Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 oktober 2018
Dinsdagavond 30 oktober heeft u mij gevraagd u een reactie toe te sturen op het factsheet
van het Zilveren Kruis over het faillissement MC Slotervaart en MC IJselmeerziekenhuizen.
Bij deze voldoe ik aan dat verzoek.
Voordat ik inhoudelijk op het factsheet reageer, eerst het volgende. Een concept van
dit factsheet heeft VWS dinsdagmiddag tijdens het vragenuur bereikt. De definitieve
versie van deze notitie is per mail rond half zeven in de avond binnengekomen bij
VWS.
Dan de inhoud van het factsheet. Deze inhoud kent voor mij in essentie geen nieuwe
feiten. Ik verwijs daarvoor ook naar mijn brieven van 23 en 25 oktober (Kamerstuk
31 016, nrs. 110 en 112) en naar mijn feitenrelaas in de brief van 30 oktober (Kamerstuk 31 016, nr. 113).
Wat betreft de aanleiding en achtergrond van het faillissement het volgende. Ik heb
in mijn brief van 30 oktober aangegeven dat, ook mij, eerder bekend was dat de ziekenhuizen
er financieel niet rooskleurig voorstonden. Ook heb ik in het vragenuur aangegeven
dat er problemen met de kwaliteit waren en dat die hebben bijgedragen aan het faillissement
(Handelingen II 2018/19, nr. 16, mondelinge vragen van het lid Agema over het faillissement
van de IJsselmeerziekenhuizen en het Slotervaart ziekenhuis). In het interview in
de NRC zegt het Zilveren Kruis op de vraag wat dan wel de reden voor het faillissement
was ook dat de ziekenhuizen al jaren kampen met financiële problemen, een dalende
omzet en patiënten die naar andere ziekenhuizen in de regio gingen. Er was volgens
het Zilveren Kruis sprake van achterstallig onderhoud en de inzet van steeds meer
tijdelijk personeel. De kwaliteit stond onder druk. In het factsheet haalt Zilveren
Kruis ook aan dat het niet langer kunnen garanderen van de kwaliteit, veiligheid en
continuïteit van zorg heeft bijgedragen aan het feit dat de surseance van betaling
en het faillissement elkaar zo snel opvolgden. De verslagen van het onderzoek dat
de curatoren zullen instellen naar het faillissement, zullen naar ik verwacht meer
duidelijk maken over de precieze oorzaken van het faillissement.
In de factsheet van Zilveren Kruis wordt ook gerefereerd aan het al dan niet beschikbaar
zijn van een noodplan voor de gefailleerde ziekenhuizen. Daarover nog het volgende.
De NZa ziet erop toe hoe zorgverzekeraars borgen dat patiënten tijdig de juiste zorg
krijgen als een zorginstelling de zorg niet kan continueren.
De NZa heeft met Zilveren Kruis enkele dagen voorafgaand aan het aanvragen van de
surséance van betaling gesproken over de wijze waarop Zilveren Kruis dacht te kunnen
voldoen aan haar zorgplicht op het moment dat sprake zou zijn van een faillissement
van het Slotervaart en de IJsselmeerziekenhuizen. Zilveren Kruis heeft aan de NZa
ook verschillende analyses overlegd, waaruit blijkt hoe de zorgvraag opgevangen kan
worden door andere ziekenhuizen in de regio. Deze analyses bevatten op dat moment
niet de feitelijke weergave van de mogelijkheden om zorg in de regio op te vangen,
omdat Zilveren Kruis, vanwege de vertrouwelijkheid van de financiële situatie van
beide ziekenhuizen, zich nog niet vrij voelde om na te gaan bij omringende ziekenhuizen
wat de actuele overcapaciteit (klinisch en poliklinisch) was.
Tot slot. Ik benadruk nogmaals dat het faillissement van deze ziekenhuizen een slechte
zaak is. Voor de patiënten, voor de zorgverleners, voor de betreffende regio’s en
voor de zorg als geheel. Het is zuur voor alle betrokkenen. Ik voel mij verantwoordelijk
voor de continuïteit van zorg en ik zie dat velen er hard aan werken om dat ook te
realiseren. Ook dat blijkt uit het factsheet van Zilveren Kruis. Ik zie het als mijn
taak er op te letten dat iedereen zijn verantwoordelijkheid ook neemt en waar dat
niet gebeurt zal ik doen wat nodig is.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins