30 490 Kustwacht In Nederland

Nr. 24 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 december 2014

Naast Search and Rescue (SAR) bij militaire operaties en gereedstelling (militaire SAR), voert Defensie ook in Nederlandse wateren SAR uit ten behoeve van de Kustwacht (civiele SAR). Tijdens het algemeen overleg over de NH-90 op 2 juli jl. heb ik toegezegd u nader te informeren over de financiering van de SAR-taken van Defensie, waarbij tevens een relatie wordt gelegd met de helikoptercapaciteit. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is het beleidsverantwoordelijke ministerie voor civiele SAR en heeft de uitvoering van deze verantwoordelijkheid belegd bij de Kustwacht. Defensie stelt hiervoor verschillende middelen ter beschikking aan de Kustwacht. Naast helikoptercapaciteit kan de Kustwacht voor de SAR-taak ook beschikken over vliegtuigen van het type Dornier en, indien noodzakelijk, een beroep doen op schepen van de Koninklijke Marine in de nabijheid van een incident. De inzet van eenheden van Defensie voor deze taken wordt volledig gefinancierd vanuit de defensiebegroting. Na de instelling van de Kustwacht Nieuwe Stijl in 2007, heeft Defensie hiervoor structureel extra budget gekregen.

Helikopters

De civiele SAR-taak werd in het verleden uitgevoerd door de Lynx-helikopters. De combinatie van de civiele SAR-taak met de (training voor) militaire SAR-taken, leverde een doelmatige oplossing op. Voor de civiele taak was hierdoor geen extra helikoptercapaciteit nodig. Wel waren er afspraken met de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie (NOGEPA) om de voor transport van offshore-medewerkers ingehuurde helikopters waar nodig ter ondersteuning voor deze taak te kunnen inzetten.

Na het uitfaseren van de Lynx ontstond een overgangsperiode tot de invoering van de NH-90. Overdag kan dit gat worden opgevangen door de inzet van de AB412-helikopters, waarover Defensie nog tot 1 januari 2015 beschikt. Deze helikopters zijn primair bedoeld voor de militaire SAR-taak. Zij verzorgen op dit moment ook het patiëntenvervoer van de Friese Waddeneilanden. Op 4 juni jl. heb ik u geïnformeerd over het besluit deze taak in de toekomst niet langer door Defensie te laten uitvoeren (Kamerstuk 33 750 X, nr. 62). Voor de exploitatie van de AB412-helikopters is voor 2014 een bedrag van € 3,3 miljoen opgenomen in de defensiebegroting.

Voor de nachtelijke SAR-taak, waarvoor de AB412 niet geschikt is, wordt door Defensie in de overgangsperiode capaciteit ingehuurd bij de firma NHV. De financiering van deze capaciteit verloopt tevens via de defensiebegroting. Voor de inhuur van de nachtelijke SAR-capaciteit is voor 2014 een bedrag van € 0,5 miljoen geraamd.

Na de uitfasering van de AB412 op 1 januari 2015 zal NHV ook overdag de helikoptercapaciteit voor de civiele SAR-taak leveren. Het patiëntenvervoer zal tijdelijk worden overgenomen door Cougar-helikopters totdat hiervoor in de loop van 2015 een alternatieve oplossing is gerealiseerd.

In het licht van het uitfaseren van de AB412 en de vertragingen bij de invoering van de NH-90, heeft overleg met het beleidsverantwoordelijke Ministerie van Infrastructuur en Milieu begin dit jaar geleid tot de conclusie dat de inzet van helikopters voor de civiele SAR-taak de komende jaren het beste kan worden uitbesteed. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is verantwoordelijk voor het aanbestedingstraject. Dit is een tijdelijke uitbesteding, na de volledige invoering van de NH-90 wordt de situatie opnieuw bezien. De NH-90 is geschikt voor de uitvoering van SAR-taken en wordt bij militaire operaties en gereedstelling ook al daarvoor ingezet, maar het aantal beschikbare helikopters is de komende jaren nog te klein om de inzet voor de civiele SAR-taak in Nederland te kunnen garanderen.

Vliegtuigen

De Dorniers worden primair ingezet voor luchtgrondwaarneming in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en andere departementen. De toestellen zijn ook inzetbaar voor het opsporen van drenkelingen of het uitgooien van reddingsvlotten. Inzet ten behoeve van de SAR is op ad-hocbasis, binnen het aantal aan de Kustwacht ter beschikking staande vlieguren. De kustwachtvliegtuigen worden gevlogen door piloten van Defensie met aan boord waarnemers van andere departementen en soms van Defensie. Voor de exploitatie van deze vliegtuigen is in 2014 een bedrag van € 6,9 miljoen opgenomen in het Kustwachtdeel van de defensiebegroting.

De tijdelijke uitbesteding van de helikoptercapaciteit voor de civiele SAR-taak heeft geen invloed op de inzet van de vliegtuigen en schepen van Defensie voor deze taak.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert

Naar boven