29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 210 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 februari 2017

Met mijn brieven van 6 september (Kamerstuk 29 893, nr. 205) en 24 oktober (Kamerstuk 29 893, nr. 206) heb ik u geïnformeerd over de problematiek met de lassen op de Moerdijkbrug1. Ik heb aangegeven dat voor de benodigde structurele oplossing waarbij de spoorstaven en lassen integraal worden vervangen een grote buitendienststelling noodzakelijk is. De hinder die dit op de korte termijn zal opleveren is vervelend, maar uiteindelijk zijn reizigers, vervoerders en verladers het meest gebaat bij een duurzame oplossing. Met deze brief wil ik u informeren over deze buitendienststelling.

De afgelopen maanden heeft ProRail in nauw overleg met reizigers- en goederenvervoerders, consumentenorganisaties en de aannemer de exacte datum en duur van deze buitendienststelling bepaald. Hierbij stond het zoveel mogelijk beperken van de hinder voor reizigers, vervoerders en verladers centraal. De noodzaak van het spoedig realiseren van een structurele oplossing wordt door alle partijen erkend. Na het kritisch afwegen van de plussen en minnen van alle mogelijke varianten is gekozen voor een 18-daagse buitendienststelling die zal plaatsvinden van 25 juli t/m 11 augustus 2017. In de gekozen periode worden minder reizigers getroffen en ligt het goederenvervoer op een lager niveau als gevolg van de zomervakantie in de industrie.

Uiteraard neemt dit niet weg dat deze buitendienststelling de nodige impact zal hebben op reizigers, vervoerders en verladers. De Moerdijkbrug is immers een belangrijke ader tussen de Randstad en het zuiden van Nederland. Daarom vind ik het goed dat alle partijen intensief door ProRail zijn betrokken bij het besluitvormingsproces en rekening is gehouden met belangen van zowel reizigers- als goederenvervoerders.

Ik verwacht van NS dat reizigers tijdig en duidelijk geïnformeerd worden over de gevolgen van de buitendienststelling en de alternatieve reismogelijkheden. Ik verwacht van ProRail dat in overleg met goederenvervoerders de komende periode actief gezocht wordt naar alternatieven voor het goederenvervoer. ProRail en NS onderschrijven deze verwachtingen en hebben mij toegezegd dat de benodigde voorbereidingen voortvarend worden uitgevoerd. NS heeft mij laten weten dat vervangend vervoer wordt ingezet voor reizigers tussen Roosendaal/Breda en Dordrecht.

Totdat de spoorstaven vervangen zijn, blijven de snelheidsbeperkingen2 op de Moerdijkbrug van kracht.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

De conventionele (niet HSL) spoorbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe.

X Noot
2

Toegestane snelheid was 140 km/uur en is teruggebracht naar 80 km/uur voor reizigerstreinen en 60 km/uur voor goederentreinen.

Naar boven