29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 207 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 oktober 2014

Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1 van de Regeling milieuinformatie luchthaven Schiphol moet de Inspecteur-Generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag uitbrengen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Dit verslag betreft de in de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol vastgelegde veiligheids- en milieuaspecten over de periode van een (deel van een) gebruiksjaar.

Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de nu voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over de periode 1 november 2013 tot en met 30 april 2014. Hierbij bied ik u dit verslag ter kennisneming aan1.

Bevindingen en acties

De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de eerste helft van het gebruiksjaar 2014 zijn dat:

  • de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de geluidbelasting en de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden zijn.

  • in twee handhavingspunten voor de geluidbelasting sprake is van een verhoogd overschrijdingsrisico.

  • door twee luchtvaartmaatschappijen dusdanig van een regel voor het luchtruimgebruik is afgeweken dat ze door de ILT zijn aangeschreven.

  • bij geen van de voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geldende regels voor het luchtruimgebruik het feitelijke percentage afwijkingen hoger is dan het maximaal toegestane percentage afwijkingen.

  • zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik.

  • zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik hebben voorgedaan.

  • het nalevingsniveau van de regel inzake het gebruik van de op het platform aanwezige vaste stroomaansluiting en voorziening voor PreConditioned Air (PCA), in plaats van de Auxiliary Power Unit (APU) of Ground Power Unit (GPU), lager ligt dan in de tweede helft van het gebruiksjaar 2013.

  • zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij luchtvaartmaatschappijen wegens «slotsmisbruik» door de ILT moesten worden aangeschreven.

Toelichting op de bevindingen en acties

Grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten

Voor de periode 1 november 2013 tot en met 30 april 2014 gelden de vervangende grenswaarden zoals die in de «Regeling afwijking Luchthavenverkeerbesluit (LVB) voor Nuclear Security Summit (NSS) en groot onderhoud Polderbaan 2014» van 4 maart 2014 zijn vastgelegd.

Vaste stroomaansluiting en voorziening voor PCA

Op basis van het Convenant Schiphol Airport Authority, deelconvenant Milieu 2, van 27 oktober 2011 oefent Schiphol toezicht uit op het gebruik van vaste stroomaansluitingen en voorzieningen voor PCA op het platform. Dit om te bewerkstelligen dat de APU van het vliegtuig niet gebruikt hoeft te worden en er minder brandstof wordt verbruikt.

Uit de inspectieresultaten van Schiphol blijkt dat het nalevingsniveau van deze milieuregel over de eerste helft van het gebruiksjaar 2014 is afgenomen.

De ILT zal tegen de luchtvaartmaatschappijen die binnen de termijn van een jaar na een geconstateerde overtreding deze overtreding opnieuw begaan handhavend optreden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven