30 573 Migratiebeleid

Nr. 114 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 februari 2013

In 2012 bent u door de toenmalige Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel driemaandelijks geïnformeerd over de voortgang van INDiGO, laatstelijk op 4 oktober 20121. In deze rapportage breng ik u op de hoogte van de ontwikkelingen aangaande INDiGO in de afgelopen periode. Tevens doe ik in deze rapportage de door mij, tijdens de behandeling van de begroting van mijn ministerie voor het jaar 2013, aan de het lid Schouw (D66) gedane toezegging gestand om de gevolgen van vertraging van INDiGO voor de processen van de IND aan te geven.

1. Algemeen

1.1 Voortgang INDiGO

Ik kan u meedelen dat mijn doelstelling voor 2012 dat INDiGO het primaire systeem van de IND zou worden, is behaald.

Sinds de laatste voortgangsrapportage, die op 4 oktober 2012 aan uw Kamer is gezonden, heeft de IND stevige stappen vooruit gezet in de verdere uitrol van het systeem. In oktober 2012 is een nieuwe versie van INDiGO uitgebracht, waardoor het mogelijk is veel meer soorten aanvragen voor reguliere verblijfvergunningen in INDIGO te behandelen. Dit betekende dat de IND naast de procedures van asielzoekers, de procedures voor naturalisatie tot Nederlander, de (hoger) beroepsprocedures ook de reguliere procedures verder kon gaan uitrollen. Het aantal zaken dat in INDiGO wordt behandeld, is de afgelopen periode dan ook steeds verder opgevoerd.

Tijdens deze periode heeft de IND kinderziektes en verstoringen van het systeem ervaren die, zoals de ervaring leert, gepaard gaan met de invoering van dit soort grote nieuwe informatiesystemen. De IND kan dergelijke verstoringen inmiddels steeds sneller oplossen. Dit heeft wel invloed gehad op met name de kortcyclische procedures van de IND, zoals die van kennismigranten, waaraan het lid Schouw refereerde tijdens de hierbovengenoemde begrotingsbehandeling voor 2013. Hoewel de wettelijke termijn2 voor deze doelgroep in de regel wordt gehaald, werd regelmatig de streeftermijn van twee weken voor de aanvraag voor verblijf als kennismigrant niet gehaald en kon de doorlooptijd oplopen tot ongeveer zes weken. De IND heeft de kennismigrantenbedrijven hierover geïnformeerd en individuele zaken, die door de doorlooptijd problematisch werden, in de regel in afstemming met de klant tijdig opgelost. Als door oplopende doorlooptijden dergelijke problemen zich nu voordoen, zal de IND net als eerder in afstemming met de klant de situatie oplossen.

Medio december 2012 is wederom een nieuwe versie van INDiGO met succes in gebruik genomen. Daarnaast zijn de afgelopen maanden, en met name eind december, de procedures van vreemdelingen overgebracht van het oude informatiesysteem INDIS naar INDiGO. Inmiddels is meer dan een miljoen vreemdelingen overgezet naar INDiGO. Van het aantal aanvragen dat de IND ontvangt, wordt inmiddels circa 85% in INDiGO afgehandeld. Dit is als volgt verdeeld: 14% betreft asielprocedures, 58% reguliere procedures, 11% verzoeken om naturalisatie en 17% gerechtelijke procedures.

Met name door de inspanningen eind december 2012, is in de eerste week van 2013 de maximale belasting van INDiGO bereikt. De komende periode wordt gebruikt om de systeemprestaties te optimaliseren, door afstelling van de hardware en de software op dit niveau van belasting.

1.2 Planning en sturing

De IND heeft een deel van 2013 nodig om de implementatie van INDiGO in de organisatie en de conversie af te ronden. De verwachting is dat in het voorjaar van 2013 de conversie van de procedures van alle actieve3 vreemdelingen is afgerond. Daarna worden de niet actieve vreemdelingen geconverteerd.

Tijdens deze fase dat INDiGO wordt «gevuld» met gegevens uit INDIS is, het leveren van managementinformatie niet mogelijk. In het voorjaar van 2013 zal ik u naar verwachting de belangrijkste managementinformatie met terugwerkende kracht weer kunnen geven. In de volgende Rapportage Vreemdelingenketen zal ik u informeren welke aanvullende informatie voor de toekomst geleverd kan worden.

Zoals u in de eerste voortgangsrapportage is meegedeeld, richt de besturing van het programma INDiGO zich op vier hoofdactiviteiten: ontwikkeling, beheer, conversie en implementatie. Zodra de conversie en implementatie in de loop van 2013 zijn afgerond, houden deze hoofdactiviteiten op te bestaan. De hoofdactiviteiten ontwikkeling en het beheer van INDiGO zullen overgaan naar de staande IND organisatie. Door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van techniek, gebruikerswensen en/of nieuwe of wijzigende wet- en regelgeving zullen immers continue aanpassingen in INDiGO nodig zijn.

1.3 Risico’s

Ik houd voor 2013 nog steeds aandacht voor de in eerdere voortgangsrapportages genoemde risico’s, te weten de technische stabiliteit van het systeem, de stapeling van eisen en het risico op mogelijk productieverlies in de organisatie.

