29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 463 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 maart 2023

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van 22 februari jl. is gesproken over het bericht «Luchtvaartmaatschappij Delta naar Minister om krimp Schiphol» (verschenen in De Telegraaf op 21 februari jl). Naar aanleiding hiervan heeft de commissie verzocht om gespreksverslagen van de gesprekken die zijn gevoerd met Delta Airlines, in december 2022 met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en in februari 2023 met de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Hierbij ontvangt de Kamer een reactie, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat.

Op 20 december jl. heeft er een digitaal overleg plaatsgevonden tussen de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de Minister van Financiën en een afvaardiging van Delta Airlines. Daarnaast heeft een afvaardiging van Delta Airlines op 21 februari jl. een digitaal overleg gevoerd met de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Tijdens deze gesprekken, waarvan zoals gebruikelijk geen formele verslagen zijn gemaakt, is gesproken over het kabinetsbesluit van 24 juni jl. om het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol te verminderen naar 440.000. Delta Airlines heeft haar zorgen geuit en geeft aan dat het gaat om een significante krimp die impact heeft op de operatie. Delta Airlines heeft aangegeven de consequenties voor de middellange en lange termijn in beeld te brengen. Vanuit de Ministers is aangegeven de zorgen te begrijpen en ook het grote belang te zien van het bestemmingennetwerk voor het vestigingsklimaat en de bijdrage die Delta hieraan levert. Daarnaast is uitleg gegeven over de overwegingen die ten grondslag liggen aan dit kabinetsbesluit en de uitdagingen waar Nederland voor staat. Het kabinetsbesluit is tot stand gekomen door een brede afweging van publieke belangen, om zo een balans te vinden tussen het belang van een internationale luchthaven voor Nederland en de kwaliteit van de leefomgeving. Het kabinet is van mening dat bij een aantal vliegtuigbewegingen van 440.000 de belangrijkste bestemmingen onderdeel van het netwerk kunnen blijven. Beide partijen hebben benadrukt een open dialoog te willen handhaven in het kader van het kabinetsbesluit.

Zoals aangegeven in de Hoofdlijnenbrief Schiphol realiseert het kabinet zich dat het besluit van 24 juni grote gevolgen heeft voor luchtvaartmaatschappijen. Het kabinet hecht aan een zeer zorgvuldig traject om het besluit te effectueren, aan de hand van drie sporen. Over de voortgang hiervan is de Kamer meest recent in de derde voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol geïnformeerd.1 Een belangrijk onderdeel van het traject is het betrekken van belanghebbenden. Zo heeft er in het kader van spoor 1 (loslaten anticiperend handhaven) recent een internetconsultatie plaatsgevonden. Voor wat betreft het tweede spoor hebben er in het kader van de bijbehorende balanced approach-procedure meerdere technische overleggen plaatsgevonden met sectorpartijen, waaronder ook Delta Airlines. Verder hebben belanghebbenden tijdens de consultatieperiode de mogelijkheid om input te leveren. U bent over de start van de consultatie van de balanced approach procedure geïnformeerd op 15 maart jl.2

In de eerstvolgende voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol, voorzien in april 2023, wordt de Kamer verder geïnformeerd over de stand van zaken omtrent de effectuering van het kabinetsbesluit.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 29 665, nr. 450.

X Noot
2

Kamerstuk 29 665, nr. 461.

Naar boven