Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 maart 2023
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
van 22 februari jl. is gesproken over het bericht «Luchtvaartmaatschappij Delta naar
Minister om krimp Schiphol» (verschenen in De Telegraaf op 21 februari jl). Naar aanleiding
hiervan heeft de commissie verzocht om gespreksverslagen van de gesprekken die zijn
gevoerd met Delta Airlines, in december 2022 met de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat en in februari 2023 met de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Hierbij
ontvangt de Kamer een reactie, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat.
Op 20 december jl. heeft er een digitaal overleg plaatsgevonden tussen de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat, de Minister van Financiën en een afvaardiging van
Delta Airlines. Daarnaast heeft een afvaardiging van Delta Airlines op 21 februari
jl. een digitaal overleg gevoerd met de Minister van Economische Zaken en Klimaat.
Tijdens deze gesprekken, waarvan zoals gebruikelijk geen formele verslagen zijn gemaakt,
is gesproken over het kabinetsbesluit van 24 juni jl. om het aantal vliegtuigbewegingen
op Schiphol te verminderen naar 440.000. Delta Airlines heeft haar zorgen geuit en
geeft aan dat het gaat om een significante krimp die impact heeft op de operatie.
Delta Airlines heeft aangegeven de consequenties voor de middellange en lange termijn
in beeld te brengen. Vanuit de Ministers is aangegeven de zorgen te begrijpen en ook
het grote belang te zien van het bestemmingennetwerk voor het vestigingsklimaat en
de bijdrage die Delta hieraan levert. Daarnaast is uitleg gegeven over de overwegingen
die ten grondslag liggen aan dit kabinetsbesluit en de uitdagingen waar Nederland
voor staat. Het kabinetsbesluit is tot stand gekomen door een brede afweging van publieke
belangen, om zo een balans te vinden tussen het belang van een internationale luchthaven
voor Nederland en de kwaliteit van de leefomgeving. Het kabinet is van mening dat
bij een aantal vliegtuigbewegingen van 440.000 de belangrijkste bestemmingen onderdeel
van het netwerk kunnen blijven. Beide partijen hebben benadrukt een open dialoog te
willen handhaven in het kader van het kabinetsbesluit.
Zoals aangegeven in de Hoofdlijnenbrief Schiphol realiseert het kabinet zich dat het
besluit van 24 juni grote gevolgen heeft voor luchtvaartmaatschappijen. Het kabinet
hecht aan een zeer zorgvuldig traject om het besluit te effectueren, aan de hand van
drie sporen. Over de voortgang hiervan is de Kamer meest recent in de derde voortgangsbrief
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol geïnformeerd.1 Een belangrijk onderdeel van het traject is het betrekken van belanghebbenden. Zo
heeft er in het kader van spoor 1 (loslaten anticiperend handhaven) recent een internetconsultatie
plaatsgevonden. Voor wat betreft het tweede spoor hebben er in het kader van de bijbehorende
balanced approach-procedure meerdere technische overleggen plaatsgevonden met sectorpartijen,
waaronder ook Delta Airlines. Verder hebben belanghebbenden tijdens de consultatieperiode
de mogelijkheid om input te leveren. U bent over de start van de consultatie van de
balanced approach procedure geïnformeerd op 15 maart jl.2
In de eerstvolgende voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol, voorzien
in april 2023, wordt de Kamer verder geïnformeerd over de stand van zaken omtrent
de effectuering van het kabinetsbesluit.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers