30196 Duurzame ontwikkeling en beleid

Nr. 772 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 november 2021

Hierbij treft u de «Marktbarometer aanbieding slimme meters eindrapportage 2020» aan (hierna: Marktbarometer)1. In de Marktbarometer wordt gekeken naar het gebruik van de slimme meter en energieverbruiksmanagers2in 2020.

Dit is de eindrapportage van een jaarlijks onderzoek door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het convenant3 op grond waarvan de Marktbarometer jaarlijks wordt opgesteld en aan uw Kamer wordt gestuurd, is per eind 2020 beëindigd.

De belangrijkste uitkomsten en aanbevelingen van de Marktbarometer staan hieronder.

Uitkomsten Marktbarometer

Slimme meter

De acceptatiegraad van de slimme meter, namelijk het aantal mensen dat welwillend tegenover een het plaatsen van een slimme meter staat, is in 2020 gestegen van 88% naar 89%. Het «verbruiks- en indicatief kostenoverzicht Energie (VKO)4, dat een overzicht van het eigen energieverbruik van de eindafnemer biedt, wordt in 2020 door 30% van de respondenten uitgebreid bekeken en door 37% kort bekeken.

Energieverbruiksmanagers

Energieverbruiksmanagers, in de vorm van bijvoorbeeld een kastje met een display aan de muur of een app op de telefoon, bieden inzicht in het eigen verbruik en kunnen bijdragen aan energiebesparing. Het marktaanbod van de energieverbruiksmanagers, gemeten aan de hand van het aantal aanbieders, is in 2020 nauwelijks gestegen.

Consumenten met een slimme meter en een energieverbruiksmanager geven aan beter inzicht te hebben in hun energieverbruik.

De frequentie van het gebruik van een energieverbruiksmanager is in 2020 toegenomen. Toch gebruikt een groot deel van de consumenten de energieverbruiksmanager beperkt of niet. Dit geldt met name voor de apps. De displays worden vaker bekeken dan de apps.

Aanbevelingen Marktbarometer

  • Communiceer duidelijker en meer doelgroepgericht over de voordelen van energieverbruiksmanagers;

  • Volg het gebruik van energieverbruiksmanagers in de tijd in een consumentenonderzoek;

  • Stem het VKO en energieverbruiksmanagers op elkaar af, zodat de consument sneller betrouwbare informatie kan vinden;

  • Stimuleer het gebruik van energieverbruiksmanagers met een displayfunctie, bijvoorbeeld bij woningbouwverenigingen;

  • Stimuleer innovatie van domotica5 in relatie tot energieverbruiksmanagers bij de huishoudens.

Communicatie

Betere communicatie over de voordelen van een energieverbruiksmanager kunnen het gebruik ervan stimuleren. Op de website van Milieu Centraal is meer informatie over de energieverbruiksmanagers te vinden (www.milieucentraal.nl). Evenals op de website www.energieverbruiksmanagers.nl.

De energieleveranciers verstrekken informatie over de energieverbruiksmanagers aan hun klanten. De energieverbruiksmanagers zijn vanaf de start van de landelijke Iedereen doet wat-campagne onderdeel van deze campagne.

De energieverbruiksmanagers worden tevens genoemd op de website van de campagne van Iedereen doet wat. (www.iedereendoetwat.nl). In november en december volgt de tweede campagne-actie6 onder de Iedereen doet wat-campagne waarbij elke keer een aantal thema’s aan bod komt. Deze keer zullen de energieverbruiksmanagers daar bij zitten.

Vervolg

Nieuwe maatregelen worden ingezet binnen het «Uitvoeringsoverleg voor de gebouwde omgeving» (hierna: Uitvoeringsoverleg). Het Uitvoeringsoverleg, dat is voortgekomen uit het Klimaatakkoord, omvat meer partijen die betrokken zijn bij de verduurzaming bij de gebouwde omgeving en valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het Uitvoeringsoverleg zet zich onder andere in voor het stimuleren van energiebesparing bij huishoudens. Het informeren van huishoudens over hun energieverbruik en hen stimuleren om besparingsmaatregelen te nemen blijft daarbij belangrijk. Inzicht in het eigen energieverbruik leidt tot het stimuleren van energiebesparing en kan daarmee ook bijdragen aan de energietransitie.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, D. Yeşilgöz-Zegerius


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

« Onder de energieverbruiksmanagers vallen in het rapport: energiebeheerssystemen, energiedisplays (klein display aan de muur in huis) en energiemanagementsystemen (waaronder ook apps).

X Noot
3

Het Convenant 10 PJ energiebesparing gebouwde omgeving. Hieraan gerelateerd is ook de brief aan uw Kamer van 28 juni jl. met Kamerstuk 30 196, nr. 762

X Noot
4

Op grond van het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie van 21 mei 2015, gewijzigd in 2020, verstrekt een leverancier van gas en/of van elektriciteit iedere maand een overzicht aan de eindafnemer die een slimme meter heeft, met daarin een overzicht van het individuele energieverbruik van de betreffende eindafnemer.

X Noot
5

Domotica staat voor huisautomatisering: het toepassen van elektronica en huisnetwerken ten behoeve van de automatisering van processen in en om de woning. Te denken valt bijvoorbeeld aan het via de mobiele telefoon op afstand lager zetten van de thermostaat, op afstand de lampen uit te doen, of een seintje krijgen op de mobiele telefoon als het energie-technisch een gunstig moment is om de wasmachine aan te zetten. Mogelijkheden als deze zijn nog in ontwikkeling.

X Noot
6

de Energieverbruiksmanager wordt hierin, als één van de dingen die je kunt doen om inzicht te krijgen in het eigen energieverbruik, onder de aandacht gebracht met de volgende middelen: tv-commercial, online-video, radiocommercial, branded content (verdiepend artikel in een bepaald online life style magazine), online middelen zoals search, social media en bannering.

Naar boven