Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 juni 2018
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid
van uw Kamer d.d. 24 mei 2018 om een reactie op bovengenoemd NRC-artikel informeer
ik uw Kamer als volgt.
Particuliere beveiligers leveren een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de
veiligheid in de samenleving. De extra ogen en oren van particuliere beveiligers kunnen
we goed gebruiken. Beveiligers werken preventief. Preventie is een wezenlijke schakel
in de integrale veiligheidsketen die wordt versterkt door publiek-private samenwerking.
Vanwege het belang van het werk van de beveiligingsbranche is het belangrijk dat zaken
zoals opleidingen en toezicht goed zijn geregeld. Daarbij is samenwerking met betrokken
partijen essentieel.
Beveiligen is vakwerk. Dat geldt ook voor particuliere beveiligers. Zij moeten goed
zijn toegerust voor hun werk. Voor het verrichten van beveiligingswerkzaamheden is
een verplichte algemene opleiding op mbo-2 niveau noodzakelijk. De opleiding bestaat
uit een theoretisch gedeelte en een praktijkgedeelte. De opleiding is in overleg met
betrokken partijen en in nauwe samenwerking met het middelbaar onderwijs ontwikkeld.
Daarbij is gekeken welke (basis) vaardigheden men nodig heeft om als beveiliger aan
de slag te kunnen. Werkgevers, bonden en onderwijsinstellingen ontwikkelen samen met
het kenniscentrum Ecabo de kwalificaties. Deze gezamenlijke aanpak is belangrijk om
het aanbod te laten aansluiten bij de vraag.
De politie is verantwoordelijk voor het wettelijk toezicht op de particuliere beveiligingsorganisaties.
Het toezicht op de beveiligingsbranche heeft een preventieve en een repressieve kant.
Bedrijven en medewerkers worden vooraf beoordeeld op bekwaamheid en betrouwbaarheid,
dat is de preventieve kant. Maar het toezicht wordt ook repressief uitgeoefend. Indien
blijkt dat men ten onrechte een vergunning heeft gekregen, of alsnog als onbetrouwbaar
kan worden aangemerkt, dan wordt de vergunning ingetrokken. De vergunning kan ook
worden ingetrokken indien het beveiligingsbedrijf zich niet aan de vergunningswoordwaarden
houdt. Naast intrekken van de vergunning behoren ook het waarschuwen van de vergunninghouder
en het opleggen van een bestuurlijke boete tot de sanctiemogelijkheden.
Het toezicht door de politie ziet op verschillende aspecten zoals het daadwerkelijk
bestaan en het functioneren van het bedrijf, de betrouwbaarheid van de directie, medewerkers,
vennoten, bestuurders en feitelijk leidinggevenden, conformiteit van handelen met
vergunningsvoorwaarden en de geldigheid van de verleende politietoestemming aan particuliere
beveiligers in dienst van het bedrijf.
Naast de wet- en regelgeving door de overheid en het toezicht door de politie doet
de branche zelf ook aan zelfregulering. Zo is er sprake van een keurmerk ontwikkeld
door de branche zelf en kunnen brancheverenigingen optreden tegen bedrijven die zich
niet aan de regels houden, bijvoorbeeld door overtredende bedrijven te royeren als
lid.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus