30 895
Nieuwe bepalingen met betrekking tot de productie en distributie van drinkwater en de organisatie van de openbare drinkwatervoorziening (Drinkwaterwet)

nr. 31
AMENDEMENT VAN HET LID NEPPÉRUS

Ontvangen 29 mei 2008

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

A. In het derde lid vervalt: «tarieven en».

B. In het vierde lid vervalt de tweede volzin.

II

Na artikel 8 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

§ 2a. Bepalingen met betrekking tot kostendekkende tarieven

Artikel 8a

1. De eigenaar van een drinkwaterbedrijf hanteert bij de levering van drinkwater tarieven die kostendekkend, transparant en niet discriminerend zijn.

2. Een bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen centraal toezichthoudende instantie stelt zowel de maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven aan aandeelhouders vast alsmede de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven binnen een bepaalde periode.

3. De maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven aan aandeelhouders, bedoeld in het tweede lid, bedraagt in ieder geval niet meer dan een redelijk rendement op het daadwerkelijk geïnvesteerd vermogen in drinkwaterbedrijven door aandeelhouders op basis van het Capital Asset Pricing Model.

4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels gesteld worden met betrekking tot:

a. de periode die geldt voor de maximale winstuitkering van drinkwaterbedrijven aan aandeelhouders en de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven;

b. de vaststelling van het daadwerkelijk door aandeelhouders geïnvesteerd vermogen in drinkwaterbedrijven;

c. de bovengrens aan de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven;

d. de taak en bevoegdheden van de centraal toezichthoudende instantie;

e. de voor het Capital Asset Pricing Model relevante parameters;

f. het begrip winstuitkering.

Toelichting

In het wetsvoorstel is een bewuste keuze gemaakt voor decentraal toezicht door gemeenten en provincies op de tarieven voor drinkwater van drinkwaterbedrijven. Het zijn echter ook deze overheden die de publieke aandeelhouders vormen van drinkwaterbedrijven. Dit borgt de voorkoming van overwinsten ten behoeve van bijvoorbeeld hoge dividenden voor de publieke aandeelhouders of een onredelijk hoge solvabiliteit onvoldoende. Dit leidt tot onredelijk hoge tarieven voor drinkwater. In de Kamer is daarom in 2006 de motie van de leden Ten Hoopen en Aptroot aangenomen, waarin de regering wordt verzocht om het uitgangspunt van kostendekkende tarieven en adequaat toezicht op te nemen in de Drinkwaterwet die in plaats komt van de Waterleidingwet. Het amendement beoogt een verankering van dit uitgangspunt in de wet te bewerkstelligen.

Een kostendekkend tarief houdt in dat het drinkwaterbedrijf in staat moet zijn om zijn kosten terug te verdienen, voldoende solvabiliteit op te bouwen en een redelijke vergoeding te verschaffen op het daadwerkelijk geïnvesteerd vermogen van aandeelhouders. Hiermee wordt afgeweken van de reguliere grondslag voor het rendement van aandeelhouders, namelijk het totale eigen vermogen. Voornaamste reden hiervoor is dat het totale eigen vermogen van de drinkwaterbedrijven voor het overgrote deel bestaat uit in het verleden gereserveerde winsten. Deze vorm van eigen vermogen is niet ingebracht door de aandeelhouders maar via de tarieven afkomstig van de gebonden klanten. In eerder genoemde motie is tevens gevraagd om ter bescherming van de consument hiervoor adequaat toezicht in de Drinkwaterwet op te nemen. Dit toezicht is met name van belang ter voorkoming van ongewenst strategisch gedrag van drinkwaterbedrijven. Het amendement voorziet in de aanwijzing van een centrale toezichthouder.

Het reguleren van de winstuitkering en de solvabiliteit van drinkwaterbedrijven is een effectief systeem ter voorkoming van overwinsten bij drinkwaterbedrijven .

Neppérus

Naar boven