nr. 51
BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2007
Namens de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zend
ik u hierbij een voorstel voor aanwijzing van de Ecologische Hoofdstructuur
als groot project.
De commissie heeft over dit voorstel, conform de procedureregeling grote
projecten, advies gevraagd aan de commissie voor de Rijksuitgaven. Het positieve
advies van de commissie voor de Rijksuitgaven van 18 april 2007 is bij
het voorstel gevoegd.
De voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Schreijer-Pierik
BIJLAGE 1
Aan de voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Den Haag, 18 april 2007
In uw brief van 4 april 2007 verzoekt u de commissie voor de Rijksuitgaven
advies uit te brengen over het voorstel van uw commissie om de realisatie
van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) aan te wijzen als groot project in
de zin van de Regeling grote projecten.
De commissie voor de Rijksuitgaven heeft vastgesteld dat de (realisatie
van de) EHS voldoet aan alle overwegingen die in de Regeling grote projecten
worden genoemd voor de aanwijzing van een groot project.
Daarmee sluiten wij aan bij de conclusies daaromtrent van uw commissie.
Wij wijzen daarbij in positieve zin op de onderbouwing van uw verzoek, zoals
die in uw brief en de bijlage daarbij is opgenomen.
De commissie adviseert dan ook positief op het voorstel van uw commissie
om de EHS aan te wijzen als groot project.
De voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven,
Aptroot
BIJLAGE 2
Aan de voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven
Den Haag, 4 april 2007
Namens de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
verzoek ik u om advies uit te brengen over het voorstel van deze commissie
om de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) aan te wijzen als
groot project.
De commissie voor LNV is van mening dat een verzwaarde parlementaire controle
in de vorm van een grootprojectstatus voor de EHS gewenst is. Het schept voor
de commissie de mogelijkheid om bij de EHS tot een intensievere en meer toegesneden
controle te komen. Voor de verdere intensivering van de informatievoorziening
richting Kamer ziet de commissie voor LNV de provinciale rapportages in het
kader van de Wet Investeringsbudget Landelijk Gebied (WILG) als goede eerste
basis.
Bij de beslissing van de commissie om tot het voorstel voor een groot
projectstatus voor de EHS te komen heeft zij de overwegingen meegenomen, die
daarvoor in de Procedureregeling grote projecten zijn genoemd. Het project
EHS scoort naar onze mening op alle zes de overwegingen uit de procedureregeling
positief. Ter informatie hebben geven wij in de bijlage bij deze brief kort
aan hoe wij tot deze conclusie zijn gekomen.
De voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Schreijer-Pierik
Overzichtstabel conformiteit EHS aan de overwegingen voor
de aanwijzing van een groot project
Overwegingen | Conformiteit EHS | Score |
---|
1. er is sprake van een niet routinematige,
grootschalige en in de tijd begrensde activiteit; | Voldoet. De realisatie van de EHS is een uniek project dat volgens planning
in 2018 gerealiseerd moet zijn. | ++ |
| | |
2. het Rijk draagt alleen of grotendeels verantwoordelijkheid
voor het project; | Voldoet gedeeltelijk. De realisatie
van de EHS is een rijksdoelstelling, die met rijksmiddelen
wordt gefinancierd. Het EHS-beleid is hét instrument dat de Nederlandse
overheid inzet om te voldoen aan de Conventie van Bern en het Biodiversiteitsverdrag.1 De uitvoering vindt, naast bijvoorbeeld door Staatsbosbeheer, voor
een belangrijk deel plaats door lagere overheden, natuurorganisaties en particulieren. | + |
| | |
3. er zijn substantiële financiële
gevolgen en/of aanmerkelijke uitvoeringsrisico’s aan het project verbonden; | Voldoet. Naar schatting wordt jaarlijks tussen
de 500 en 600 miljoen euro besteed aan de realisatie van de EHS. 75%
hiervan wordt door het Rijk beschikbaar gesteld via de begroting van LNV.
De uitvoering van het beleid is uiterst complex (zie ook punt 6), waarbij
verschillende geldstromen door elkaar lopen. | ++ |
| | |
4. er zijn belangrijke gevolgen voor de samenleving
of de rijksdienst aan verbonden; | Het behoud van
biodiversiteit en natuur wordt door de achtereenvolgende kabinetten als essentiële
bijdrage aan een leefbare en duurzame samenleving gezien. Binnen het natuurbeleid
is een belangrijk, zo niet het belangrijkste, speerpunt de realisatie van
de EHS. | ++ |
| | |
5. er is sprake van toepassing van nieuwe technologieën
of financieringsconstructies; | Voldoet. In die zin,
dat met de inwerkingtreding van de Wet Investeringsbudget Landelijk Gebied
(WILG), sprake is van een nieuwe opzet van de aansturing en uitvoering van
het EHS-beleid. Met het Investeringsbudget Landelijk Gebied is ook sprake
zijn van een nieuwe en unieke manier van financiering. | ++ |
| | |
6. er is sprake van een in organisatorisch opzicht
complex besturings- en uitvoeringsproces. | Voldoet.
Het EHS-beleid raakt de beleidsterreinen van drie minister: LNV, VROM en V&W.
Bijna alle decentrale bestuurslagen en de Europese Unie zijn daarnaast betrokken
bij de uitvoering (multi-level) en vele actoren (multi-actor), zoals de uitvoerende
Rijksdiensten, Staatsbosbeheer, particulieren en particuliere natuurbeheersorganisaties. | ++ |
1 Met de ondertekening van de Conventie van Bern heeft
de regering zich ertoe verplicht er voor te zorgen dat in 2020 de condities
voor de instandhouding van alle in 1982 in Nederland van nature voorkomende
soorten en populaties duurzaam aanwezig zijn.