Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 februari 2023
In het vragenuur op 14 februari jl. over de uitspraak van het gerechtshof inzake het
hoger beroep over etnisch profileren door de Koninklijke Marechaussee (KMar) heb ik
toegezegd dat de instructie aan de KMar om uitvoering te geven aan de uitspraak met
de TK wordt gedeeld (Handelingen II 2022/23, nr. 52, mondelinge vragen van het lid van Baarle over het bericht «Marechaussee discrimineert
bij grenscontroles, mag huidskleur niet meewegen»). Deze instructie is als bijlage
bij deze brief gevoegd.
In de instructie aan de KMar is aangegeven dat op basis van de uitspraak van het gerechtshof
geen gebruik mag worden gemaakt van etnische kenmerken (ook niet in uitzonderlijke
gevallen), waar dat nog zou gebeuren. De MTV-controles zullen zonder gebruik te maken
van etniciteit en ras als selectiecriterium worden voortgezet. De KMar staat voor
een integere organisatie en heeft de afgelopen jaren de nodige maatregelen genomen
om de controles zo zorgvuldig en professioneel mogelijk uit te voeren om elke vorm
van discriminatie te voorkomen, zoals de invoering van het handelingskader professioneel
controleren (HKPC) en het opleiden en begeleiden van het personeel om hiermee te werken.
Uit de uitspraak van het hof volgt ook dat deze in beginsel geen gevolgen heeft voor
de uitvoering van de MTV-controles in treinen en van weg- en vaarverkeer. Daarbij
is geen sprake van individuele selectie en worden alle passagiers van een geselecteerde
coupé, voertuig of vaartuig gecontroleerd. Ras en etniciteit waren al geen onderdeel
van de selectiebeslissingen in de uitvoering van deze MTV-controles.
De MTV-controles worden uitgevoerd om illegaal verblijf, mensensmokkel en mensenhandel
tegen te gaan, het zijn geen grenscontroles aan de Nederlandse buitengrenzen. Daarmee
zijn MTV-controles een belangrijk instrument dat het kabinet inzet om ongeoorloofde
secundaire migratiestromen naar Nederland te bestrijden. Het kabinet staat tevens
voor een stevige aanpak van mensensmokkel en mensenhandel en acht het hierbij van
belang dat instrumenten die hieraan bijdragen zo effectief mogelijk worden ingezet,
zo ook de MTV-controles in het kader van mensensmokkel. In dat verband is de KMar
gevraagd om in kaart te brengen wat de operationele gevolgen van de uitspraak zijn
voor de uitvoering van de MTV-controles in het kader van de aanpak van illegaal verblijf
en mensensmokkel en mensenhandel. De KMar zal de uitkomst van deze inventarisatie
aan mij rapporteren.
In het vragenuur van 14 februari j. heb ik tevens toegezegd de Kamer voor 24 februari
a.s. te informeren over het al dan niet instellen van cassatie. In de regeling van
werkzaamheden van 14 februari jl. heeft de Kamer verzocht om een integrale kabinetsreactie
op de gevolgen van deze uitspraak voor andere overheidsdiensten en het kabinetsbeleid
om discriminatie in overheidsprocessen te voorkomen (Handelingen II 2022/23, nr. 52, Regeling van Werkzaamheden). Deze kabinetsreactie zou voordat er een besluit tot
cassatie wel of niet wordt genomen naar de Kamer moeten worden gestuurd. Het is niet
mogelijk om een integrale kabinetsreactie op dit onderwerp binnen een week naar de
Kamer te sturen. In dat verband zal de Kamer ook later dan was toegezegd over het
al dan niet instellen van cassatie geïnformeerd worden. Bovendien geldt dat voor een
besluit hierover meer tijd benodigd is, aangezien dit naast een juridische inhoudelijke
beoordeling een zorgvuldige afweging van alle betrokken belangen vergt.
Tot slot hecht ik eraan te benadrukken dat het kabinet zich breed blijft inzetten
om discriminatie en racisme in overheidsprocessen te voorkomen. Daarnaast investeert
KMar continu in het zo professioneel uitvoeren van zijn taken. Ook in de toekomst
blijft de KMar werken aan het optimaliseren van de MTV-controles.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
E. van der Burg