nr. 31
AMENDEMENT VAN HET LID NEPPÉRUS
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
A. In het derde lid vervalt: «tarieven en».
B. In het vierde lid vervalt de tweede volzin.
II
Na artikel 8 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
§ 2a. Bepalingen met betrekking tot kostendekkende
tarieven
Artikel 8a
1. De eigenaar van een drinkwaterbedrijf hanteert bij de levering
van drinkwater tarieven die kostendekkend, transparant en niet discriminerend
zijn.
2. Een bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen centraal
toezichthoudende instantie stelt zowel de maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven
aan aandeelhouders vast alsmede de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven
binnen een bepaalde periode.
3. De maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven aan aandeelhouders,
bedoeld in het tweede lid, bedraagt in ieder geval niet meer dan een redelijk
rendement op het daadwerkelijk geïnvesteerd vermogen in drinkwaterbedrijven
door aandeelhouders op basis van het Capital Asset Pricing Model.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere
regels gesteld worden met betrekking tot:
a. de periode die geldt voor de maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven
aan aandeelhouders en de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven;
b. de vaststelling van het daadwerkelijk door aandeelhouders geïnvesteerd
vermogen in drinkwaterbedrijven;
c. de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven;
d. de taak en bevoegdheden van de centraal toezichthoudende instantie;
e. de voor het Capital Asset Pricing Model relevante parameters;
f. het begrip winstuitkering.
Toelichting
In het wetsvoorstel is een bewuste keuze gemaakt voor decentraal toezicht
door gemeenten en provincies op de tarieven voor drinkwater van drinkwaterbedrijven.
Het zijn echter ook deze overheden die de publieke aandeelhouders vormen van
drinkwaterbedrijven. Dit borgt de voorkoming van overwinsten ten behoeve van
bijvoorbeeld hoge dividenden voor de publieke aandeelhouders of een onredelijk
hoge solvabiliteit onvoldoende. Dit leidt tot onredelijk hoge tarieven voor
drinkwater. In de Kamer is daarom in 2006 de motie van de leden Ten Hoopen
en Aptroot aangenomen, waarin de regering wordt verzocht om het uitgangspunt
van kostendekkende tarieven en adequaat toezicht op te nemen in de Drinkwaterwet
die in plaats komt van de Waterleidingwet. Het amendement beoogt een verankering
van dit uitgangspunt in de wet te bewerkstelligen.
Een kostendekkend tarief houdt in dat het drinkwaterbedrijf in staat moet
zijn om zijn kosten terug te verdienen, voldoende solvabiliteit op te bouwen
en een redelijke vergoeding te verschaffen op het daadwerkelijk geïnvesteerd
vermogen van aandeelhouders. Hiermee wordt afgeweken van de reguliere grondslag
voor het rendement van aandeelhouders, namelijk het totale eigen vermogen.
Voornaamste reden hiervoor is dat het totale eigen vermogen van de drinkwaterbedrijven
voor het overgrote deel bestaat uit in het verleden gereserveerde winsten.
Deze vorm van eigen vermogen is niet ingebracht door de aandeelhouders maar
via de tarieven afkomstig van de gebonden klanten. In eerder genoemde motie
is tevens gevraagd om ter bescherming van de consument hiervoor adequaat toezicht
in de Drinkwaterwet op te nemen. Dit toezicht is met name van belang ter voorkoming
van ongewenst strategisch gedrag van drinkwaterbedrijven. Het amendement voorziet
in de aanwijzing van een centrale toezichthouder.
Het reguleren van de winstuitkering en de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven
is een effectief systeem ter voorkoming van overwinsten bij drinkwaterbedrijven
.
Neppérus