30 825 Ecologische hoofdstructuur

Nr. 66 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 17 januari 2011

De vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie bij brief van 11 januari 2011 inzake de ontpoldering van de polder Zuidoord (2011Z00303/2011D00885)

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 14 januari 2011. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Van der Ham

De griffier van de commissie,

Franke

1

Op welke wijze geeft het kabinet uitwerking aan het regeerakkoord met als uitgangspunt «er komen geen nieuwe besluiten tot ontpoldering, bestaande plannen worden heroverwogen» en het schrappen van robuuste verbindingen?

In het Regeerakkoord «Vrijheid en verantwoordelijkheid» is vastgelegd dat de Ecologische hoofdstructuur (EHS) in 2018 herijkt gerealiseerd wordt. In december heeft het rijk een inhoudelijk kader voor de herijking aan de provincies aangereikt dat complementair is aan de financiële randvoorwaarden van het regeerakkoord.

De uitgangspunten van het Regeerakkoord voor ontpoldering en het schrappen van robuuste verbindingen zijn onderdeel van het inhoudelijk kader.

De provincies zijn nu aan zet om aan te geven hoe zij de herijkte EHS ecologisch, beheersmatig en financieel willen vormgeven. Vervolgens zal gezamenlijk worden toegewerkt naar een akkoord over de wijze waarop de herijkte EHS gerealiseerd wordt. De herijkte EHS zal zorgen voor de realisatie van internationale verplichtingen die hard en juridisch bindend zijn, met name die van de Vogel- en Habitatrichtlijnen (Natura 2000) en in samenhang met de Kaderrichtlijn Water. Daarnaast zal de herijkte EHS resulteren in een nieuwe, kleinere EHS door herbegrenzing en door aanpassing van natuurdoeltypen en beheersregimes.

2

Mag ervan uitgegaan worden dat onder het gestelde in het regeerakkoord bestaande plannen met betrekking tot ontpoldering worden heroverwogen en dat derhalve de ICES – Natte Natuurprojecten zoals Deltanatuur m.b.t. polder Zuidoord hier ook onder vallen? Bent u bereid om conform eerdere toezeggingen ten aanzien van ILG middelen, ook de financiering van ICES stop te zetten?

Het project Zuidoord en de overige projecten waarover u vragen stelt, maken onderdeel uit van Deltanatuur. De Deltanatuurprojecten hadden de specifieke doelstelling om natte natuur te realiseren.

Op grond van het regeerakkoord heeft het kabinet niet langer de wens de Deltanatuurprojecten te realiseren. De enige uitzondering daarop is vernatting of ontpoldering ten behoeve van waterveiligheid. Daar waar harde juridische verplichtingen jegens derden zijn aangegaan, worden deze – zoals ik u eerder heb toegezegd – netjes afgewikkeld.

Het is aan de provincie Zuid-Holland om te beoordelen of individuele Deltanatuurprojecten worden opgenomen in de voorstellen in het kader van de herijking van de EHS, bijvoorbeeld als de projecten noodzakelijk zijn voor de realisatie van de Natura 2000-doelen (zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1). Uitgangspunt bij de heroverweging is dat gebieden niet worden ontpolderd of vernat. Voor Natura 2000 doelen moet worden bezien of ze kunnen worden gerealiseerd zonder vernatting of ontpoldering. Als dat niet het geval is zal ik onderzoeken of er mogelijkheden zijn de Natura 2000 doelen voor het gebied te wijzigen, met inachtneming van de landelijke opgave en zo nodig in overleg met de Europese Commissie.

De financiering van Deltanatuur is onderdeel van de ILG-bestuursovereenkomst waarbij de ICES-middelen de financieringsbron waren. Die ICES-middelen waren beschikbaar tot en met 2010.

Op 11 januari jl. heb ik hierover met Gedeputeerde Evertse van Zuid-Holland overlegd.

3

Wanneer u in uw beantwoording spreekt over medewerking in financiële of andere zin, wat wordt dan met andere zin precies bedoeld?

Deze formulering is gekozen om duidelijk te maken dat het Rijk in algemene zin geen medewerking zal verlenen.

