30 308
Regels inzake inburgering in de Nederlandse samenleving (Wet inburgering)

nr. 14
BRIEF VAN DE COLLEGEVOORZITTER VAN ACTAL

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 maart 2006

Op 28 februari 2006 heeft u Actal verzocht een uitvoeringstoets uit te voeren over het wetsvoorstel inburgering dat de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie op 21 september 2005 heeft ingediend bij de Tweede Kamer. Ten behoeve van deze uitvoeringstoets heeft u vier deelvragen geformuleerd:

1. Welke risico’s zijn er in de uitvoering gelet op de samenhang met andere wet- en regelgeving?

2. Welke risico’s zijn er in de uitvoering gelet op de regeldichtheid op lokaal niveau?

3. In hoeverre zijn er voor de inburgeringsplichtige voldoende kwaliteitswaarborgen in de uitvoering?

4. In hoeverre zijn er financiële risico’s voor de betrokken partijen verbonden aan de invoering van de Wet inburgering?

Deze 4 deelvragen dienen aan de hand van de reeds 20 beschikbare adviezen te worden beantwoord. Het College constateert dat de ontvangen adviezen merendeels samenhangen met het Besluit inburgering en slechts gedeeltelijk met de Wet inburgering. Hierdoor kan beantwoording op de 4 deelvragen niet alleen met behulp van de 20 beschikbare adviezen plaatsvinden.

Actal heeft momenteel het Besluit inburgering in behandeling. Hierop moet nog een toets worden uitgevoerd. Het College verwacht hiervoor nog informatie van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie.

Taak Actal

Zoals u weet is Actal in mei 2000 opgericht om de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te toetsen. De afgelopen periode is het werkterrein van Actal steeds breder geworden. De adviestaak omvat sinds januari 2005 zowel de gevolgen van voorgenomen en bestaande regelgeving op de administratievelastendruk voor het bedrijfsleven als voor de burger.

Wet inburgering

De Wet inburgering strekt ertoe een meer verplichtend en resultaatgericht inburgeringsstelsel in te voeren, waarin de eigen verantwoordelijkheid van de inburgeringsplichtige en de keuzevrijheid bij het inkopen van inburgeringscursussen centraal staat. Er komt een algemene inburgeringsplicht voor in beginsel alle personen die duurzaam in Nederland willen of mogen verblijven en die niet gedurende minstens acht jaar van de leerplichtige leeftijd in Nederland hebben verbleven.

Het doel voor deze inburgeringsplicht is het vergaren van de noodzakelijke kennis van de Nederlandse taal en samenleving. Deze kennisvergaring draagt bij aan een succesvol integratieproces. Dit proces moet op haar beurt uiteindelijk leiden tot een volwaardig burgerschap in Nederland. De gemeenten krijgen een grote rol in het nieuwe inburgeringsstelsel.

Actal heeft op 18 maart 2005 een advies uitgebracht over de Wet inburgering. Het College stelt thans vast dat de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie het advies niet volledig heeft opgevolgd.

Het is nog steeds niet duidelijk is of de administratievelastendruk voor het bedrijfsleven stijgt of daalt. Zowel de huidige en eenmalige lasten als de lasten voor het aanbestedingstraject voor het bedrijfsleven zijn niet in beeld gebracht. Daarnaast zijn de nieuwe en de structurele administratieve lasten voor de burger, zoals o.a. het verzamelen van informatie met betrekking tot de inburgeringsplicht, de intake bij de gemeente en het inschrijven voor een cursus, niet inzichtelijk gemaakt, zodat ook hier niet kan worden opgemaakt of de administratievelastendruk voor de burger stijgt of daalt. Tot slot ontbreekt het inzicht in de afwegingen voor het gekozen inburgeringsstelsel, zodat duidelijk wordt dat de minister voor het minst belastende alternatief heeft gekozen.

De minister beschikt over een Standaardkostenmodel en nulmetingen bedrijfsleven en burgers, aan de hand waarvan de administratievelastendruk voor het bedrijfsleven en voor de burger inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Het College heeft geadviseerd alsnog meer inzicht te verschaffen in bovengenoemde gevolgen voor de administratieve lasten.

Verbreding

De methodiek om de administratieve lasten te beperken, blijkt succesvol. Actal is van mening dat er tevens een effectieve infrastructuur opgebouwd zou moeten worden voor de aanpak van de overige bedrijfseffecten, waarbij de financiële effecten en de inhoudelijke verplichtingen van regelgeving meegenomen worden. Daarnaast zou ook de regellast tussen en binnen verschillende overheidslagen eninstellingen in deze infrastructuur meegenomen kunnen worden.

Hierbij spelen ICT-standaarden en -infrastructuur een belangrijke rol. Het beschikbaar stellen van een aantal ICT-standaarden voor de Rijksoverheid leidt tot een doelmatige en efficiënte overheid, waardoor op een aantal punten de bevoegdheden van gemeenten wordt beperkt.

Momenteel is deze ICT-infrastructuur nog niet voorhanden. ICT heeft mogelijk grote gevolgen voor de uitvoering van de Wet inburgering. Wanneer de Rijksoverheid een ICT-infrastructuur beschikbaar stelt, waarbij handelingen gestandaardiseerd worden, kan een en hetzelfde model door gemeenten gehanteerd worden om de inburgeringscursussen aan te kopen en toe te passen.

Conclusie

Het ligt thans niet op de weg van Actal om in de volle breedte aan uw verzoek te voldoen.

Voor de beantwoording van het merendeel van de uitvoeringsvragen is momenteel nog geen meetinstrumentarium voorhanden. Hierdoor is het niet mogelijk voor het College om op eenzelfde objectieve wijze te adviseren als op het terrein van de administratieve lasten.

Daarnaast vallen de vragen buiten de competentie van het College zoals is aangegeven in het Instellingsbesluit Adviescollege toetsing administratieve lasten. De vragen sluiten wel aan bij de visie die Actal heeft over de verbreding van de operatie om de administratieve lasten te verminderen.

Actal kan u wel adviseren op het terrein van de administratieve lasten. Gegevens over de administratieve lasten als gevolg van het Besluit inburgering zijn nog niet door de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie aan Actal ter beschikking gesteld. Het College heeft wel om deze informatie verzocht. Daarnaast heeft het College een aantal vragen gesteld in zijn advies over de Wet inburgering.

Administratieve lasten zijn onderdeel van een aantal van de door u gestelde vragen.

R. L. O. Linschoten,

Collegevoorzitter

Naar boven