nr. 29
DERDE NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van de wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Aan artikel 1 wordt een lid toegevoegd, luidende:
7. De voordracht voor een krachtens deze wet vast te stellen algemene
maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp
aan beide Kamers der Staten-Generaal is overgelegd.
B
Artikel 48 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel B vervalt.
2. In onderdeel C, aanhef, wordt «Artikel 11a» vervangen
door: Artikel 12.
C
Aan artikel 35 wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere
eisen gesteld ten aanzien van de opzet en inhoud van het in het eerste lid
bedoelde verslag.
Toelichting
Onderdeel A
In mijn brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer d.d. 29 april
jl. (30 895, nr. 27) is een voorhangprocedure genoemd als optie
voor het betrekken van de Tweede (en Eerste) Kamer der Staten-Generaal bij
het regelen van de winst van waterleidingbedrijven, indien het regelen van
de winst bij amvb (het Drinkwaterbesluit) plaats zou vinden. Dit sluit ook
aan bij het amendement-Jansen (30 895 nr. 18).
Ongeacht de wijze van regeling van de winst – in amvb of wet –
kan worden geconstateerd dat bij de Kamer de wens leeft om door middel van
een voorhangprocedure ook in bredere zin dan alleen voor de winstregels betrokken
te worden bij de regels op grond van de Drinkwaterwet die bij algemene maatregel
van bestuur (het Drinkwaterbesluit) worden gesteld. Verwezen wordt naar het
amendement van het lid-Koppejan (30 895, nr. 24), waarbij is voorgesteld
een voorhangprocedure in te voeren voor amvb’s als bedoeld in artikel
31, tweede lid, en artikel 32, tweede lid (prestatievergelijking) en het amendement-Jansen
(30 895, nr. 20) en het daarin voorgestelde nieuwe artikel 30a (afsluitbeleid).
Ik merk hierbij het volgende op.
Naar aanleiding van het advies van de Raad van State is de eerder in het
wetsvoorstel opgenomen voorhangplicht vervallen, mede omdat, zoals de Raad
aangaf, een actuele, inhoudelijke motivering van het handhaven daarvan ontbrak
(30 895, nr. 4, punt 6). Geconstateerd kan echter worden dat bij
de Kamer een brede politieke wens leeft tot handhaving van de voorhangprocedure
voor in elk geval een deel van de bij amvb te regelen onderwerpen die van
wezenlijk belang zijn in het kader van de openbare drinkwatervoorziening.
Om die reden wordt in deze derde nota van wijziging aan de wens van de Kamer
tegemoetgekomen. Om praktische redenen wordt daarbij een algemeen geldende
voorhangprocedure voorgesteld, op te nemen in artikel 1 (nieuw zevende lid),
die van toepassing is op het Drinkwaterbesluit en elk besluit waarbij dat
besluit wordt gewijzigd. Er wordt een algemene voorhangplicht voorgesteld,
omdat de bij amvb te stellen regels zoveel mogelijk in het Drinkwaterbesluit
zullen worden opgenomen en bij de vaststelling of wijziging van dat besluit
(veelal) meerdere onderwerpen zullen worden geregeld, waardoor het niet goed
mogelijk is om onderscheid te maken naar de inhoud van het te regelen onderwerp
en daarvan af te laten hangen of de voorhangprocedure van toepassing is.
Ook sluit dit aan bij de huidige in artikel 4a van de Waterleidingwet
geregelde voorhangplicht voor het Waterleidingbesluit. Dit betreft onder meer
de kwaliteitseisen en normstelling ten aanzien van drinkwater.
Onderdeel B
In onderdeel B zijn twee technische wijzigingen opgenomen. Artikel 10a
van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) is per 1 januari 2008
vervallen op grond van de Wet Overige fiscale maatregelen 2008 (Stb. 2007,
nr. 563). Het vervallen van artikel 48, onderdeel B, vloeit hieruit voort.
Voorts wordt artikel 48, onderdeel C, in overeenstemming gebracht met de nieuwe
nummering van de Wbm.
Onderdeel C
Met deze toevoeging wordt een wettelijke basis verschaft om nadere eisen
te stellen aan de opzet en inhoud van het verslag dat over de prestatievergelijking
wordt uitgebracht. Daarbij kan worden gedacht aan het opstellen van een model,
dat bij de verslaglegging wordt gehanteerd.
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer