Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29628 nr. 312 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29628 nr. 312 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 april 2012
In mijn brief van 19 september 2011 (Kamerstuk 29 628, nr. 269) heb ik u het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011–2014, hierna te noemen Aanvalsprogramma aangeboden, en u gelijktijdig hierover geïnformeerd. Ik heb u onder andere kort geschetst wat mijn doelstellingen zijn, vanuit welke context en problematiek het Aanvalsprogramma wordt gestart en op welke wijze ik de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer (ARK) uit het rapport «ICT Politie 2010» overneem (Kamerstuk 29 350, nr. 9). Sindsdien is onder de verantwoordelijkheid van de CIO (Chief Information Officer) Politie gewerkt aan de uitwerking en de uitvoering van het Aanvalsprogramma.
In mijn brief van 19 september 2011 heb ik de Kamer eveneens gemeld dat ik een onafhankelijk Review Team, bestaande uit experts op het gebied van bestuur, informatievoorziening, ICT en organisatieverandering zou instellen. Dit Review Team is geformeerd en functioneert thans als de Review Board van het Aanvalsprogramma. Het Team toetst of het Aanvalsprogramma voldoet aan de oorspronkelijke visie, doelen en resultaten.
Sinds 19 september 2011 is het Aanvalsprogramma nader uitgewerkt Er is direct gestart met de meest urgente activiteiten, waaronder de verbetering van de bestaande basisvoorzieningen en het oplossen van de kwetsbaarheden in de ICT infrastructuur. Daarnaast zijn begin maart de deelprogramma’s opgeleverd voor de diverse sporen in het aanvalsprogramma. Vanuit mijn zorg voor een voortvarende en adequate uitvoering van het Aanvalsprogramma heb ik, alvorens tot definitieve besluitvorming te komen, besloten de door mij ontvangen deelprogramma’s voor een tussenoordeel aan te bieden aan de eerder genoemde Review Board. Dit heeft op 20 maart jl. plaatsgevonden. Op 11 april jl. heb ik een kritisch tussenadvies van de Review Board ontvangen. De Review Board heeft mijn zorg over de voortgang en de kwaliteit bevestigd.
De Review Board is van oordeel dat er ten aanzien van het Aanvalsprogramma diverse (zwaarwegende) risico’s zijn te definiëren die elkaar beïnvloeden en in voorkomende situaties kunnen versterken. Dit betreffen de omvang, ambitie en complexiteit van het programma, de samenloop met de totstandkoming van de Nationale Politie, de dynamische ontwikkelingen bij de ketenpartners en de noodzakelijke uitvoering van de going-concern ICT projecten. Tevens constateerde de Review Board dat de formele vereisten van adequaat programmamanagement, (zoals het opstellen van gedegen plannen, het bewaken van de voortgang en het inrichten van een heldere sturing), te weinig scherpte bevatten. Daarnaast werd geconstateerd dat er niet voldoende aandacht is geschonken aan de relatie tussen de ICT- projecten en de ontwikkelingen rondom de vorming van de Nationale Politie.
De belangrijkste aanbevelingen van de Review Board zijn:
– De stukken van het Aanvalsprogramma in structuur en formulering zo bondig en eenvoudig mogelijk op te stellen met duidelijk herkenbare en meetbare resultaten, specifiek voor 2012;
– De planning te baseren op de beschikbare capaciteit, heldere prioriteiten te stellen en daarbij voorrang te geven aan continuïteit bij de vorming van de Nationale Politie, ten einde daarmee tot een realistische temporisering te komen;
– De mijlpalen voor de te bereiken resultaten voor 2012 opnieuw in te plannen en te verwerken in een transparante oplegnota die als eenduidig planningsdocument kan worden gebruikt;
– Een zuiver model van demand, supply en regie in te richten. Voor alle geledingen geldt dat het vertrouwen in elkaar (geven en nemen) op een hoger plan getild moet worden.»
Daarnaast heeft de Review Board aanbevelingen gedaan ten aanzien van de financiën, risico’s, doelen, uitgangspunten en transitie van het Aanvalsprogramma.
Het kritische advies van de Review Board is voor mij aanleiding de uitwerking en de uitvoering van het Aanvalsprogramma aan te scherpen.
De aanscherping behelst de volgende stappen:
– volledig uitvoeren van de bovenstaande aanbevelingen van de Review Board;
– voortvarend herdefiniëren van de resultaten van het jaarplan 2012 en 2013 met de focus op het waarborgen van de continuïteit en het verbeteren van de bestaande systemen ;
– vernieuwen van bestaande systemen op basis van vastgestelde processen van de nationale politie (business/ICT-alignment);
– het versterken van de sturing op ICT, inclusief het Aanvalsprogramma, voor het komende halfjaar, waarbij de CIO verantwoordelijk wordt voor de totale ICT van de politie en vanuit die verantwoordelijkheid ook daadkrachtig prioriteert.
Daarnaast heb ik ook personele maatregelen getroffen, namelijk het per direct aantrekken van een interim CIO en een interim programmamanager Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie voor een periode van drie tot zes maanden met de opdracht om de bovenstaande maatregelen daadkrachtig door te voeren. De huidige CIO politie heeft per heden, d.d. 23 april 2012, zijn functie neergelegd.
Zoals toegezegd aan uw Kamer zal ik u voor de zomer 2012 via een voortgangsrapportage informeren over de uitvoering van het Aanvalsprogramma. Het definitieve oordeel van de Review Board ontvangt u daarbij,
De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29628-312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.