4

Bent u bereid alles in het werk te stellen om uitvoering van plannen tegen het regeerakkoord in, naast kennisnemen, te voorkomen?

Ja, ik heb de provincies verzocht geen besluiten te nemen die de uitvoering van het regeerakkoord bemoeilijken.

5

Bent u bereid om de eerder gemaakte afspraken tussen het Rijk en de provincie Zuid-Holland betreffende Deltanatuur zo aan te passen dat dit de provincie Zuid-Holland de ruimte biedt om aan haar natuurverplichtingen te voldoen zonder dat dit hoeft te leiden tot het onder water zetten van polders zoals de polder Zuidoord, de Leenherenpolder en de Zuiderdieppolders?

Ik heb de gevolgen van het regeerakkoord conform het antwoord op vraag 1, 2 en 3 aan de Provincie Zuid-Holland medegedeeld. Afgesproken is dat de Provincie conform deze lijn met voorstellen zal komen om invulling te geven aan de voornemens uit het regeerakkoord.

6

Op welke wijze kunt u ondersteuning bieden aan de uitvoering van de met brede steun in de Staten van Zuid-Holland aangenomen motie die het college oproept om maximaal inzet te plegen om met belanghebbenden te komen tot minnelijke verwerving van de gronden en/of afspraken maakt over het realiseren van de natuurontwikkeling door middel van particulier natuurbeheer?

De uitvoering van deze motie is een provinciale aangelegenheid, het rijk heeft hierin geen rol. Voor de herijking van de EHS is het uitgangspunt dat tenminste 25% van de EHS agrarisch en particulier wordt beheerd.

7

Wanneer verwacht u helderheid over de inzet van rijksmiddelen voor de EHS en de robuuste verbindingen, als gevolg van de aangekondigde besluitvorming in het regeerakkoord en de herijking van de EHS en het schrappen van de robuuste verbindingen?

De inzet is om in februari tot een akkoord op hoofdlijnen te komen. Op basis van dit akkoord zullen nadere financiële afspraken tussen de provincies en het rijk worden gemaakt.

8

Wat zijn de ecologische consequenties als de ontpoldering niet doorgaat?

Dat hangt af van de voorstellen van de provincies; zie mijn antwoord op vraag 5.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Dijksma, S.A.M. (PvdA), Snijder-Hazelhoff, J.F. (VVD), Verburg, G. (CDA), Koopmans, G.P.J. (CDA), Ham, B. van der (D66), Voorzitter, Smeets, P.E. (PvdA), Samsom, D.M. (PvdA), Jansen, P.F.C. (SP), Ondervoorzitter, Jacobi, L. (PvdA), Koppejan, A.J. (CDA), Graus, D.J.G. (PVV), Thieme, M.L. (PvdD), Gesthuizen, S.M.J.G. (SP), Wiegman-van Meppelen Scheppink, E.E. (CU), Tongeren, L. van (GL), Ziengs, E. (VVD), Braakhuis, B.A.M. (GL), Gerbrands, K. (PVV), Lodders, W.J.H. (VVD), Vliet, R.A. van (PVV), Dijkgraaf, E. (SGP), Schaart, A.H.M. (VVD) en Verhoeven, K. (D66).

Plv. leden: Jadnanansing, T.M. (PvdA), Elias, T.M.Ch. (VVD), Ormel, H.J. (CDA), Blanksma-van den Heuvel, P.J.M.G. (CDA), Koolmees, W. (D66), Veen, E. van der (PvdA), Klijnsma, J. (PvdA), Irrgang, E. (SP), Groot, V.A. (PvdA), Werf, M.C.I. van der (CDA), Dijck, A.P.C. van (PVV), Ouwehand, E. (PvdD), Gerven, H.P.J. van (SP), Ortega-Martijn, C.A. (CU), Berge, C.N. van den (GL), Leegte, R.W. (VVD), Grashoff, H.J. (GL), Mos, R. de (PVV), Taverne, J. (VVD), Bemmel, J.J.G. van (PVV), Staaij, C.G. van der (SGP), Houwers, J. (VVD) en Veldhoven, S. van (D66).

Naar boven