Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2024
Tijdens het Tweeminutendebat Luchtvaart van 5 juni 2024 zijn er door het lid De Groot
(VVD) vragen gesteld over de vlootvernieuwing op Schiphol in relatie tot de balanced
approach-procedure. Naar aanleiding van deze vragen is toegezegd om de Kamer nader
te informeren over de manier waarop vlootvernieuwing onderdeel is van het maatregelenpakket
zoals nu gepresenteerd ten behoeve van de aanvullende raadpleging1 voor de balanced approach-procedure van Schiphol. Hierbij ontvangt de Kamer de gevraagde
informatie.
Tijdens de consultatiefase van de balanced approach-procedure, van 15 maart tot 15 juni
2023, en in vervolggesprekken met sectorpartijen, is door specifieke luchtvaartmaatschappijen
aangegeven dat er veel aan vlootvernieuwing wordt gedaan. Vlootvernieuwing zou de
geluidsbelasting rondom Schiphol kunnen reduceren en kunnen bijdragen aan de doelstelling
om 20% geluid te reduceren.
Maatregelenpakket september 2023
In de balanced-approach procedure wordt gerekend aan de hand van een referentie. De
referentie is de situatie in november 2024 zonder aanvullende maatregelen. Het geluidsdoel
is om het aantal ernstig gehinderde, ernstig slaapverstoorde en geluidbelaste woningen
te verminderen ten opzichte van deze referentie.Bij het bepalen van de referentie
is rekening gehouden met autonome ontwikkelingen, waaronder vlootvernieuwing, die
jaarlijks plaatsvinden, ongeacht het invoeren van maatregelen door de overheid. Het
geluidsdoel van minus 20% komt dus bovenop deze autonome ontwikkelingen. De autonome
ontwikkeling is gebaseerd op een langjarig gemiddelde. Deze methode is gedurende de
volledige balanced approach-procedure gehanteerd, en is ook terug te vinden in het
eerder gepubliceerde consultatiedocument van 15 maart 20232 en notificatiedocument van 1 september 20233.
In het pakket dat vorig jaar ter notificatie is voorgelegd aan de Europese Commissie
is vanwege verschillende consultatiereacties van de sectorpartijen bezien of er meer
vlootvernieuwing plaatsvindt dan op basis van eerdere jaren mag worden verwacht. Om
vlootvernieuwing daadwerkelijk als een aparte maatregel onderdeel te laten uitmaken
van het maatregelenpakket moeten er extra inspanningen zijn gedaan door sectorpartijen,
de zogeheten additionele vlootvernieuwing. De doelstelling van 20% geluidsreductie
is immers aanvullend op wat er regulier al gedaan wordt aan geluidsbeperking (autonome
ontwikkelingen).
Op basis van actuele vlootvernieuwingsschema’s is er vervolgens een analyse gemaakt
of er meer vlootvernieuwing in 2024 zou plaatsvinden dan al was ingepland. Dit is
gedaan door een extern onderzoeksbureau. Voor het pakket dat per 2024 zou ingaan (uit
september 2023) bleek dit niet het geval te zijn.
Maatregelenpakket mei 2024
Nadat duidelijk werd dat de streefdatum voor invoering van de maatregelen van november
2024 niet werd gehaald, en de nieuwe streefdatum november 2025 werd, is er opnieuw
gekeken naar het tempo van vlootvernieuwing. Centraal stond daarbij de vraag of er
in 2025 wel sprake is van aanvullende vlootvernieuwing, dus sneller en meer dan het
langjarig gemiddelde. De uitkomst van deze analyse is dat er voor de nieuwe streefdatum
wel meer geplande vlootvernieuwing is dan mag worden verondersteld op basis van het
langjarig gemiddelde. Komend jaar zullen er veel nieuwe toestellen instromen op Schiphol,
meer dan verwacht mag worden op basis van autonome ontwikkeling. Daarom is dit als
aparte maatregel meegenomen in de balanced approach-procedure.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers