nr. 27
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 oktober 2006
Op 13 september jongstleden heeft een algemeen overleg plaatsgevonden
met de vaste commissie SZW (kamerstuk 30 370, nr. 3) over onder
meer het conceptbesluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA. Tijdens het
debat heb ik toegezegd enige aanvullende informatie te verstrekken met betrekking
tot de volumina en kosten van een verlenging van de maximale duur van de ontheffing
in verband met vrijwilligerswerk en mantelzorg naar twee jaren. Tevens informeer
ik u middels deze brief over mijn besluit de maximale duur van deze ontheffingen
te verlengen.
Volumina en kosten
Het aan de Kamer voorgelegde conceptbesluit voorziet in een eenmalige
vrijwilligerswerkontheffing van maximaal een half jaar en een mantelzorgontheffing
van maximaal een half jaar. De mantelzorgontheffing kan eenmalig worden verlengd
met maximaal drie maanden. De met deze ontheffingen gepaard gaande stijging
van de uitkeringslasten bedraagt structureel € 6 miljoen per jaar.
Bij een maximale ontheffingsduur van twee jaar stijgen de uitkeringslasten
met € 10 miljoen naar structureel € 16 miljoen per jaar
voor de WW (circa twee derde deel) en de Wet WIA (circa een derde deel) samen.
De onderstaande tabel vergelijkt het budgettaire beslag van de ontheffingen
uit het conceptbesluit en het budgettair beslag wanneer de duur van ontheffing
zou worden gewijzigd in maximaal twee jaren. Bij de berekening van de uitkeringslasten
is rekening gehouden met het gegeven dat niet alle personen voor de maximale
ontheffing in aanmerking zullen komen.
Tabel: uitkeringslasten ontheffingen conceptbesluit vergeleken
met ontheffingen met maximumduur van twee jaren
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|
Kabinetsvoorstel (ontheffing maximaal 6, resp. 9 maanden) | | | | | | |
Aantal ontheffingen WW en WGA (*1 000) | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Extra uitkeringslasten WW en WGA (in miljoenen €) | 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| | | | | | |
Verlenging maximumduur ontheffing tot 2 jaar | | | | | | |
Aantal ontheffingen WW en WGA (*1 000) | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Extra uitkeringslasten WW en WGA (in miljoenen €) | 1 | 11 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Afwegingskader
De kans dat een WW-gerechtigde het werk hervat is het grootst tijdens
de eerste maanden van werkloosheid. Bij de bepaling van de duur van de ontheffing
staat voorop dat deze de afstand tot de arbeidsmarkt van de betrokkene niet
mag vergroten. Grosso modo geldt dat de kansen op werk afnemen naarmate de
ontheffing langer duurt. Anderzijds dient de ontheffing voor een dusdanig
lange periode te kunnen worden verleend dat de uitkeringsgerechtigde in een
mantelzorgsituatie daadwerkelijk alternatieven kan regelen en een uitkeringsgerechtigde
met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, gedurende enige tijd zonder de
druk van de sollicitatieplicht vrijwilligerswerk kan verrichten. Bij de bepaling
van de maximumduur van de ontheffingen dienen deze factoren te worden afgewogen.
Heroverweging
Naar aanleiding van het algemeen overleg met de vaste commissie SZW heb
ik de maximale ontheffingsduur heroverwogen. Er zijn situaties denkbaar waarin
een ontheffing van maximaal zes, respectievelijk negen maanden, als te kort
zou kunnen worden beschouwd. Daarom heb ik besloten het UWV de bevoegdheid
te geven tot het verlenen van een ontheffing in verband met mantelzorg of
vrijwilligerswerk voor maximaal zes maanden. Deze ontheffing kan vervolgens
nog een maal worden verlengd voor een duur van wederom maximaal zes maanden.
In zeer uitzonderlijke situaties kan het UWV de einddatum van de reeds
verlengde ontheffing verschuiven. Dit zou bijvoorbeeld kunnen wanneer een
uitkeringsgerechtigde die mantelzorg verleent aan een zorgvrager die na ommekomst
van de (verlengde) ontheffing terminaal ziek blijkt te zijn en binnen enkele
maanden waarschijnlijk zal overlijden.
Met het bovenstaande voorstel is een stijging van de uitkeringslasten
gemoeid van naar schatting € 11 miljoen structureel per jaar.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus