29 628 Politie

Nr. 296 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 maart 2012

Hierbij informeer ik u, mede namens de Minister van Defensie, over de certificering van hulpofficieren van justitie (hierna: hOvJ’s). Ik doe hiermee mijn toezegging in de beantwoording van de schriftelijke kamervragen van het lid Hennis-Plasschaert gestand (Aanhangsel Handelingen II 2010/11, nr. 1125).

Feitelijke situatie politie

Uit de uitgevoerde inventarisatie naar het aantal (gecertificeerde) hOvJ’s bij de politie blijkt -cijfermatig- het volgende:

 

20101

2011

Aantal executieven met hOvJ-rol

(peildatum 1 januari)

3 084 (5)

4 099 (0)

Aantal hOvJ’s dat onbevoegd taken heeft uitgevoerd

107 (1)

4 (1)

Aantal hOvJ’s waartegen maatregel is getroffen vanwege onbevoegd handelen

60 (1)

2 (1)

Aantal hOvJ’s waartegen maatregel is getroffen vanwege verwijtbaar ontbreken certificaten

55 (2)

2 (2)

Aantal (aangezegde) straffen volgens art 77 en art 78 Barp

55 (1)

1 (0)

(..) = het aantal korpsen waarvan gegevens niet bekend zijn

X Noot
1

Een aantal korpsen heeft een schatting gegeven van de cijfers, omdat exacte cijfers op moment van opvragen niet bekend waren.

Van een aantal korpsen zijn niet alle gegevens bekend.

Duiding

Een aantal niet-gecertificeerde hOvJ’s heeft hulpofficiertaken uitgevoerd en is dus onbevoegd opgetreden. In 2010 is dat gebeurd door 107 hOvJ’s, in 2011 door 4 hOvJ’s.

De consequenties voor lopende strafzaken waarin een politiefunctionaris onbevoegd is opgetreden, zijn afhankelijk van de omstandigheden van het geval en ter beoordeling van de rechter. Daarbij zijn onder andere de aard van de onbevoegd verrichte handeling en het mogelijke nadeel dat de verdachte hierdoor heeft ondervonden van belang.

In de meeste gevallen worden geen consequenties aan dit vormverzuim verbonden. Het Gerechtshof Den Bosch sprak afgelopen zomer twee verdachten vrij omdat een machtiging tot binnentreden in een woning was afgegeven door een onbevoegde hOvJ. Deze uitspraken zijn nog niet onherroepelijk, het OM heeft cassatie ingesteld.

Maatregelen

De korpsen hebben geïnvesteerd in een strakke sturing op tijdige en juiste certificering, een verbetering van de registratie rondom de (her)certificering van hOvJ’s en de inrichting van een controlcyclus rondom de inzet van hOvJ’s. Hierdoor is, zoals ook de vergelijking tussen 2010 en 2011 laat zien, het aantal ongecertificeerden sterk terug gedrongen (zowel in aantal als in tijd). Korpsen hanteren echter wel nog steeds uiteenlopende signalerings-systemen. In het kader van de vorming van de nationale politie zal die systematiek landelijk worden gestandaardiseerd. Tevens laat ik op dit moment, mede vanuit het perspectief van een reductie van administratieve lasten, nagaan welke handelingen per se gecertificeerd moeten blijven en met welke frequentie de hercertificering dient plaats te vinden. De rechtmatigheid en zorgvuldigheid van het optreden van hulpofficieren blijven hierbij uiteraard centraal staan. Ik zal toezien op een strakke monitoring van de certificering van de hulpofficieren.

Feitelijke situatie Koninklijke Marechaussee

Zowel in 2010 als in 2011 waren ongeveer 250 medewerkers van de Koninklijke Marechaussee (KMar) hOvJ gecertificeerd. Uit onderzoek is gebleken dat bij de KMar door één en dezelfde persoon in zowel 2010 als 2011 zonder juiste certificering verwijtbaar is gehandeld.

Maatregelen

Bij de KMar moeten alle hulpofficieren met ingang van 1 mei 2011 het certificaatnummer en de afgiftedatum van diens hOvJ certificaat in de door of namens hem of haar als hulpofficier opgestelde processen-verbaal of documenten opnemen. Er komt een waarschuwingssignaal in het personeelsinformatiesysteem van Defensie bij het bereiken van de expiratiedatum van de certificering.

De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten

Naar boven