Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 september 2023
Hierbij informeer ik u over de door mij op 26 september 2023 verleende natuurvergunning
voor het project Exploitatie Luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol, kortweg
Schiphol).1 Deze vergunning is op 26 september 2023 in de Staatscourant en enkele landelijke
dagbladen gepubliceerd. De aanvraag dateert van 1 oktober 2020 en is nadien meerdere
malen aangevuld.
Controversieel verklaring motie van het lid Kröger c.s.
Ik ben mij bewust dat de Tweede Kamer de Kamerbrief «Reactie op de motie van het lid
Kröger c.s.2» controversieel heeft verklaard. Uiteraard respecteer ik uw besluit om deze kamerbrief
nu niet te behandelen. Tegelijkertijd ben ik als bevoegd gezag voor de Wet natuurbescherming
(Wnb) gehouden aan de daarvoor geldende procedures. Het betreft hier een besluit op
een individuele vergunningaanvraag op basis van wettelijke criteria van ecologische
aard en overeenkomstig wettelijke besluitvormingsprocedures. Dat staat los van politieke
afwegingen of politieke besluitvorming en betreft de uitvoering van staand beleid.
Bovendien vind ik het belangrijk dat Schiphol voldoet aan wet- en regelgeving, in
dit geval de Wet natuurbescherming, en duidelijkheid krijgt over de ingediende aanvraag.
Procedure
Het ontwerp-besluit heeft van 16 februari tot en met 29 maart 2021 ter inzage gelegen.
Enkele van de ingediende zienswijzen en het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage
(hierna: Commissie m.e.r.) over het milieueffectrapport (hierna: MER) bij het Nieuwe
Normen- en Handhavingsstelsel 2020 waren aanleiding om Schiphol d.d. 21 februari 20223 te verzoeken de aanvraag aan te vullen en daarbij uit te gaan van een andere bepaling
van de referentiesituatie dan in de oorspronkelijke aanvraag was gedaan.
Naar aanleiding van het Hoofdlijnenbrief Schiphol d.d. 24 juni 20224 is Schiphol voorts op 14 juli 2022 verzocht rekening te houden met het kabinetsbesluit
om het aantal vliegtuigbewegingen (hierna: vtb) te beperken tot 440.000.
Schiphol heeft maatregelen getroffen waardoor alle effecten bij 500.000 vtb, inclusief
de transitie naar 440.000 vtb, zijn gemitigeerd. Voor de volledigheid wijs ik u erop
dat de feitelijke gebruiksruimte op grond van de door de Minister van IenW gepubliceerde
experimenteerregeling vanaf 31 maart 2024 is beperkt tot 460.000 vliegtuigbewegingen
per gebruiksjaar.
Besluit
Overeenkomstig het Hoofdlijnenbesluit Schiphol d.d. 24 juni 2022 heb ik vergunning
verleend voor een jaarlijks5 aantal van 440.000 vliegtuigbewegingen. Daarnaast verleen ik tijdelijk, dat wil zeggen
tot het moment waarop het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) is gewijzigd6, vergunning voor een jaarlijks aantal van 500.000 vtb. Mocht in het LVB een hoger
aantal dan 440.000 vtb worden vastgelegd dan is dat hogere aantal toegestaan, uiteraard
met een maximum van 500.000 vtb.
De Minister voor Natuur en Stikstof, Ch. van der Wal-Zeggelink