Ik stel hoge eisen aan de stabiliteit en de prestaties van het systeem. INDiGO is het primaire en daarmee het belangrijkste systeem, waarin de IND medewerkers de verblijfsaanvragen afhandelen. Dienstverlening aan de klant, tijdig beslissen en kunnen vertrouwen op de correcte en snelle verwerking van gegevens in het systeem staan daarbij centraal.

Om mogelijke problemen te voorkomen, de dienstverlening op niveau te houden en het risico van mogelijk productieverlies in de organisatie te beperken, investeer ik het komende jaar in INDiGO, door het beheer in de staande organisatie in te bedden en de onderhoudbaarheid en de toekomstvastheid van het systeem te borgen. Het gaat hierbij onder meer om het up-daten van de standaardsoftware naar actuelere versies, het oplossen van functionele fouten en het meer efficiënt vormgeven van bestaande functionaliteiten.

2. Kosten

In de rapportage grote en risicovolle ICT-projecten, welke aan uw kamer is aangeboden bij de jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk 20114 op 18 juli 2012, zijn alle kosten opgenomen die bij het programma INDiGO horen tot het moment van afronding van het programma. De kosten van het project zijn op 1 februari 2012, in nauwe afstemming met de departementale accountantsdienst, vastgesteld op € 89,5 miljoen. In dit bedrag zijn de kosten van het programma INDiGO van € 83,5 miljoen en een bedrag van € 6 miljoen opgenomen voor de INDiGO tijdelijke beheerorganisatie (ITBO). De € 6 miljoen voor de ITBO betreffen de direct aan INDiGO toe te rekenen kosten. Voor 2012 zal hier een bedrag van € 6 miljoen aan worden toegevoegd voor de direct aan INDiGO toe te wijzen ICT-kosten voor de ITBO. Dit brengt de totale kosten van het project INDiGO aan het eind van het jaar 2012 op € 95,5 miljoen. De rapportage grote en risicovolle ICT-projecten wordt, zoals te doen gebruikelijk, binnenkort op dit punt geactualiseerd.

Daarnaast is in het kader van het programma IND bij de Tijd in 2006 een business case opgesteld. In deze business case is een besparing voorzien die oploopt tot € 45 miljoen ten opzichte van de begroting van 2006. In financieel opzicht heeft de IND de besparingen uit deze business case de afgelopen jaren gerealiseerd, in het bijzonder door de invoering van het digitaal dossier en deels door andere maatregelen. De besparing van € 45 miljoen heeft in 2013 zijn beslag gekregen in de begroting van de IND.

3. Gevolgen voor wetgeving

Ik kan u meedelen dat nu alle IND-medewerkers met INDIGO werken en de afstelling van het werken met dit systeem plaatsvindt, de volgende voor de IND en zijn klanten cruciale stap kan worden gezet: de inwerkingtreding van de Wet modern migratiebeleid. Dat zal deze zomer gebeuren. De klanten en de ketenpartners van de IND zullen drie maanden daaraan voorafgaand over de inwerkingtreding worden geïnformeerd.

De inwerkingtreding van de Wet modern migratiebeleid brengt nieuwe werkprocessen en nieuwe producten voor de IND met zich mee, en nieuwe samenwerkingsrelaties met klanten en ketenpartners. De inwerkingtreding zal dan ook veel van de IND vragen.

Daarnaast investeer ik het komende jaar, zoals ik hierboven heb aangegeven, in de onderhoudbaarheid en de toekomstvastheid van INDiGO. Ook dit zal het nodige van de IND vragen. Dit betekent dat de komende jaren prioriteiten moeten worden gesteld en telkens de afweging moet worden gemaakt wanneer nieuwe wet- en regelgeving kan worden ingevoerd. Uitgangspunt daarbij is uiteraard dat de implementatie van Europese regelgeving, waarvan invoering in 2013 verplicht is, voorrang krijgt. Waar ruimte is, krijgt de onderhoudbaarheid en toekomstvastheid van het systeem echter voorrang. In ieder geval betekent dit dat – ook wanneer het wetgevingstraject in 2013 zou worden afgerond – de maatregelen van het Programma Stroomlijning Toelatingsprocedures niet als geheel pakket in 2013 kunnen worden ingevoerd. Elementen van PST, die voor de IND of de ketenpartners belangrijke doelmatigheidswinst opleveren, en die INDiGO niet belasten, zouden eventueel al in 2013 kunnen worden ingevoerd. Een uitvoeringstoets moet uitwijzen of dit mogelijk is.

Aldus zal ik het risico op mogelijke problemen en eventueel productieverlies in de organisatie maximaal beperken en de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen zoveel mogelijk op het huidige niveau houden. De beoogde effecten van de efficiencywinst als gevolg van INDiGO zullen hierdoor op de langere termijn ten volle kunnen worden gerealiseerd.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 30 573, nr. 100, nr. 106 en nr. 111.

X Noot
2

Voor een aanvraag om een machtiging tot voorlopig verblijf geldt een redelijke termijn van 3 maanden om op de aanvraag te beslissen. De wettelijke beslistermijn voor een aanvraag om een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd bedraagt 6 maanden.

X Noot
3

Actieve vreemdeling is een vreemdeling met een reeds afgeronde (gesloten) zaak, waarvan de IND verwacht dat deze vreemdeling op termijn een nieuwe zaak zal openen.

X Noot
4

Kamerstuk 31 490, nr. 96

Naar boven