29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 924 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 april 2021

Met deze brief stuur ik u ter informatie het vervoerplan 2021 van NS toe1. Ik heb met de aan instemming onderworpen onderdelen van dit vervoerplan ingestemd.2 Dit licht ik hieronder nader toe. In de afgelopen jaren heb ik uw Kamer gelijktijdig met het vervoerplan van NS, ook een beheerplan van ProRail toegestuurd. Dat is ditmaal niet aan de orde, aangezien ik eind 2019 toestemming heb verleend voor een beheerplan voor twee jaar (2020 en 2021).3

Totstandkoming Vervoerplan 2021

Conform de systematiek in de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet geef ik als concessieverlener elk jaar een aantal beleidsprioriteiten mee aan NS als concessiehouder. Deze prioriteiten moeten vanzelfsprekend bijdragen aan een aantrekkelijk aanbod voor de reizigers. NS geeft vervolgens in het vervoerplan invulling aan deze prioriteiten. Ik heb ervoor gekozen om voor 2021 de focus voor NS te leggen op het zo goed mogelijk omgaan met Covid-19 en daarnaast heb ik het verbeteren van de deur-tot-deurreis als beleidsprioriteit meegegeven.

Vanwege de coronacrisis is de totstandkoming van het jaarlijkse vervoerplan ditmaal anders dan gebruikelijk verlopen. Aangezien vorig jaar bij zowel IenW als NS de prioriteit kwam te liggen bij het zo goed mogelijk omgaan met de crisissituatie, heb ik later dan gebruikelijk de beleidsprioriteitenbrief aan NS gestuurd en heeft NS ook later dan gebruikelijk haar vervoerplan opgeleverd. Uw Kamer ontvangt het plan dan ook later dan gebruikelijk.4 Ook het uitvoeren van de in het vervoerplan beschreven maatregelen, zoals dat ook geldt voor de dienstregeling, moet worden gezien in de context van de huidige crisissituatie. Of de door NS in het vervoerplan beschreven ambities en doelen wenselijk blijven en te realiseren zijn, is uiteraard afhankelijk van het verdere verloop van de coronacrisis en de impact daarvan op de reizigersbehoeften en de financiële positie van NS. Vanzelfsprekend blijft de concessie (en daarmee het vervoerplan) de basis voor de dienstverlening en ook de meetlat waarlangs prestaties worden beoordeeld. Ik houd daarom actief vinger aan de pols bij het uitvoeren van het vervoerplan door NS.

Maatregelen beschreven in het Vervoerplan 2021

In het vervoerplan geeft NS invulling aan de hiervoor genoemde prioriteiten. Voor het omgaan met Covid-19 blijft NS ook in 2021 uitvoering geven aan het in het NOVB vastgestelde «Protocol verantwoord blijven reizen in het Openbaar Vervoer».5 In dit protocol is uitgewerkt welke maatregelen vervoerders treffen voor een veilige en verantwoorde reis voor reizigers en OV-medewerkers en hoe en onder welke voorwaarden reizigers gebruik kunnen maken van het OV. Gezondheid van reizigers en medewerkers staat voorop en operationele maakbaarheid is het uitgangspunt. Om verantwoord en comfortabel met het OV te kunnen reizen, is het spreiden van de vervoervraag een belangrijk aspect. Zoals in het vervoerplan is toegelicht, geeft NS hier invulling aan door samen met IenW en andere vervoerders landelijke en regionale afspraken te maken (en/of te herijken) met onder andere de onderwijssector, grote bedrijven en werkgeversorganisaties. Ook biedt NS in 2021 via de reisplanner-app nauwkeurigere informatie over drukte in de treinen, zodat reizigers kunnen kiezen tussen drukke en minder drukke treinen en kunnen zien in welk gedeelte van de trein plaats is. Tot slot volgt NS ook de ontwikkeling van de (veranderende) reizigersbehoefte en onderzoekt daarbij hoe zij daarop kan inspelen, bijvoorbeeld door nieuwe, aanvullende of aangepaste reisproducten.

Om de deur-tot-deurreis te verbeteren zet NS onder meer in op verbeteringen van de dienstregeling, waarover ik uw Kamer al in september heb geïnformeerd.6 Het gaat om verbeterde overstaprelaties in Baarn en extra sprinters tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch op zondagen. Naast verbeteringen aan de dienstregeling zet NS in op verbeteringen aan ketenvoorzieningen als fietsenstallingen. NS realiseert in 2021 bij zoveel mogelijk stallingen het regime «eerste 24 uur gratis» en start tevens bij een beperkt aantal stallingen met de uitrol van een nieuw toegangssysteem dat gebaseerd is op in- en uitcheckpalen. Tot slot werkt NS ook aan verbeteringen van P+R-voorzieningen en de ontwikkeling van het MaaS-platform RiVier, zodat ook op die wijze gewerkt wordt aan een betere deur-tot-deurreis.

Tot slot geeft NS in het vervoerplan invulling aan de actualisatie van de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet, waarover ik uw Kamer op 18 december jl. heb geïnformeerd.7 Dit gaat onder meer over een bijstelling van de prestatie-indicatoren en de bijbehorende bodem- en streefwaarden, maar ook over verbeteringen op het gebied van sociale veiligheid, cybersecurity, duurzaamheid en internationaal spoorvervoer. Voor een toelichting op deze maatregelen verwijs ik u naar mijn brief van 18 december jl. en het nu bijgevoegde vervoerplan.

Tot slot

Sinds de start van de coronacrisis hebben NS-medewerkers het onder moeilijke omstandigheden mogelijk gemaakt dat mensen die afhankelijk zijn van de trein konden blijven reizen. NS heeft daarmee een belangrijke dienst geleverd aan zowel de reiziger als de samenleving in zijn geheel en daarvoor wil ik graag mijn waardering uitspreken. Zoals toegelicht in het vervoerplan staat ook 2021 in het teken van het zo goed mogelijk omgaan met Covid-19.

Ik verwacht dat NS ook dit jaar haar uiterste best doet om invulling te geven aan de in het vervoerplan beschreven maatregelen. Zoals gebruikelijk informeer ik uw Kamer via de (half)jaarverantwoording over de uitvoering hiervan. Ditzelfde doe ik voor de maatregelen die beschreven zijn in het beheerplan van ProRail. Het eerstvolgende moment betreft de jaarverantwoordingen van NS en ProRail over 2020, die ik uw Kamer op korte termijn verwacht toe te sturen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Conform artikel 15 van de vervoerconcessie moet ik met onderdelen van het vervoerplan instemmen. Dit betreft de prestatie-indicatoren met bijbehorende bodem- en streefwaarden, de uitwerking van de beleidsprioriteiten en de uitwerking van programma’s.

X Noot
3

Kamerstuk 29 984, nr. 884. Op 18 december 2020 is een addendum op dit beheerplan naar uw Kamer gestuurd: Kamerstuk 29 984, nr. 917.

X Noot
4

Normaliter informeer ik uw Kamer voor het Kerstreces over het vervoerplan voor het daaropvolgende jaar.

X Noot
5

Kamerstuk 23 645, nr. 716. Het protocol is een «levend» document. De actuele versie is van 16 december 2020, en is te vinden via http://www.rijksoverheid.nl

X Noot
6

Kamerstuk 29 984, nr. 902.

X Noot
7

Kamerstuk 29 984, nr. 917.

Naar boven