Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30370 nr. 27 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30370 nr. 27 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 oktober 2006
Op 13 september jongstleden heeft een algemeen overleg plaatsgevonden met de vaste commissie SZW (kamerstuk 30 370, nr. 3) over onder meer het conceptbesluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA. Tijdens het debat heb ik toegezegd enige aanvullende informatie te verstrekken met betrekking tot de volumina en kosten van een verlenging van de maximale duur van de ontheffing in verband met vrijwilligerswerk en mantelzorg naar twee jaren. Tevens informeer ik u middels deze brief over mijn besluit de maximale duur van deze ontheffingen te verlengen.
Het aan de Kamer voorgelegde conceptbesluit voorziet in een eenmalige vrijwilligerswerkontheffing van maximaal een half jaar en een mantelzorgontheffing van maximaal een half jaar. De mantelzorgontheffing kan eenmalig worden verlengd met maximaal drie maanden. De met deze ontheffingen gepaard gaande stijging van de uitkeringslasten bedraagt structureel € 6 miljoen per jaar.
Bij een maximale ontheffingsduur van twee jaar stijgen de uitkeringslasten met € 10 miljoen naar structureel € 16 miljoen per jaar voor de WW (circa twee derde deel) en de Wet WIA (circa een derde deel) samen.
De onderstaande tabel vergelijkt het budgettaire beslag van de ontheffingen uit het conceptbesluit en het budgettair beslag wanneer de duur van ontheffing zou worden gewijzigd in maximaal twee jaren. Bij de berekening van de uitkeringslasten is rekening gehouden met het gegeven dat niet alle personen voor de maximale ontheffing in aanmerking zullen komen.
Tabel: uitkeringslasten ontheffingen conceptbesluit vergeleken met ontheffingen met maximumduur van twee jaren
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kabinetsvoorstel (ontheffing maximaal 6, resp. 9 maanden) | ||||||
Aantal ontheffingen WW en WGA (*1 000) | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Extra uitkeringslasten WW en WGA (in miljoenen €) | 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Verlenging maximumduur ontheffing tot 2 jaar | ||||||
Aantal ontheffingen WW en WGA (*1 000) | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Extra uitkeringslasten WW en WGA (in miljoenen €) | 1 | 11 | 16 | 16 | 16 | 16 |
De kans dat een WW-gerechtigde het werk hervat is het grootst tijdens de eerste maanden van werkloosheid. Bij de bepaling van de duur van de ontheffing staat voorop dat deze de afstand tot de arbeidsmarkt van de betrokkene niet mag vergroten. Grosso modo geldt dat de kansen op werk afnemen naarmate de ontheffing langer duurt. Anderzijds dient de ontheffing voor een dusdanig lange periode te kunnen worden verleend dat de uitkeringsgerechtigde in een mantelzorgsituatie daadwerkelijk alternatieven kan regelen en een uitkeringsgerechtigde met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, gedurende enige tijd zonder de druk van de sollicitatieplicht vrijwilligerswerk kan verrichten. Bij de bepaling van de maximumduur van de ontheffingen dienen deze factoren te worden afgewogen.
Naar aanleiding van het algemeen overleg met de vaste commissie SZW heb ik de maximale ontheffingsduur heroverwogen. Er zijn situaties denkbaar waarin een ontheffing van maximaal zes, respectievelijk negen maanden, als te kort zou kunnen worden beschouwd. Daarom heb ik besloten het UWV de bevoegdheid te geven tot het verlenen van een ontheffing in verband met mantelzorg of vrijwilligerswerk voor maximaal zes maanden. Deze ontheffing kan vervolgens nog een maal worden verlengd voor een duur van wederom maximaal zes maanden.
In zeer uitzonderlijke situaties kan het UWV de einddatum van de reeds verlengde ontheffing verschuiven. Dit zou bijvoorbeeld kunnen wanneer een uitkeringsgerechtigde die mantelzorg verleent aan een zorgvrager die na ommekomst van de (verlengde) ontheffing terminaal ziek blijkt te zijn en binnen enkele maanden waarschijnlijk zal overlijden.
Met het bovenstaande voorstel is een stijging van de uitkeringslasten gemoeid van naar schatting € 11 miljoen structureel per jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30370-27.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.