29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 446 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 januari 2014

Zoals aangekondigd in het Algemeen Overleg van 27 november jl., zal ik dit voorjaar uw Kamer een integrale visie en aanpak presenteren om de eerder gestelde doelen van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA deel I)1 concreet te bereiken. In deze integrale spooragenda (LTSA deel II) geef ik weer hoe ik het vervoer voor de reiziger en de verlader in de toekomst wil zien verbeteren.

Daarbij geef ik aan wat ervoor nodig is om dit te realiseren en hoe ik de programma’s en projecten in dat licht wil gaan herijken. En met welke sturing en ordening de spoorambitie het beste te realiseren is. Tot slot zal een uitvoeringsagenda een belangrijk onderdeel zijn van de LTSA deel II.

Aangezien ik een intensief proces met stakeholders in ga waarbij we verschillende onderdelen voor de spooragenda met elkaar zullen delen en bespreken, wil ik u vooraf over dat consultatieproces informeren. Tevens wil ik u de gelegenheid bieden om in een technische briefing over de operationele uitwerking en desgewenst andere bouwstenen voor de LTSA van gedachten te wisselen, desgewenst in aanwezigheid van de voorzitter van het Critical Review Team en de Klankbordgroep.

De integrale spooragenda, LTSA deel II, wordt opgebouwd uit meerdere bouwstenen, zoals de geactualiseerde vervoersprognoses, de operationele uitwerking van de LTSA deel I door NS en ProRail, het herontwerp voor de be- en bijsturing, de stationsaanpak en het aanvalsplan voor het goederenvervoer. Voor de operationele uitwerking van de LTSA doen NS en ProRail een voorstel voor verbeteringen in hun operatie op het hoofdrailnet. Ik heb een eerste werkversie hiervan ontvangen. Deze werkversie zal ik de komende weken gebruiken om te toetsen, inclusief een onafhankelijke validatie, en om in het kader van de LTSA deel II met stakeholders te bespreken. NS en ProRail zullen deze werkversie gebruiken in de gesprekken met medezeggenschapsraden en bonden.

De resultaten uit de gesprekken en uit de toetsing verwerken NS en ProRail in een nieuwe versie van de rapportage.

Deze nieuwe versie gebruik ik als bouwsteen voor de LTSA deel II.

Voordat de integrale spooragenda, LTSA deel II, kan worden afgerond, zal ik de verschillende bouwstenen uitvoerig bespreken met de relevante stakeholders. Naast gesprekken met alle (regionale) vervoerders spreken we ook met de goederenvervoersector, consumentenorganisaties en decentrale overheden.

De gesprekken met de decentrale overheden, (regionale) vervoerders en consumentenorganisaties wil ik zoveel mogelijk oppakken volgens het samenwerkingsmodel waar ik u eerder over berichtte2. Dit zodat de vertaling van de integrale spooragenda naar de OV bereikbaarheid in de regio’s ten behoeve van de deur-tot-deur ambitie kan worden gemaakt en een start kan worden gemaakt met het versterken van de samenhang (keten- en netwerkbenadering) tussen het spoor en het regionaal OV. Beoogd is dit samenwerkingsmodel op deze wijze te beproeven en vervolgens structureel in te voeren.

Ik hoop uw Kamer hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Zie Kamerstuk 29 984, nr. 384, februari 2013.

X Noot
2

Zie kamerbrief d.d. 18 november 2013, Kamerstuk 33 750 A, nr. 25.

Naar boven