Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2019
Op 15 oktober jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over mijn besluit de bekostiging van
het Cornelius Haga Lyceum (CHL) per 1 december 2019 geheel in te houden (Kamerstuk
29 614, nr. 139). Dit omdat het bevoegd gezag van deze school, de Stichting Islamitisch Onderwijs
(SIO), niet aan de aanwijzing had voldaan. Indien het bestuur voor vandaag 12.00 uur
was afgetreden, had dat kunnen leiden tot aanpassing van mijn besluit.
In ons overleg op 16 oktober jl. heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de reactie
van het bestuur van SIO. Het bestuur heeft vandaag een reactie gegeven. In deze reactie
beroept het bestuur zich weer onterecht op wettelijke belemmeringen, en treedt dus
niet af. Wederom geeft het bestuur dat voor wijziging van de statuten enkele weken
nodig is en dat de medezeggenschapsraad instemmings- en adviesrecht heeft. Conform
de Wet medezeggenschap op scholen is er geen instemming van de medezeggenschapsraad
vereist voor aanpassing van de voorwaarden aan bestuurders, zoals opgenomen in de
statuten. Bovendien heeft het bestuur op 30 september jl. aangegeven dat de voordracht
van de interim--bestuurder feitelijk een voordracht betreft van zowel de ouderraad
als de medezeggenschapsraad. De statuten zijn op zeer korte termijn te wijzigen.
Ik stel vast dat mijn besluit geen aanpassing behoeft. Ik begrijp dat dit voor de
leerlingen, hun ouders en het personeel van het CHL ingrijpend is. Het bestuur heeft
alle kans gehad om aan de aanwijzing te voldoen en dwingt mij nu om deze maatregel
te nemen. Zoals ik uw Kamer 16 oktober jl. heb toegezegd blijf ik in nauw contact
met de gemeente Amsterdam over CHL. Al onze inspanningen blijven er op gericht om
alle leerlingen een veilige leeromgeving te bieden.
Mijn besluit van 15 oktober jl. blijft ongewijzigd. Conclusie is dat de bekostiging
per 1 december 2019 geheel wordt ingehouden. Ik zal uw Kamer zo spoedig als mogelijk
informeren over het vervolg.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob