Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 januari 2016
Hierbij bieden wij het rapport «Bevorderen effectiviteit duurzaamheidskeurmerken»
aan1. Het rapport is opgesteld door Milieu Centraal. In deze brief geven wij onze reactie
op dit rapport en betrekken daarbij tevens het recent door de Autoriteit Consument
en Markt (ACM) uitgevoerde onderzoek2.
Samenvatting van de onderzoeken
De aanleiding voor beide rapporten werd gevormd door signalen over het grote aantal
keurmerken. Het onderzoek van Milieu Centraal is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie
van Infrastructuur en Milieu, de ACM heeft haar onderzoek op eigen initiatief uitgevoerd.
Uit beide onderzoeken blijkt dat keurmerken een positieve bijdrage kunnen leveren
aan duurzaamheid maar ook dat de effectiviteit verbeterd kan worden. In beide onderzoeken
wordt geconstateerd dat de grote hoeveelheid keurmerken en de onduidelijkheid waar
een keurmerk voor staat het vertrouwen van consumenten in keurmerken kunnen ondermijnen.
Dat heeft tot gevolg dat de effectiviteit van keurmerken vermindert.
Om de effectiviteit van keurmerken te verbeteren doet Milieu Centraal de volgende
aanbevelingen:
-
– Zorg voor grotere bekendheid van bestaande, erkende keurmerken.
-
– Vergroot het vertrouwen in duurzame keurmerken door de mogelijkheid van een Vraagbaak/Meldpunt
keurmerken (duurzaamheidsclaims) te verkennen.
De ACM roept marktpartijen en brancheorganisaties op om samen met consumentenorganisaties,
stappen te zetten om te komen tot een kader voor het oprichten en beheren van keurmerken.
De ACM geeft aan dat de overheid daarbij een coördinerende en aanjagende rol zou kunnen
vervullen.
Beleidsreactie
Keurmerken worden gebruikt om transparantie en informatie te bieden. Het zijn private
instrumenten die door bedrijven gebruikt worden om zich in de markt te onderscheiden.
Uit de beide onderzoeken blijkt dat de huidige wildgroei een risico is voor de effectiviteit
van keurmerken. De private sector is dan ook als eerste aan zet om dit probleem aan
te pakken.
De overheid kan ook een belang hebben bij private keurmerken, omdat deze kunnen bijdragen
aan beleidsdoelen. Zo zijn keurmerken voor consumenten en bedrijven een belangrijke
informatiebasis om duurzame keuzes te kunnen maken. Effectieve keurmerken kunnen daarmee
bijdragen aan verduurzaming.
De aanbevelingen van Milieu Centraal nemen wij over. Wij zullen in overleg treden
met Milieu Centraal, Stichting Milieukeur, Voedingscentrum en consumentenorganisaties
over de invulling van de aanbevelingen en op welke wijze een meldpunt kan worden ingericht.
Voorts roepen wij de betrokken organisaties op om de aanbevelingen van Milieu Centraal
en de ACM op te pakken en te komen tot een kader voor het oprichten en beheren van
keurmerken om daarmee de effectiviteit te vergroten. Tevens is er de mogelijkheid
een keurmerk «onder accreditatie» te brengen. Dit betekent dat de instantie die het
keurmerk afgeeft geaccrediteerd wordt door de Raad voor Accreditatie. Daarmee toont
de betreffende instantie aan onafhankelijk en deskundig te zijn voor het afgeven van
een bepaald keurmerk.
Op het domein voedsel is een groot aantal keurmerken aanwezig voor verschillende aspecten
van duurzaamheid. De Alliantie Verduurzaming Voedsel heeft hier samen met Milieu Centraal
het initiatief genomen om te komen tot een ordening van keurmerken en voert daartoe
overleg met betrokken maatschappelijke organisaties en brancheorganisaties. De ministeries
van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu zijn eveneens bij dit overleg betrokken
en kunnen daarbij faciliteren en aanjagen. De ervaringen van deze aanpak kunnen vervolgens
als voorbeeld dienen voor andere sectoren.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma