29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 213 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 maart 2015

Op grond van de Wet luchtvaart en de Regeling milieuinformatie luchthaven Schiphol (RMI) moet de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag uitbrengen over de veiligheids- en milieuaspecten van Schiphol. Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In september 2014 is verslag uitgebracht over het eerste halfjaar (Kamerstuk 29 665, nr. 207). In de nu voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over het gehele gebruiksjaar (de periode 1 november 2013 tot en met 31 oktober 2014)1.

Bevindingen en acties

De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het gebruiksjaar 2014 zijn de volgende:

  • In één handhavingspunt is de grenswaarde voor de geluidbelasting overschreden.

  • De grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, het totale volume van de geluidbelasting, de geluidbelasting in de handhavingspunten Lnight en de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken zijn niet overschreden.

  • De ILT heeft twee luchtvaartmaatschappijen een waarschuwing gegeven wegens het afwijken van een voorgeschreven luchtverkeersweg.

  • Bij de voor LVNL geldende regel inzake verticale afwijkingen in de nacht van naderende vliegtuigen buiten de Terminal Control Area Schiphol (TMA) is het geregistreerde percentage afwijkingen hoger dan het maximaal toegestane percentage afwijkingen. De bestuurlijke boete voor deze overtreding wordt in de eerste helft van het gebruiksjaar 2015 voorbereid.

  • Er heeft zich geen situatie voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik.

  • Er hebben zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik voorgedaan.

  • In 10,3% van de gevallen is onrechtmatig afgeweken van de regel die bepaalt dat op de vliegtuigopstelplaats geen gebruik wordt gemaakt van de Auxiliary Power Unit (APU) van het vliegtuig voor de eigen stroomvoorziening als daar een vaste stroomaansluiting beschikbaar is. In verband met deze overtreding hebben 25 luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief ontvangen en is één luchtvaartmaatschappij een last onder dwangsom opgelegd.

  • Door één luchtvaartmaatschappij zijn herhaaldelijk en zonder geldige reden tussen 23:00 uur en 07:00 uur zonder een voor die periode toegewezen slottijd vluchten op Schiphol uitgevoerd. Deze luchtvaartmaatschappij is wegens «slotsmisbruik» een last onder dwangsom opgelegd en heeft een dwangsom van 15.000 euro moeten betalen.

Gehanteerde grenswaarden geluid en overschrijding

De ministeriële regeling met vervangende grenswaarden die betrekking heeft op het gebruiksjaar 2014 dateert van 23 april 2014. In deze regeling staan de vervangende grenswaarden zoals die tot en met 31 oktober 2014 van kracht zijn geweest.

Naar aanleiding van de overschrijding van de grenswaarde geluid in handhavingspunt 33 heeft de ILT een onderzoeksrapport opgesteld. Hieruit blijkt dat het niet om een overschrijding gaat vanwege een unieke oorzaak; er hebben zich geen onvoorziene en unieke gebeurtenissen voorgedaan die buiten de invloedssfeer van de sector liggen (bijvoorbeeld een aswolk). Tevens is vastgesteld dat deze overschrijding het gevolg is van het vliegen volgens de regels van het nieuwe normen-en handhavingstelsel (NNHS).

Op 8 oktober 2013 (Kamerstuk 29 665, nr. 190) heb ik u gemeld dat ik voornemens ben om het NNHS in wet- en regelgeving te verankeren. U hebt daartoe inmiddels het voorstel tot wijziging van de Wet luchtvaart in verband met de invoering van het NNHS ontvangen (1 december 2014, Kamerstuk 34 098, nr. 1). Gedurende de periode die nodig is om de van toepassing zijnde wet- en regelgeving te wijzigen, wordt het vliegen volgens de regels van NNHS voortgezet. In verband hiermee heb ik besloten om de overschrijding die zich in het gebruiksjaar 2014 heeft voorgedaan op te vangen met een regeling ex artikel 8.23a Wet luchtvaart. Met een dergelijke regeling wordt voor gebruiksjaar 2015 een vervangende grenswaarde vastgesteld voor het handhavingspunt waarvan de grenswaarde in 2014 is overschreden. Deze regeling zal ik zo spoedig mogelijk vaststellen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven