29 628 Politie

Nr. 722 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 juli 2017

In de landelijke dagbladen van 31 mei 2017 zijn artikelen gepubliceerd over het functioneren van navigatieapparatuur in politieauto’s. Deze berichtgeving is gebaseerd op een brief van de politiechef en de voorzitter van de ondernemingsraad van de politie-eenheid Amsterdam aan de korpschef. Zij merken op dat binnen de eenheid Amsterdam de uitvoering van de politietaak wordt gehinderd door niet goed werkende navigatieapparatuur in politievoertuigen. Met deze brief ga ik in op het verzoek van de Vaste Kamercommissie van Veiligheid en Justitie om mij daar met de korpschef van de politie over te verstaan, uw Kamer daarover te informeren en tevens in te gaan op de relatie tot de ontwikkeling van de Landelijke Meldkamer.

Positiebepalingssysteem (PBS)

De politie werkt met een positiebepalingssysteem in haar noodhulpvoertuigen. De politie rondde de eerste implementatie van dit nieuwe systeem in het voorjaar 2017 af. Bijna alle noodhulpvoertuigen van de politie (2.400 in totaal) en alle meldkamers zijn er nu mee uitgerust. Het nieuwe landelijke en uniforme positiebepalingssysteem is het eerste positiebepalingssysteem dat de politie centraal inkocht. Dit type systeem staat ook bekend onder de afkorting PBS: positiebepalingssysteem.

Het PBS kent meer functionaliteiten dan de verouderde navigatiesystemen.

Het is een computersysteem voor allerlei specifieke toepassingen, zoals centraal bestuurbare navigatie aan boord van de politieauto, plaatsbepaling van het voertuig voor de meldkamer en het bevragen van informatiesystemen. PBS geeft de positie- en statusinformatie van noodhulpvoertuigen door aan het Geografische Informatie Systeem (GIS) in de meldkamer. Hiermee kunnen meldkamercentralisten «live» op een digitale kaart zien, waar welk noodhulpvoertuig rijdt en of het «vrij», «bezet», of «onderweg» is. PBS is gekoppeld aan de voertuig-eigen computer en haalt daar informatie uit waarmee bijvoorbeeld de positiebepaling van het voertuig nauwkeuriger kan worden bepaald.

Niet goed werkende PBS-systemen

Het PBS kende een aantal aanloopproblemen en kinderziektes, maar is sinds begin 2017 stabiel. Dit betekent dat er sinds die tijd geen grote storingen meer optreden. Het systeem doet wat het moet doen. Ook de afstemming tussen het PBS en de voertuigcomputer werkt nu naar behoren. Niet bijgewerkte kaarten zorgen ervoor dat sporadisch een noodhulpvoertuig verkeerd rijdt. Ze worden uiterlijk eind 2017 vervangen door kaarten die permanent worden bijgewerkt.

Politiemedewerkers binnen de eenheid Amsterdam signaleren dat de uitvoering van de politietaak gehinderd wordt door niet goed werkende PBS-systemen. De kern van deze problematiek ligt in het feit dat naast het PBS, ook andere navigatiesystemen bij de politie in gebruik zijn. Dit is nog een gevolg van het vorige politiebestel. Toenmalige korpsen kochten hun navigatiemiddelen decentraal in. Het gevolg is een versnipperd landschap op het terrein van navigatie van politievoertuigen. Vooruitlopend op de vervanging van deze navigatiesystemen, die destijds door de regiokorpsen zijn aangeschaft, gaat de politie terughoudend om met het onderhoud van hiervan. Dit maakt verouderde navigatiesystemen gevoeliger voor storingen. De korpschef geeft aan dat deze storingen ongemak opleveren.

Aanpak: werken aan één oplossing

De politie wil af van het gebruik van verschillende navigatiesystemen. Dit verloopt stap voor stap. De recente implementatie van het positiebepalingssysteem (PBS) in de noodhulpvoertuigen was hierbij de eerste grote stap.

De politie streeft naar een uniform en logisch geheel van positiebepalingssystemen. Dit is er nog niet. De focus ligt op dit moment op het stabiliseren van de huidige navigatiemiddelen totdat deze zijn vervangen door een nieuw centraal en eenduidig ingericht positiebepalingslandschap.

Het einddoel is dat alle decentraal aangeschafte navigatiesystemen worden vervangen. Gegeven het financiële kader heeft de politie prioriteiten gesteld. Daarbij is er voor gekozen eerst het PBS in de noodhulpvoertuigen te implementeren en de werking te stabiliseren. Voor de overige voertuigen moet nog de afweging worden gemaakt en de snelheid waarmee de vernieuwing wordt ingezet nog worden bepaald. De korpschef heeft inmiddels besloten tot de volgende korte termijnacties ter verbetering van het PBS-systeem:

  • In 2017 wordt in alle nieuw te leveren noodhulpvoertuigen het up-to-date positiebepalingssysteem ingebouwd;

  • De vernieuwing van oude servers en software. Hiermee ontstaat een platform om de lokaal beheerde voertuigen met een verouderd systeem centraal te beheren;

  • Het updaten van het kaartmateriaal is eind 2017 afgerond.

Uw Kamer heeft verder geïnformeerd naar de relatie tussen het PBS en de ontwikkeling van de landelijke meldkamer. De verbeteringen binnen het PBS hebben geen duidelijke relatie met de vorming van de landelijke meldkamerorganisatie. PBS is een systeem dat binnen de meldkamers alleen door de politie wordt gebruikt. Zoals hierboven vermeld heeft de politie verbeteringen in gang gezet die ook op alle meldkamers hun beslag zullen krijgen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok

Naar boven