Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30601 nr. 25 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30601 nr. 25 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 september 2007
Op 16 oktober 2006 heeft het wetgevingsoverleg met uw Kamer plaatsgevonden over de Wet modernisering waterschapsbestel (Kamerstuk 30 601, nr. 24). Daarbij is door mevrouw Gerkens (SP) aan minister Peijs gevraagd om aan te geven op welke wijze zij de burger wil informeren over het werk van de waterschappen met het oog op de komende verkiezingen. De minister heeft toegezegd hier in aanvulling op het debat nog op terug te komen.
Inmiddels is de wet op 15 mei 2007 door de Eerste Kamer aanvaard, en is het waterschapsbesluit door de Ministerraad vastgesteld en aan de Raad van State voorgelegd ter advisering. De procedure rond de verkiezingen is daarmee uitgewerkt, de voorbereidingen voor de verkiezingen 2008 zijn begonnen en de mogelijkheden om de burger te betrekken zijn nu dan ook concreter aan te geven dan destijds tijdens het debat.
De Kamer heeft gevraagd naar de activiteiten van de minister. De publiciteit rond het werk van het waterschap en het onder de aandacht brengen van het belang van de verkiezingen is primair een verantwoordelijkheid van de waterschappen zelf. De rol van het ministerie in de voorbereiding van de verkiezingen en de publiciteitscampagne in dat kader is dan ook beperkt tot het faciliteren waar dat nodig is.
De belangrijkste activiteit vanuit het Rijk betreft de gezamenlijke campagne «Nederland leeft met water». Dit is een lange termijn campagne, waarin diverse wateronderwerpen een plaats krijgen. Doel is vergroting van de betrokkenheid van de burger bij het waterbeheer. Momenteel is onder de vlag van deze campagne een serie tv-spots in voorbereiding, die bekendheid moet geven aan de waterschapsverkiezingen en de burger zal oproepen om te gaan stemmen.
Deze campagne wordt door het ministerie samen met de waterschappen voorbereid en is afgestemd met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Er is voor deze campagne een apart logo ontwikkeld, aansluitend bij het logo van «Nederland leeft met water». Er zal als onderdeel van de campagne ook landelijk geadverteerd worden. Daarnaast hebben de waterschappen ook hun eigen regionale campagne rond de verkiezingen in voorbereiding. Onderdeel daarvan zijn afspraken met regionale tv-zenders om de kijkers te laten zien wat het waterschap in hun buurt doet. Er zijn plannen voor de organisatie van open dagen en voor huis aan huis verspreiding van verkiezingskranten.
Tot slot is te verwachten dat ook de verkiezingscampagne van de kandidaten deze keer uitgebreider zal zijn dan tot op heden. Immers, bij het personenstelsel moest iedere kandidaat voor zichzelf campagne voeren. Nu het lijstenstelsel ingevoerd wordt, hebben de kandidaten een organisatie achter zich staan en wordt er campagne gevoerd per lijst of groepering. Het is niet onredelijk om te veronderstellen dat daardoor meer mensen bereikt worden dan in de huidige situatie.
Daarnaast, zo is in het wetgevingsoverleg ook ter sprake gekomen, ondernemen de waterschappen ook andere activiteiten om burgers meer in algemene zin te informeren over en te betrekken bij hun taken. De websites van de waterschappen worden momenteel vernieuwd en verder geprofessionaliseerd sinds de waterschappen op dit gebied samenwerken in het project Waterschapsnet. Dit is een van de projecten van het Waterschapshuis, het samenwerkingsverband van de waterschappen op het gebied van ICT.
Diverse waterschappen trachten met burgerpanels of jongerenpanels de inwoners van hun gebied meer te betrekken bij het waterbeleid. Het in standhouden van een dijkleger, een groep vrijwilligers die assisteert bij de dijkbewaking, is ook een manier om burgers betrokken te houden. Voorts bieden de waterschappen educatief materiaal (lespakketten) aan scholen, en hebben zij wel wandel- en fietsroutes uitgezet in hun gebied om ook de recreant kennis te laten maken met het waterschapsgebied en de beheersobjecten.
De verantwoordelijkheid voor de publieke bekendheid bij het waterbeheer kan niet eenzijdig bij de overheid gelegd worden. Van de burger mag verwacht worden dat hij zich actief verdiept in de aangeboden informatie en gebruik maakt van de beschikbare kanalen, indien hij meent onvoldoende op de hoogte te zijn van de taken van het waterschap. Alles overziend wordt naar mijn idee voldoende ondernomen om de waterschapsverkiezingen en de taak van het waterschap in meer algemene zin onder de aandacht van de burger te brengen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30601-25.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.