30 635 Octrooibeleid

Nr. 8 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juli 2021

In zijn brief van 9 november 2018 informeerde mijn voorganger u over de uitkomsten van de periodieke Beleidsevaluatie intellectuele eigendom (IE)1. Daarbij werd aangegeven dat er aanknopingspunten zijn om het systeem van IE-rechten en uitvoeringsorganisaties te verbeteren. Een van deze aanknopingspunten betreft de modernisering van de Rijksoctrooiwet, zoals uiteengezet in de brief aan uw Kamer van 8 december 2020.2 Het andere aanknopingspunt betreft de optimale kennisverspreiding en voorlichting met betrekking tot IE.3

Beide beleidslijnen (modernisering van het wettelijk kader en het verbeteren van de voorlichtings- en kennisverspreidingsfunctie) hebben tot doel om ervoor te zorgen dat vooral het innovatieve mkb beter in staat wordt gesteld om gebruik te maken van IE-rechten. Er is een voorstel tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995 in voorbereiding dat beoogt de toegankelijkheid voor het mkb en de waarde van Nederlandse octrooirechten te vergroten. De voorstellen in deze brief, en de nadere uitwerking daarvan zoals is beschreven in de bijgevoegde beleidsnota4, zijn erop gericht om ondernemers in staat te stellen beter gebruik te kunnen maken van het IE-systeem en het gemoderniseerde wettelijke kader. Onderstaand deel ik de beleidswijzigingen die ik voor ogen heb om dat te bereiken.

Om te beginnen ben ik voornemens de uitvoeringsorganisaties (en de onderlinge samenwerking daartussen) op het gebied van IE te versterken. Een eerste (kleine) stap in deze richting is gezet met de introductie van het IE-platform.5 Om betere zichtbaarheid van de IE-voorlichting en minder versnipperde informatiestructuur te bereiken wil ik één gezicht voor IE creëren, dat niet alleen brede bekendheid geniet, maar ook goed zichtbaar is en een breed pakket aan IE-diensten aanbiedt en waar opportuun doorverwijst. De meest voor de hand liggende partij om dit structureel in te bedden is Octrooicentrum Nederland (OCNL), dat onderdeel uitmaakt van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze inbedding zal de intensivering van bepaalde (bestaande) taken van OCNL vergen rondom voorlichting, promotie en communicatie. Ik zal met RVO bezien hoe de inbedding van OCNL, als nationaal en internationaal opererend expertisecentrum, binnen RVO kan worden gerealiseerd.

Ten tweede wil ik de bekendheid met en het begrip voor IE verbeteren. Hiermee kan onderbenutting van het IE-systeem en de innovatie-infrastructuur tegen worden gegaan. OCNL, als gezicht voor IE, wil ik daarom verzoeken om hierop toegesneden voorlichtingsactiviteiten, gegeven de modernisering van de Rijksoctrooiwet en bijhorende IE informatievoorziening, te ontwikkelen. Naast voorlichting, ben ik voornemens te verkennen hoe toekomstige onderzoekers en innovatieve ondernemers beter toegang kunnen krijgen tot educatie rondom IE. Ook wil ik meer investeren in statistische informatie omtrent IE. Dit zijn belangrijke data om te weten in welke sector Nederland innovatief sterk is of waar juist nog kansen liggen voor innovatief Nederland. Bovendien kunnen IE-statistieken ook gebruikt worden om een indicatie te geven van de mate waarin de beleidsinzet van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) bijdraagt aan innovatie op bepaalde gebieden, zoals sleuteltechnologieën.

Als laatste, wil ik inzetten op het versterken van ondernemersvaardigheden met betrekking tot IE. Recent onderzoek wijst uit dat er een duidelijke relatie is tussen de intensiteit waarmee een onderneming gebruik maakt van IE-rechten en het succes van die onderneming.6 Ondernemers die weet hebben van hoe zij IE het beste kunnen inzetten in hun bedrijfsvoering, kunnen er ook daadwerkelijk de vruchten van plukken. Het is dus van belang ondernemers niet alleen bewust maar ook vaardig te maken. Om dit te bewerkstelligen wil ik de pilot rondom de «IP Smart Scan service»,7 waar een selecte groep mkb’ers nu kosteloos een advies op maat heeft ontvangen rondom IE-strategie in hun bedrijfsvoering, voortzetten en uitbreiden. Daarnaast wil ik ondernemersvaardigheden verbeteren via voorlichting rondom IE-strategie en IE-afspraken bij samenwerkingen alsook het vaardiger maken van studenten en academici met IE.

De implementatie en uitvoering van voorgaande zal extra capaciteit vergen van OCNL. In overleg met betrokken partijen zal worden onderzocht wat de exacte financiële consequenties zullen zijn vanaf 2022. Deze worden ingepast in de jaarlijkse opdracht aan RVO, waar OCNL onderdeel vanuit maakt. Zoals beschreven in de brief van 8 december 2020, zullen de voorziene wijzigingen voor de modernisering van de Rijksoctrooiwet gericht op het vergroten van de toegankelijkheid en rechtszekerheid, ook een beroep doen op de extra capaciteit die dan beschikbaar moet zijn bij OCNL. Dit is al in de opdracht aan RVO/OCNL voorzien.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, S.A. Blok


X Noot
1

Kamerstuk 30 635, nr. 5.

X Noot
2

Kamerstuk 30 635, nr. 7.

X Noot
3

Hierbij gaat het om intellectuele eigendomsrechten die onder de verantwoordelijkheid vallen van EZK.

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
5

Dit behelst een intern samenwerkingsverband van meerdere uitvoeringsorganisaties op het terrein van IE-voorlichting.

X Noot
6

De studie «Intellectual Property Rights and firm performance in the European Union» (2021) is raadpleegbaar via: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/web/observatory/ip-contribution.

X Noot
7

Meer informatie over het COSME programma: https://ec.europa.eu/growth/smes/cosme.

Naar boven