Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 mei 2021
Met deze brief bied ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) «Kapseizen en zinken viskotters
– lessen uit de voorvallen met de UK-165 Lummetje en de UK-171 Spes Salutis» aan1. Dit rapport is op 26 mei 2021 gepubliceerd.
Achtergrond
Op donderdag 28 november 2019 verging de kotter UK-165 Lummetje nabij Texel. Bij dit
noodlottige ongeval kwamen beide opvarenden om het leven. Op woensdag 9 december 2020
kapseisde en zonk de kotter UK-171 Spes Salutis ten noorden van Schiermonnikoog. De
drie opvarenden konden zich in veiligheid brengen. Naar aanleiding van beide voorvallen
is de OvV een onderzoek gestart.
Onderzoeksrapport
In het rapport doet de OvV zes aanbevelingen waarvan er drie aan mij zijn gericht.
Deze luiden:
Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat:
-
1. Erken dat asymmetrische beladingstoestanden op boomkorkotters geregeld voorkomen en
dat de stabiliteit beduidend ongunstiger kan zijn dan in symmetrische beladingstoestanden.
Bereken en beoordeel daarom de stabiliteit in asymmetrische beladingstoestanden ten
behoeve van het certificeringstraject, zoals voorgeschreven in de wet.
-
2. Zorg dat volledig uitvoering wordt gegeven aan de wettelijke verplichting om beladingstoestanden
met een ongunstige invloed op de stabiliteit op te nemen in het stabiliteitsboek en
deze te voorzien van gerichte instructies. Doe dit door in het stabiliteitsboek ook
asymmetrische beladingstoestanden op te nemen. Betrek de visserijsector bij het opstellen
van die gerichte instructies.
-
3. Onderzoek hoe groot het veiligheidsrisico van kapseizen en zinken van viskotters door
gevaarlijke asymmetrische beladingstoestanden binnen de gehele Nederlandse kottervloot
is. Onderzoek dit voor alle viskotters, ongeacht de lengte. Neem maatregelen om dit
veiligheidsrisico tegen te gaan.
Tevens heeft de OvV nog drie andere aanbevelingen gedaan aan de Stichting Sectorraad
Visserij, aan de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven en aan
Netherlands Maritime Technology.
De OvV heeft in het kader van dit onderzoek eerder een tussentijdse waarschuwing doen
uitgaan naar de visserijsector. Ik heb u daarvan op 9 april jl. per brief op de hoogte
gebracht2. Zoals ik toen al meldde, hebben de Minister van LNV en ikzelf ons beider netwerken
in de sector gebruikt om de waarschuwing van de OvV zo breed mogelijk te verspreiden.
De ILT heeft inmiddels in een periodiek voortgangsoverleg met de Stichting Sectorraad
Visserij de conclusies van het concept-onderzoeksrapport nader besproken.
Ik dank de OvV voor het definitieve rapport en de gedane aanbevelingen. Zoals al aangegeven
in de brief van 9 april jl., onderken ik het belang van meer aandacht voor asymmetrische
beladingstoestanden op boomkorkotters en de gevolgen die deze kunnen hebben voor de
stabiliteit van het schip. Ik zal, aan de hand van de aanbevelingen van het OvV, het
gesprek met de sector voortzetten om na te gaan hoe de door de OvV genoemde risico’s
kunnen worden verminderd.
Ik zal uw Kamer, conform de Rijkswet Onderzoeksraad voor Veiligheid, binnen een half
jaar informeren over de voortgang van dit proces.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga