Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 januari 2023
Zoals aangekondigd in de Hoofdlijnenbrief Schiphol van 24 juni 20221 wordt het anticiperend handhaven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
beëindigd met ingang van november van dit jaar. Er wordt vanaf dat moment teruggevallen
op het stelsel met handhavingspunten uit het vigerende Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
(LVB). In dit LVB wordt uitgegaan van grenswaarden in de handhavingspunten voor de
geluidbelasting waar de ILT op kan handhaven. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet
in het herstellen van de rechtspositie van de omwonenden van Schiphol.
Om het strikt preferentieel baangebruik voort te zetten is een ministeriële regeling
opgesteld die per november dit jaar zal ingaan. Met strikt preferentieel baangebruik
worden de start- en landingsbanen ingezet met zo min mogelijk hinder voor de omgeving.
De regeling betreft een experimenteerregeling op grond van artikel 8.23a van de Wet
luchtvaart. Er is gekozen voor dit instrument om te bezien of de regels van strikt
preferentieel baangebruik uitgevoerd kunnen worden binnen een stelsel met handhavingspunten
en of hiermee een positief effect op de hinderbeleving wordt bereikt.
In de beantwoording van het schriftelijk overleg Overschrijdingskansen Schiphol is
toegelicht dat actualisatie van de grenswaarden nodig is in de concept-regeling2 om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten en veiligheidsmaatregelen
en hinderbeperkende maatregelen die sinds de laatste actualisatie in 2010 zijn getroffen
te behouden. Als gevolg van deze regeling is er ruimte voor maximaal 460.000 vliegtuigbewegingen
handelsverkeer per jaar.
De ontwerpregeling wordt vanaf vandaag in een openbare internetconsultatie voorgelegd.3 Aan eenieder wordt hiermee de gelegenheid geboden te reageren op de regeling. Door
de bekendmaking van de concept-regeling op dit moment, in combinatie met de beoogde
inwerkingtreding per 1 november 2023, wordt rekening gehouden met de voorbereidingen
van de luchtvaartsector voor het komende gebruiksjaar. Schiphol zal de ontwerpregeling
specifiek betrekken bij de capaciteitsdeclaratie vanaf het IATA-winterseizoen 2023/2024.
De ILT heeft de taak om tijdens het gebruiksjaar te monitoren en kan handhaven op
de grenswaarden in de handhavingspunten voor de geluidbelasting.
Aan de Omgevingsraad Schiphol zal op grond van artikel 8.23a van de Wet luchtvaart
advies worden gevraagd over de regeling en aan Luchtverkeersleiding Nederland en de
ILT zal worden gevraagd respectievelijk een uitvoeringstoets en HUF-toets4 op de stellen. Op basis van de resultaten hiervan wordt de definitieve regeling opgesteld.
Het streven is deze uiterlijk begin april van dit jaar te publiceren in de Staatscourant.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers