29 826 Industriebeleid

Nr. 145 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 juni 2022

Digitalisering transformeert de economie en samenleving in rap tempo. Zij kan een belangrijke bron zijn van innovatie, productiviteitswinst en economische groei. Tegelijkertijd bestaat het risico voor met name mkb-bedrijven dat ze niet voldoende kunnen meekomen. Het kabinet heeft daarom de ambitie het mkb te ondersteunen bij digitalisering1. Daarbij heeft het kabinet bijzondere aandacht voor de maakindustrie. Bedrijven in deze sector hebben een grote digitaliseringsopgave omdat zij te maken hebben met complexe en bedrijfsoverstijgende productieprocessen. Digitalisering is cruciaal om in de toekomst concurrerend en productief te kunnen blijven.

Vorige kabinetten hebben daarom voor deze uitdaging samen met de publiek-private partners ingezet op het Smart Industry programma. Dit programma heeft als doel om digitalisering zo goed mogelijk te benutten in de brede maakindustrie. Dit programma is geëvalueerd en over de uitkomsten hiervan bent u vorig jaar geïnformeerd2. Het is een succesvol programma dat een nieuwe werkvorm heeft gerealiseerd met inmiddels 49 opgerichte fieldlabs verspreid over heel Nederland. Een Smart Industry fieldlab is een praktijkomgeving waar nieuwe technologie wordt ontwikkeld, getest en gedemonstreerd. Het is ook een omgeving waar mensen nieuwe technologie leren toepassen. Deze fieldlabs maken het mogelijk op laagdrempelige wijze te experimenteren met nieuwe digitaliseringstechnologieën en is bij uitstek geschikt voor het mkb.

Met genoegen presenteer ik u nu de nieuwe Smart Industry schaalsprongagenda 2022–2026. Deze agenda is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de partners FME, Koninklijke Metaalunie, TNO, Kamer van Koophandel en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Hiermee geef ik vervolg aan de ondersteuning van deze belangrijke sector bij digitalisering.

Deze nieuwe agenda heeft een scherpere insteek ten opzichte van de vorige agenda3. Centraal staat het doel om 1.000 bedrijven een significante stap te laten zetten op het gebied van digitalisering van de fabriek. Ook is er de ambitie om meer medewerkers makkelijker en effectiever bij- en om te scholen omdat zij de nieuwe digitale technologie in de bedrijfsomgeving moeten gebruiken.

De betrokken partners zeggen toe om voor de komende drie minimaal 5 miljoen euro te willen investeren. Ik steun de uitvoering van deze agenda door een bijdrage van 1,6 miljoen euro.

Het Smart Industry programma sluit goed aan op het reeds voorwaardelijke toegekende groeifonds voorstel Next Gen High Tech Equipment en het Europese instrument European Digital Innovation Hubs (EDIH). Ambitie is om vijf European Digital Innovation Hubs op te richten. Dit zijn de regionale clusters die de bedrijven helpen om digitalisering toe te passen. Ook zijn er middelen gereserveerd voor deze hubs om de bijdrage van de Europese Commissie te verdubbelen. Deze instrumenten kunnen tezamen zorgen voor de schaalsprong die nodig is.

Het Smart Industry programma is tevens onderdeel van de industriebrief van EZK die voor het reces aan uw Kamer zal aanbieden. Ook is het onderdeel van de inzet voor de digitale economie van het kabinetsbrede digitaliseringsbeleid4.

Ten aanzien van het brede mkb kondig ik hierbij ook met genoegen de lancering van de pilot Mijn Digitale Zaak aan op 29 juni 2022. De pilot zal zich richten op de adoptie van digitale toepassingen door het brede mkb door middel van voorlichting en een bescheiden financiële impuls voor kleine bedrijven. De pilot is in nauwe samenwerking met partners opgezet, waaronder MKB Nederland, de KvK en INretail. Meer informatie hierover is te vinden op www.mijndigitalezaak.nl.

Met de nieuwe Smart Industry agenda verwacht ik dat we vanuit de goede samenwerking en gesteund door o.a. het Europese instrument van de EDIHs en de MKB-pilot de noodzakelijke schaalsprong kunnen gaan maken. Over de voortgang van de resultaten van dit programma blijf ik u informeren.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77.

X Noot
2

Kamerstuk 29 826, nr. 128.

X Noot
3

Kamerstuk 29 826, nr. 94.

X Noot
4

Kamerstuk 26 643, nr. 842.

Naar boven