30 196
Duurzame ontwikkeling en beleid

nr. 8
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING EN STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2006

Met deze brief informeren wij u over de resultaten van de 14e vergadering van de VN Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (Commission on Sustainable Development, CSD-14) die van 1 t/m 12 mei plaats vond in New York. Over de Nederlandse inzet richting CSD-14 bent u geïnformeerd per brief (kamerstuk 30 196, nr. 6).

De CSD bewaakt de uitvoering van de afspraken gemaakt tijdens de World Summit on Sustainable Development in Johannesburg in 2002. De bespreking van de voortgang in de uitvoering van de Johannesburgafspraken vindt sinds CSD-11 plaats in cycli van twee jaar, waarin aan elkaar gerelateerde thema’s besproken worden. In het eerste jaar van de cyclus, het «review» jaar, wordt een analyse gemaakt van de knelpunten en obstakels in de implementatie. In het tweede jaar, het beleidsjaar, worden vervolgens beleidsafspraken gemaakt en worden besluiten genomen over concrete acties om de uitvoering van de Johannesburgafspraken te versnellen. CSD-14 vormde het eerste jaar van de cyclus over energie, luchtverontreiniging, klimaatverandering en industriële ontwikkeling.

Inzet Nederland en resultaat CSD-14

Nederland heeft in 2004 de conferentie Energy for Development georganiseerd die was gericht op de integrale aanpak van energie met nadruk op toegang tot energie, op de milieu-invalshoek met luchtverontreiniging en klimaatverandering en op economische ontwikkeling. Nederland heeft deze geïntegreerde aanpak verder ontwikkeld met partnerlanden, de zakenwereld, UNDP en de Wereldbank. Tijdens de CSD is vanuit deze invalshoek geopereerd.

Nederland heeft tijdens de CSD-14 de volgende elementen benadrukt:

– Het belang van een integrale benadering van het energievraagstuk met een balans tussen voorzieningszekerheid, toegang, milieu en markt.

– De noodzaak de $16 triljoen wereldwijde investeringsuitdaging in energie zo schoon mogelijk in te vullen om negatieve effecten op luchtverontreiniging en klimaat te voorkomen. Om investeringen in schone energie te realiseren is innovatieve financiering noodzakelijk. Nederland heeft in dit kader de conferentie «Make Markets Work for Climate» aangekondigd die komend najaar gehouden zal worden. De interesse voor deze conferentie was groot.

– De notie dat maatregelen voor verbetering van energie-efficientie meerdere directe positieve effecten hebben ten aanzien van kostenreductie, klimaat en voorzieningszekerheid.

– Nederland heeft de noodzaak voor toegang tot moderne energiediensten voor het realiseren van de Millennium Ontwikkelingsdoelen aan de orde gesteld. Toegang tot energie is nodig voor ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Belangrijk is om dit vanuit een geïntegreerde aanpak aan te pakken. Daar waar sociaal en economisch verantwoord kan hernieuwbare energie een rol spelen. Het «Energy for All» initiatief in het kader van het investeringsraamwerk voor schone energie dat door de Wereldbank is opgesteld, werd veelvuldig in de interventies meegenomen. Ook werd de Nederlandse target van toegang 10 miljoen mensen aan moderne energiediensten als voorbeeld gesteld voor inspanningen van donorlanden.

– Nederland heeft het belang benadrukt van het tegelijk ontwikkelen van kwaliteitsbeleid (doelstellingen) en bronbeleid (maatregelen). Ook heeft Nederland gewezen op de mogelijkheden voor synergie in beleid gericht op luchtverontreiniging en klimaat en in dat kader is ook een side-event georganiseerd over het GAINS model (Greenhouse gas and Air Pollution Interactions and Synergies).

Nederland is tevreden met het resultaat van CSD-14. De sessie heeft een uitstekende analyse van de obstakels en barrières opgeleverd die een goede basis vormt voor de beleidsdialoog tijdens CSD-15. Het resultaat is verwoord in de samenvatting van de voorzitter van CSD-14. De samenvatting bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de samenvatting van de discussies van de ambtelijke delegaties. Het tweede deel bestaat uit een samenvatting van het High Level gedeelte, waar door de bewindspersonen focus is aangebracht in de brede discussies van de week daarvoor. Vooral in het tweede deel zijn de voor Nederland en de EU belangrijke punten grotendeels op adequate wijze verwoord:

• Het belang van een geïntegreerde aanpak van energie, industriële ontwikkeling, luchtverontreiniging en klimaat en van een integraal energiebeleid;

• De noodzaak van innovatieve financieringsvormen om te komen tot een duurzame energiehuishouding;

• Het verbeteren van de toegang tot moderne energiediensten voor de armen en in het bijzonder vrouwen.

Proces CSD-14

De discussies tijdens CSD-14 hadden in vergelijking tot eerdere zittingen een behoorlijk interactief karakter, mede door de rol van het voorzitterschap. Ontwikkelingslanden gingen meer dan voorheen in op hun eigen rol en bijdrage die ze kunnen leveren. Mede daardoor verliepen de discussies in een constructieve sfeer. De deelname van bewindslieden aan het High Level Segment was meer divers dan voorafgaande jaren. Naast de gebruikelijke deelname van ministers van Milieu, waren er – vooral uit ontwikkelingslanden – ministers van Energie aanwezig. Het aantal ministers voor Ontwikkelingssamenwerking dat deelnam was beperkt.

De private sector nam actief deel aan de discussies. De dag voorafgaand aan het High Level Segment was een plenaire sessie georganiseerd met panelleden uit de top van het bedrijfsleven (o.a. Shell en ABN-AMRO). Daarnaast werd er buiten het formele programma een volledige dag georganiseerd met het bedrijfsleven. Ook vertegenwoordigers van andere maatschappelijke groepen, zoals NGO’s, vrouwen en jongeren, hadden een actieve inbreng. Naast de formele zitting vonden tal van side events plaats, waarin over de centrale onderwerpen informatie werd uitgewisseld en werd gediscussieerd.

Tijdens CSD-14 is door de EU het belang van een goede monitoring en follow up van de toekomstige CSD-15 afspraken aan de orde gesteld. De EU achtte het van belang dit onderwerp nu reeds te agenderen, teneinde tijdens CSD-15 met goed doordachte voorstellen hiervoor te kunnen komen. De oproep nu reeds te beginnen met het denkproces vond gehoor en is ook verwoord in het tweede deel van de samenvatting van de voorzitter.

Vooruitblik

Nu het «review» jaar geslaagd kan worden genoemd, is het zaak in te zetten op een zinvolle uitkomst van CSD-15 waar afspraken moeten worden gemaakt om de uitvoering van de Johannesburg doelen te versnellen. In EU-kader wordt hiervoor door het Oostenrijkse voorzitterschap op 19 en 20 juni een informele workshop gehouden op ambtelijk niveau. Nederland zal door gaan met de Follow-up Group van Energy for Development gericht op de geïntegreerde benadering van milieu, armoedebestrijding en economische ontwikkeling. Nederland zal de mogelijkheden van innovatieve financieringsmechanismen uitdiepen tijdens de conferentie «Make Markets Work for Climate» die in oktober 2006 gehouden zal worden in Amsterdam.

Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen richting CSD-15.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. M. A. van Ardenne-van der Hoeven

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P. L. B. A. van Geel

Naar boven