomer deel te nemen aan een bijeenkomst van de Ministeriële Commissie Uitvoering om de door hem geconstateerde knelpunten toe te lichten en op de aanpak daarvan met onze collega bewindspersonen te reflecteren.
Tenslotte
Zoals de IG hebben ook wij grote waardering voor de manier waarop de sociaal raadslieden zich iedere dag met passie en toewijding inzetten om mensen te helpen die in de problemen zijn gekomen met de overheid. Zij leveren een waardevolle bijdrage aan het oplossen van de problemen die mensen ervaren.
Wij wensen hen en de IG nogmaals te bedanken voor hun waardevolle signalen.
Wij zetten de constructieve dialoog over deze en andere knelpunten met de IG graag voort.
Mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31066-1269.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.