Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 maart 2022
Hierbij bied ik u het Actieplan- Programma Onbemande Luchtvaart 2021–2023 aan1.
Het Actieplan is een overzicht van de activiteiten en inspanningen op het gebied van
onbemande luchtvaart door IenW. Het geeft aanknopingspunten voor activiteiten die
in samenwerking met andere partijen kunnen plaatsvinden. Het Actieplan is het kerndocument
op basis waarvan IenW haar inzet plant en uitvoert het komende kalenderjaar.
In de Luchtvaartnota (Kamerstuk 31 936, nr. 820) staat dat IenW onbemande luchtvaartuigen de ruimte wil geven en vernieuwende technologie
en diensten mogelijk wil maken. Dat moet wel veilig gebeuren. Daarom komt er een nieuw
verkeersleidingsysteem (U-space) voor onbemande luchtvaartuigen. Luchtvaart staat
niet los van andere vormen van mobiliteit. Nieuwe aanbieders van mobiliteit en online
platforms zullen ontstaan die mobiliteit in de lucht als dienst gaan aanbieden. In
korte tijd zullen zij een belangrijke rol krijgen in de luchtvaartsector. Innovatie
biedt kansen voor de Nederlandse (luchtvaart) industrie en de werkgelegenheid.
Rijksoverheid zet zich in voor het versterken van het internationale innovatie-ecosysteem.
Onderdeel van de strategie is ruimte bieden voor experimenten met nieuwe vervoersvormen.
In die ontwikkeling spelen Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen een belangrijke
rol.
Daarom heeft IenW het initiatief genomen om een verkenning uit te voeren naar een
structurele samenwerking met diverse partijen om gezamenlijk richting te geven aan
de ontwikkeling van drones in Nederland (bijlage 2)2. De verkenning heeft een vervolg gekregen in de huidige kwartiermakersfase van een
Dutch Drone Council (DDC).
De precieze impact van dronegebruik voor Nederland is nog onduidelijk. Daarom heeft
IenW opdracht gegeven een verkennende studie uit te voeren naar de potentiële maatschappelijke/economische
waarde van de Nederlandse dronemarkt en op basis van de Europese SESAR-studie een
economische indicatie en cijfers voor de Nederlandse markt te geven (bijlage 3)3, en in deel B van deze studie adviezen te geven voor het vervolg van het actieplan
(bijlage 4)4. Tevens is een verkenning afgerond naar de veiligheidsketen drones met als doel te
leren van andere modaliteiten om de keten te verbeteren (specifiek leren van smart
shipping, autonome (weg)voertuigen, en fietsen (incl. light electric vehicles).
Vanwege de onzekerheid over innovatieve ontwikkelingen, samenhang, en financiële mogelijkheden
is de aanpak van het programma flexibel. Het programma toetst de acties periodiek
aan de actuele situatie. De beleidsonderzoeken en aanbevelingen worden opgevolgd in
de projecten en krijgen een plek in de volgende versie van het Actieplan.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers