Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2023
Hierbij ontvangt u het Actieplan – Programma Onbemande Luchtvaart 2023–2025 aan.
Het Actieplan betreft een actualisatie van het Actieplan 2021–20231 en is het kerndocument op basis waarvan het Ministerie van IenW haar inzet op het
gebied van onbemande luchtvaart de komende twee kalenderjaren plant en uitvoert. Het
doel van het document is overzicht van de activiteiten en inspanningen op het gebied
van onbemande luchtvaart te bieden. Daarnaast heeft het als doel om aanknopingspunten
te geven voor activiteiten die in samenwerking met andere partijen kunnen plaatsvinden.
In de Luchtvaartnota2 staat dat het Ministerie van IenW onbemande luchtvaartuigen (drones) de ruimte wil
geven en vernieuwende technologie en diensten mogelijk wil maken. Dat moet wel veilig
gebeuren en met aandacht voor privacy en de leefomgeving. De onbemande luchtvaartsector
is een innovatieve en internationaal georiënteerde sector. De afgelopen jaren is de
sector een volwassen speler in de luchtvaartsector geworden. De mogelijkheden met
onbemande luchtvaartuigen worden steeds meer benut en toekomstige innovaties krijgen
vorm.
In die ontwikkeling spelen Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen een belangrijke
rol. Daarom heeft het Ministerie van IenW de afgelopen jaren gewerkt aan het verbeteren
van de samenwerking binnen de dronesector door de oprichting van de Drone Council
Nederland in 2022, het verruimen van mogelijkheden om te vliegen en te experimenteren
met drones, het ontwikkelen van internationale kaders, het implementeren van nieuwe
wet- en regelgeving voor veilige vluchtuitvoering en het ontwikkelen van kennis op
het gebied van burgerperceptie en verkeersmanagement.
De toekomst rondom onbemande luchtvaart is nog onzeker. Disruptieve innovaties laten
zich niet goed voorspellen. De strategische uitdagingen voor de komende jaren zijn
onder andere:
-
− Het publieke debat en de rol van gemeenten en provincies: het gebruik van drones is
nog te beperkt om grootschalig een publiek debat te voeren over de wenselijkheid van
drones in het publieke domein en de afweging van publieke, regionale en lokale belangen.
-
− Integratie van bemande en onbemande luchtvaart: het is niet volledig duidelijk hoe
het complete onbemande luchtvaartsysteem in Nederland eruit komt te zien. Drones delen
het luchtruim met elkaar en in toenemende mate met de reguliere, bemande luchtvaart.
Het veilig integreren van het luchtruim voor bemande en onbemande luchtvaart is van
belang om maatschappelijke toepassingen mogelijk te maken.
-
− Het verkleinen van belemmeringen om gebruik te maken van vernieuwende technologie
door barrières in bestaande regelgeving weg te halen en/of innovaties te stimuleren.
Innoveren, pionieren en experimenteren horen bij de ontwikkeling van de onbemande
luchtvaartsector. Het waarborgen van de veiligheid in de lucht en op de grond staat
daarbij voorop.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers