Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 29754 nr. 483 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 29754 nr. 483 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 december 2018
Hierbij stuur ik uw Kamer een veiligheidsanalyse met betrekking tot uitreizigers en hun minderjarige kinderen in kampen in Syrië zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Terrorisme d.d. 8 november j.l.
Zoals bekend zet het kabinet niet actief in op het terughalen van uitreizigers en hun minderjarige kinderen. Het kabinet hanteert daarbij drie uitgangspunten, te weten de veiligheidssituatie in de regio, het internationaal verdragsrechtelijk kader en diplomatieke verhoudingen, en de veiligheid van betrokkene. Volledigheidshalve zet ik deze uitgangspunten andermaal beknopt voor u op een rij:
Veiligheidssituatie in de regio
Nederlandse uitreizigsters en hun kinderen bevinden zich in kampen in een onveilig gebied, zoals ook weergegeven in het reisadvies betreffende Syrië van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De Nederlandse regering heeft sinds het begin van het conflict ingezet op het voorkomen van uitreizen naar het strijdgebied. Degenen die toch zijn afgereisd naar ISIS-gebied hebben willens en wetens de keuze gemaakt om zich aan te sluiten bij een terroristische groepering. Daarmee hebben zij kinderen die werden meegenomen of daar werden geboren in ernstig gevaar gebracht.
Internationale verdragsverplichtingen en diplomatieke verhoudingen
De kinderen in de kampen in Noordoost-Syrië bevinden zich in een gebied waar de Nederlandse staat geen effectief gezag of autoriteit heeft. Uit het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind volgt naar het oordeel van de regering geen verplichting om deze kinderen actief terug te halen.
De Nederlandse overheid verleent geen (consulaire) bijstand in Syrië. De Nederlandse ambassade in Damascus is gesloten en de Nederlandse overheid heeft geen diplomatieke betrekkingen met Syrië. Nederland kan in de omringende landen consulaire bijstand verlenen, als betrokkenen zich daar melden bij een diplomatieke vertegenwoordiging.
Veiligheid betrokkene
Een ander element in de afweging is de veiligheid van de betrokkene. Alle onderkende uitreizigers staan internationaal gesignaleerd op grond van verdenking van een terroristisch misdrijf. Dit kan gevolgen hebben bij een eventuele transit uit de kampen naar een consulaat in de regio. Hierbij bestaat het risico dat de ouder(s) door lokale autoriteiten in de regio worden aangehouden en vervolgd worden zonder een eerlijk proces. Het is niet uitgesloten dat hierbij de doodstraf wordt opgelegd.
Veiligheidsanalyse
Bijgevoegde veiligheidsanalyse is in mei 2018 binnen de NCTV opgesteld en geeft een inschatting van de veiligheidsimplicaties die op korte en lange termijn zouden kunnen voortvloeien uit het wel of niet terughalen van Nederlandse uitreizigers en hun minderjarige kinderen die zich in opvangkampen in Syrië bevinden1. Deze inschatting is ook meegenomen in mijn brief d.d. 26 juni j.l.2 in reactie op het standpunt van de Kinderombudsman.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29754-483.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.