nr. 10
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd.
In artikel I worden de volgende wijzigingen aangebracht.
1. In onderdeel A, wordt in kolom B voor zover het betreft artikel 111a
het getal «4» telkens vervangen door «5», het getal
«5» telkens vervangen door «6» en het getal «6»
telkens vervangen door: 7.
2. In onderdeel B wordt in artikel 1b in het eerste lid «of vanwege
een weg» vervangen door «, vanwege een weg of vanwege een spoorweg»
en wordt het zesde lid, onder b, vervangen door:
b. de vervanging van een wegdeklaag door een wegdeklaag met dezelfde of
een grotere geluidsreducerende werking.
3. In onderdeel SS wordt in artikel 110h «door de getalswaarde te
verminderen met 2» vervangen door: overeenkomstig een bij ministeriële
regeling te bepalen wijze.
4. Onderdeel UU wordt vervangen door:
UU
Artikel 111a wordt gewijzigd als volgt.
1. In het eerste lid wordt «87f, derde lid» vervangen door:
87f, vierde of vijfde lid.
2. In het tweede lid wordt «artikel 87g, derde tot en met vijfde
lid» vervangen door: artikel 87g, derde tot en met zesde lid.
3. In het derde lid wordt «87f, zesde lid, 87g, achtste lid, 87h,
zesde lid, of 87i, achtste lid» vervangen door «87f, achtste
lid of 87h, zesde lid», wordt «artikel 87b, eerste lid, onder
e, 4°» telkens vervangen door «artikel 87b, eerste lid, onder
e, 2°» en wordt «artikel 87b, eerste lid, onder e, 5°»
vervangen door: artikel 87b, eerste lid, onder e, 3°.
4. Na het derde lid wordt een nieuw lid ingevoegd onder vernummering van
het vierde tot en met zesde lid tot vijfde tot en met zevende lid, luidende
als volgt:
4. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing, indien met toepassing
van artikel 87g, negende lid of 87i, achtste lid, met betrekking tot
de gevels van andere geluidsgevoelige gebouwen een hogere geluidsbelasting
dan 48 dB vanwege de hoofdweg of vanwege binnen het tracé van die hoofdweg
gelegen wegen, onderscheidenlijk een hogere geluidsbelasting dan 53 dB vanwege
binnen het tracé van die hoofdweg gelegen spoorwegen, als de ten hoogste
toelaatbare is vastgesteld, met dien verstande dat in plaats van «28
dB» wordt gelezen «38 dB» en in plaats van «33 dB»
wordt gelezen: 43 dB.
5. In het vijfde lid (nieuw) wordt «106g, derde lid» vervangen
door: 106g, vierde of vijfde lid.
6. In het zesde lid (nieuw) wordt «106h, derde tot en met vijfde
lid» vervangen door: 106h, derde tot en met zesde lid.
7. In het zevende lid (nieuw) wordt «106e, zesde lid, 106f, achtste
lid, 106g, zesde lid, of 106h, achtste lid» vervangen door «106e,
zesde lid of 106g, achtste lid», wordt «artikel 106, eerste
lid, onder e, 4°» telkens vervangen door «artikel 106, eerste
lid, onder e, 2°» en wordt «artikel 106, eerste lid, onder
e, 5°» vervangen door: artikel 106, eerste lid, onder e, 3°.
8. Na het zevende lid (nieuw) wordt een lid toegevoegd, luidende als volgt:
8. Het zevende lid is van overeenkomstige toepassing, indien met toepassing
van artikel 106f, achtste lid, of 106h, negende lid, met betrekking tot
de gevels van andere geluidsgevoelige gebouwen een hogere geluidsbelasting
dan 53 dB vanwege de landelijke spoorweg of vanwege binnen het tracé
van die landelijke spoorweg gelegen spoorwegen, onderscheidenlijk een hogere
geluidsbelasting dan 48 dB vanwege binnen het tracé van die landelijke
spoorweg gelegen wegen, als de ten hoogste toelaatbare is vastgesteld, met
dien verstande dat in plaats van «28 dB» wordt gelezen «38
dB» en in plaats van «33 dB» wordt gelezen: 43 dB.
TOELICHTING
ad 1.
Deze wijziging betreft een technische wijziging van de tabel in verband
met het vernummeren van artikel 111a (zie onderdeel 4).
ad 2.
De eerste wijziging betreft het herstel van een omissie. Hoewel wellicht
vanzelfsprekend, is verder, om misverstanden te voorkomen verduidelijkt dat
ook het vervangen van een wegdeklaag door hetzelfde type asfalt, dan wel een
ander type met dezelfde geluidreducerende werking, niet onder een wijziging
van de weg in de zin van deze wet wordt verstaan.
ad 3.
Niet in alle gevallen is de geluidsbelasting Lden exact 2 dB
lager dan de geluidsbelasting in dB(A). Om te voorkomen dat het effect van
de wijziging van de dosismaat in Lden zou kunnen worden verward
met de daadwerkelijke toename waartoe de wet verplicht, zal in een ministeriële
regeling worden bepaald op welke wijze de geluidsbelasting dB(A) moet worden
omgerekend naar de geluidsbelasting Lden.
ad 4.
Onderdeel UU betreft artikel 111a, het artikel waarin ten behoeve van
tracéwetprojecten binnenniveaus bij woningen en andere geluidgevoelige
gebouwen zijn opgenomen. Dit onderdeel diende nog aangepast te worden aan
de nieuwe definitie van andere geluidsgevoelige gebouwen zoals die in de eerste
nota van wijziging was opgenomen. Daarnaast bleken de wettelijke binnenniveaus
vanwege sanering bij deze andere geluidsgevoelige gebouwen niet juist.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer,
P. L. B. A. van Geel