29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 205 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 september 2016

In april jl. heeft een onverwachte driedaagse buitendienststelling plaatsgevonden op de Moerdijkbrug – de conventionele (niet HSL) spoorbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe – ten behoeve van spoedreparaties aan de lassen tussen de spoorstaven. Ook in juli jl. heeft een nachtelijke spoedreparatie plaatsgevonden aan de lassen. ProRail heeft geconstateerd dat de lassen op deze brug relatief snel slijten, waardoor structureel herstel wenselijk is. ProRail en de ILT geven aan dat er geen sprake is van veiligheidsrisico’s.

De structurele oplossing vergt nader onderzoek en uitwerking, o.a. vanwege de bijzondere spoorconstructie1 op de Moerdijkbrug. ProRail betrekt reizigers- en goederenvervoerders, consumentenorganisaties en de ILT bij dit onderzoek. ProRail heeft tijdelijke snelheidsbeperkingen ingevoerd2 om slijtage van de lassen op de korte termijn zoveel mogelijk te beperken. Deze snelheidsbeperkingen hebben een beperkte impact op de rijtijd. Het is mogelijk dat op de korte termijn (totdat de structurele oplossing is gerealiseerd) nog meer ongeplande buitendienststellingen nodig zijn om kort noodzakelijk onderhoud aan de lassen te plegen. Daarom wil ik u hierover alvast informeren. Ik zal u nader informeren als de resultaten van het onderzoek naar de structurele oplossing bekend zijn.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Op de Moerdijkbrug zijn de spoorstaven ingegoten in hars.

X Noot
2

Toegestane snelheid was 140 km/uur en is vanaf 10 april 2016 teruggebracht naar 80 km/uur voor reizigerstreinen en 60 km/uur voor goederentreinen.

Naar boven