29 930
Wijziging van de Meststoffenwet (invoering gebruiksnormen)

30 004
Wijziging van de Meststoffenwet en intrekking van de Wet verplaatsing mestproductie en de Wet herstructurering varkenshouderij (vereenvoudiging productierechten)

nr. 30
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 mei 2005

Zoals toegezegd in het wetgevingsoverleg over de wijzigingsvoorstellen van de Meststoffenwet (invoering gebruiksnormen, 29 930, en vereenvoudiging productierechten, 30 004) van 23 mei jl. ontvangt u onderstaand op hoofdlijnen een overzicht van de uitkomsten van het overleg dat ik voorafgaand aan het wetgevingsoverleg met Cumela Nederland heb gevoerd over het systeem van automatische gegevensregistratie van een mesttransport (AGR) en de positiebepaling van het mestvoertuig door middel van het Global Positioning System (GPS).

Achtergrond van dit overleg was dat de transportsector bij monde van Cumela twijfels heeft geuit over de praktische toepasbaarheid van de door mijn departement voorgestelde AGR/GPS-apparatuur. Voorts wilde de sector met het oog op de noodzakelijke investeringen duidelijkheid over de minimale periode waarin de verplichting tot bemonstering en analyse van dierlijke mest alsmede de AGR/GPS-verplichting van kracht zal zijn.

Afgesproken is dat een fraudebestendig systeem van bemonstering, AGR en GPS wordt geïntroduceerd dat voorziet in een automatische vastlegging van de gegevens van een vracht getransporteerde dierlijke mest. Deze vastlegging zal zodanig moeten zijn dat er een betrouwbare koppeling is met de gegevens van het op de vracht betrekking hebbende vervoersbewijs, het uit de vracht genomen mestmonster en de locatie en het tijdstip van laden en lossen. Hierbij zal zoveel mogelijk gebruik gemaakt worden van bestaande en bewezen betrouwbare technologieën, als gevolg waarvan het systeem naar verwachting van Cumela goedkoper zal zijn dan het aanvankelijk voorgestelde systeem. Uitgangspunt is dat de door het systeem gegeneerde gegevens door de vervoerder gebruikt kunnen worden voor de eigen bedrijfsvoering en bovendien direct en onmiddellijk beschikbaar zijn voor de overheid. Bovendien zal het systeem zo spoedig mogelijk operationeel moeten kunnen zijn en zullen alle mesttransportvoertuigen hiermee uiterlijk op 1 juli 2006 (maar naar verwachting eerder) uitgerust moeten zijn.

Afgesproken is te onderzoeken of het beoogde systeem haalbaar is. Dit onderzoek zal binnen een maand worden afgerond.

Ik heb daarnaast de toezegging gedaan dat bemonstering en analyse van dierlijke mest en de AGR/GPS-verplichting voor vervoerders van dierlijke mest tenminste gedurende vier jaar onderdeel van het reguliere verantwoordingssysteem zullen blijven uitmaken. Hierbij is de frequentie van de bemonstering van de van bedrijven afgevoerde dierlijke mest afhankelijk van de uitkomst van de pilot met betrekking tot de bedrijfsspecifieke forfaits, maar zal ten minste één op de vijf vrachten betreffen. Incidentele uitzonderingen op het verantwoordingssysteem kunnen uitsluitend aan de orde zijn in specifieke situaties die vergelijkbaar zij met de in de bijlage bij mijn brief van 13 mei jl. (Kamerstukken II 2004/05, 28 385, nr. 50) inzake de Commissie Welschen geduide gevallen.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C. P. Veerman

Naar boven